Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 8160 ggr
Zenta52
1

Giftiga bär och buskar?

Jag är på väg att köpa hus åt mig och min valp. På tomten har nuvarande ägaren svarta och röda vinbär, blåbär, jordgubbar och björnbär. Tarzan kommer säkert att äta av bären och buskarna om jag inte ser upp. Tål han det? Är det något annat på en trädgårdstomt som kan vara farligt för en hund?

_Wilma
2

Min valp Milla har ätit ganska mycket bär. Vi köpte henne  i somras då hon var 8 veckor och hon har smakat på det mesta sedan dess. Favoriten bland bär är blåbär som hon faktiskt hittar ännu i skogen. Hon har varit frisk hela tiden. :)

Jag kommer inte på något som är farligt. (Jag förutsätter att det inte finns giftiga bär.) Men det är viktigt att ha ett ordentligt staket eller liknande så att han inte smiter ut.

Kul med en trädgård för Tarzan! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

ziggy 57
2

Jag har svart, röda vinbär samt krusbär på våran tomt Ziggy har smakat på dom men vad jag vet så är det inte giftigt, Sen har vi blåbär här ute i skogen och dom tycker han om och jag håller med ovanstående kulla igenom häck mm och ha ett bra staket själv fick jag sätta upp kompostgaller på flera sk luckor i våran häck spände fast dom med buntband i grenar och sånt fungerade jättebra

Kacher
1

Vår lilla Luna försåg sig frikostigt med både hallon, smultron och blåbär (inkl en hel del blad och ris) i sommarstugan i somras. Hennes mage tålde det bra så jag tror inte du behöver oroa dig för att han ska bli dålig. Däremot kan det vara en bra idé att kolla upp ifall det finns några prydnadsbuskar på tomten för många av dem får giftiga bär. Jag tror hundar har ganska bra koll själva på vad som är ätligt och inte (Luna går inte i närheten av tex Tibast), men det kan vara dumt att chansa. 

Jag håller med ovanstående, kompostgaller är toppen när man vill vara säker på att hunden håller sig på tomten. Vi har ett villastängsel, men har kompletterat med kompostgaller för att hålla henne borta från rabatter mm. Hon älskar nämligen att gräva! 

Lycka till!

JellieLewis
3

Det har redan kommit bra tips redan.

Körsbärskärnorna är inte så bra om en valp eller liten hund äter. Vet inte hur stor chansen är men tänker så det inte fastnar i halsen. 

Vet inte hur det är med rönnbär som förekommer ofta på tomter.
Fåglar kan tappa ekollon som är giftiga. Rabarber är farligt i stor mängd..

Sökte lite snabbt. http://dognews.se/2009/08/26/vaxter-som-ar-giftiga-for-hundar-och-katter/

Kitten86
0

De vanliga bären som finns i en trädgård är inte farliga men man ska självklart, som alltid, hålla ett öga öppet ifall hunden skulle reagera på något som den pillar i sig!