Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 5917 ggr
Turast
2013-10-20 19:16
0

CRD - Måttlig?

Hej fick tipset om att ställa frågan här ist för på hundar.ifokus :) så kopierar helt enkelt det jag skrev på hundar 😉

Jag var och kollade på några valpar idag och den jag fastnade för mest har CRD -måttlig.. Jag vet inte riktigt vad det är men uppfödaren säger att han inte kommer få problem av det och att det kan "växa bort" och bli lindrig med tiden.. Så.. snälla kan någon vänlig själ förklara för mig exakt vad det innebär och om han kommer lida av det och om det är sant att det kan "växa bort"? Kan det påverka resultaten om man vill ställa ut? 

ps han är en korthårig collie Glad

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Kitten86
2013-10-20 20:06
3

Det finns en bra text på SKK's hemsida angående CEA, CRD och colobom.

Kort skrivs oftast:" I de förändrade områdena är synen troligen nedsatt. Överlappning mellan de två ögonens synfält gör att hunden kan fungera normalt även om den har blinda områden i båda ögonen."

Hundar med CRD (både lindrig och måttlig) lever ett fullt funktionellt liv.

Jag skulle nog inte säga att det växer bort utan det ses bäst av veterinär på en hund vid ung ålder och det är därför man bör ögonlysa valpar- På grund utav detta så kan diagnosen ändras när hunden blir äldre för att veterinär inte ser det lika bra i en äldre hunds ögon.

Turast
2013-10-20 20:07
0

#2 tack! men så du tror att det inte skulle bli problem med agility med en CRD hund? :)

_Wilma
2013-10-20 20:07
3

Lindrig eller måttlig CRD ger oftast inga symtom och påverkar inte bedömningen vid utställningar eller vid agility. Man kan endast se CDR vid ögonlysning, som görs av specialutbildade veterinärer. Det rekommenderas att ögonlysa hundar vid 8 veckors ålder. Då syns en del ögonåkommor som bäst.

Det finns ett särskilt avelsprogram för shetland sheepdog som bl a gäller genetiska ögondefekter bl a CRD. Även collie drabbas av CRD.

CRD är en missbildning i åderhinnan och/ eller näthinnan. Lindrig eller måttlig CRD anses inte alls påverka synen, men det finns en liten ökad risk för att utveckla CEA (Collie Eye Anomali).

CEA kan innebära blödning och/ eller näthinneavlossning.

Det finns en annan allvarligare orsak till CEA nämligen colobom, som är en grop bredvid synnerven. Colobom utgör en större risk för att utveckla CEA. Därför bör inte hundar med colobom användas i avel. (En hund med colobom kan vara helt besvärsfri.)

Lindrig eller måttlig CRD anses inte påverka synen, men man parar inte två shelties som båda har CRD.  

Mer information om RAS hittar du här:

http://www.sssk.org/RAS_shetland_sheepdog_2011.pdf

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Turast
2013-10-20 20:10
0

#3 tack så mycket!!

Kitten86
2013-10-20 20:18
0

Nej, jag tror inte att måttlig CRD skulle påverka din hund i en framtida agilitykarriär. CRD ger hunden blinda fläckar, men resten av hundens båda ögons "friska delar" kommer att kompensera för din hund.

Turast
2013-10-20 20:21
0

#5 okej, tack så himla mycket :)

[Malin3033]
2013-10-22 06:57
0

Min hund har CRD måttlig och tävlar i klass III i agility :)

Turast
2013-10-22 10:35
1

#7 gud vad skönt att höra :D tror faktiskt det blir valpen som har CRD, han passade så bra :)

Starfall
2013-10-25 22:37
1

Min Love har kraftig CRD och han har problem med avståndsbedömning,verkar inte heller se så bra i mörker. Agility är något han älskar, tyvärr springer han gärna rakt in i hindrena då han missbedömer avståndet rejält. Av den anledningen kör vi bara agility som lite aktivering, och bara ett hinder i taget. Dock har jag hört att hundar med lindrig eller måttlig ska kunna fungera normalt både i vardagen och i hundsporter.

Turast
2013-10-26 07:53
1

#9 tack för svaret :) Det blev dock inte valpen med CRD, det blev en urhärlig liten kille med u.a på allt :)

_Wilma
2013-10-26 08:42
0

#10 Kul att du hittade din valp! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Turast
2013-10-26 12:24
0

#11 tack!:)

drika
2013-10-27 20:47
0

En blind fläck på ögat kan man säga, min har CRD, kraftig. Jag har inte märkt några konstigheter med hennes syn:)!

Hälsningar

Fredrika

Turast
2013-10-27 20:52
0

#13 tack :D vad skönt att du inte märkt något :)