Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: allmänt
Läst 655 ggr
Sandraerikss
0

I tankarna om att skaffa valp

Har länge länge varit sugen på att skaffa en sheltievalp men nu då jag flyttat hemifrån och blivit sambo känns det mer rimligt att skaffa en egen hund. Både jag och min sambo är uppvuxna med hund och har alltid haft hundar runt omkring oss så just att ha en hund är inget nytt och konstigt men har ingen erfarenhet av just sheltien.

Tillbringar mycket tid i stallet då jag har travhästar, är sheltien en lämplig ras att ha med i stall, på trav och andra tillställningar? Vill ju inte behöva hitta hundvakt varje gång det bär iväg någonstans.

Hur länge bör man vara hemma med valpen under första tiden, och är det något man ska tänka extra på under just första tiden? Kom gärna med råd!

Mapel
11

Hej! Sheltien är en underbar ras som absoult lämpar sig att ha med i stallet! Men en sak som kan vara bra att tänka på när det gäller shelties och faktiskt alla/många "collieraser/vallhundar" är att det finns en genetisk defekt som kallas för MDR (multidrug resistance) som finns hos shelties. Detta är en defekt som jag tror beror på en mutation i blod-hjärn barriären men även ett protein som sköter utförsel av gifter från hjärnan. Denna defekt gör att hundarna är känsliga för vissa läkemedel(vilket i stort sett alla veterinärer är medvetna om) och även känsliga för vissa fästingmedel(vilka vet jag inte på rak arm men har de uppskrivna) MEN också känsliga för de avmaskningsmedel man ger till hästar. Därför är det otroligt viktigt att man antingen lär sin sheltie att aldrig äta av hästbajset eller ha koll på när alla hästar i stallet avmaskas och att sheltien inte äter av bajset då. Sen har inte alla shelties denna defekt, men i Sverige kollar vi inte efter defekten på våra avelsdjur(detta görs dock på alla/många avelsdjur utomlands) så i sverige vet vi inte hur utbrett det är. 

Utöver detta är sheltien en perfekt ras att ha med sig och de är naturligt följsamma och lätlärda vilket gör de till perfekta följeslagare! :)