Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 3556 ggr
EC84
1

Sheltien och dess "uttryck"

Hej på er! Jag har funderat en del över vad som menas när man talar om sheltien och dess speciella uttryck. Detta tycks vara något som dessutom värderas väldigt högt i många sammanhang. Men vad innebär det exakt, att sheltien har "rätt uttryck"? Jag tror mig ha någon vag uppfattning, men har aldrig sett nån konkret beskrivning av vad det är. Någon som känner sig manad att ge sig på en definition? ;-)

_Wilma
2

Jag har inte heller sett någon exakt beskrivning av vad som menas med sheltiens uttryck, så jag skriver utifrån egen uppfattning…

Det finns en allmän uppfattning av hur sheltien ska se ut, och om en viss hund stämmer in på det har den sheltiens uttryck. Men vad ligger i det?

För mig ligger mycket i helhetsintrycket. Sheltien är en elegant, proportionerlig hund som rör sig smidigt. Den ska liksom flyta fram. Den ska vara nätt, inte tjock.

Ansiktet ska vara sött och öronen ska helst ha den naturliga vippen och sitta ganska tätt och högt. Hur ansiktet ser ut betyder mycket för uttrycket.

En sheltie ska ha lagomt mycket päls, med man och krös.

Hur uppfattar ni andra sheltien uttryck? :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
1

Jag håller med dig _Wilma om att det är ett helhetsintryck som det handlar om. Många, som jag upplever det, älskar också shelties "vakenhet". Den verkligen tittar dig i ögonen med ett speciellt uttryck som tom jag som ägare kan ha svårt att sätta ord på. Man kan nästan se dem le med ögonen och "prata" tillbaka till dig när man håller på me dem. Låter lite cheesy men en sheltie är annorlunda från många andra raser vad gäller deras uttryck!

Jag har, av andra, fått höra att min t.ex ser så:
- Klok/vis ut
- Elegant och vaken
- Vacker
- Vilket vackert uttryck han har!

osv.

Någon mer som har ett bra sätt att beskriva sheltiens uttryck?

EC84
1

#2 Håller verkligen med om den där blicken! :) Ivans ögon utstrålar en sån vakenhet, intelligens och mildhet. Jag har fått intryck av att många anser att sobel oftast visar upp detta uttryck bäst…

Kitten86
0

Alla färger gör ju så att uttrycket upplevs annorlunda. En sobel får ju ofta ett inramat ansikte av den mörkare masken som inte syns på några av de andra färgerna. Men alla shelties har ju samma underbara uttryck.

Även min hund utstrålar en vakenhet, intelligens, mildhet, elegans och bus (syns i blicken liksom) 😃

_Wilma
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Håller med om att utstrålningen spelar stor roll. Jättebra uttryckt vakenhet, intelligens, mildhet, elegans och bus. 🙂
Jag försökte hitta ett kort där sheltieuttrycket, som jag ser det, kommer fram. (Fotot föreställer Wilma.)

Har ni andra foton där sheltieuttrycket kommer fram? Kanske för andra färger?

Fruset blåbär
3

Trots att hon inte tittar in i kameran så tycker jag att Dizzy visar på med hela sitt kroppsspråk på sheltieuttryck! Ska se om jag hittar något med ansiktet.

Fruset blåbär
4

Även en 6,5 veckors valp kan se ut..

_Wilma
0

#6 Visst är det ett sheltieuttryck! Hon ser kvick och följsam ut och har ögonkontakt. 🙂

EC84
2

#5 Så fin hon är, och vilka fina ögon! Supersöt tjej!

Mapel
7

Jag har en bild där jag tycker att man kan se sheltie utrycket. :) 

Detta är min 4 månaders sheltiepojke.

_Wilma
0

#10 ❤️

gizmozorro
7

Här en bild på min yngsta när hon var 5 månader gammal.

Susanna

gizmozorro
6

Här är en bild på min äldsta när hon var 1½ år gammal.

Susanna

EC84
5

Denna bild på Ivan visar i min mening på ett härligt uttryck 🙂

Den speglar i alla fall hans personlighet på ett bra sätt, dvs oerhört snäll, busig, glad och taggad på det mesta i livet, haha! Sedan har han också ett väldigt "sött" ansikte, vilket jag gillar (men det har väl å andra sidan nästan alla valpar!)