Tovor i pälsen...
Hej!
Tänkte be er om hjälp… Men först vill jag bara berätta lite om oss. Jag har haft min underbara sheltiekille Ozzy sen han var 10veckor och snart blir han 7 månader. Tycker allting varit relativt enkelt med honom, han fattar snabbt och är bara helt fantastisk men självklart med lite påhitt ibland. Har tidigare haft en jack russell som jag fick kämpa lite mer med… Vi har gått valpkurs och vi kör valpagility lite lätt. För mig är han verkligen världens bästa och jag är bara såå lycklig över att jag har honom! I framtiden vill vi träna mer agility och gärna testa på fler saker också.
Hur som helst så har jag "kammat" Ozzy en gång i veckan sen han va liten. Nu upptäckte jag att det fanns tovor i pälsen, bakom öronen och i ljumskarna. Tror att jag kanske har slarvat lite just där… Skäms på mig! Har ni några bra knep på hur man bäst tar bort tovorna? Finns det nån mirakelspray för tovorna eller är det saxen som gäller?
För att slippa tovor i fortsättningen kommer jag var mycket mer noggrann! Tycker ni att en gång i veckan är för sällan? Uppfödaren sa att en gång i veckan räckte för hennes hundar och att man inte skulle göra det för ofta då det sliter på pälsen… Hur gör ni?
Hoppas ni kan hjälpa mig lite och att ni får en trevlig helg :)
Jag har ingen sheltie ännu men har en långhårig collie och de finns balsam spray o köpa i djuraffären som man spreyar på tovan så den e lättare o borsta ur. Men om de e en riktig jobbig tova brukar ja klippa bort de för de e enklast o de kan göra ont på hunden o försökaborsta o dra i tovan där de e känslig hud som jumske o så så då e de smidigare o klippa bort. Ett tips är o köpa en sax som man tunnar ur pälsen med. Ena bladet på saxen ser ut som en kam typ. Så kan man tunna ur pälsen på de ställen de brukar bli tovor så blir de inte nya lika lätt.
Tack för svaret och tipsen. Tog saxen sen så tovorna är borta. Hoppas de håller sig borta nu när jag vet lite mer😃
en genom borstning i veckan räcker, sedan runt öron och ljumsken så kan du ta lite oftare, tre gånger i veckan eller mer kanske? det är då bara kamma runt öron och så där det tovar sig lätt.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Om tovorna behöver klippas eller kan kammas ur med hjälp av balsamspary skulle jag säga beror på hur tovorna ser ut och huruvida din hund är håröm eller inte. Jag har varit med om shelties där det varit bäst att klippa bort tovorna, beroende på tovan och dess placering kan en bortklippning av denna göras snyggt med hjälp av en effileringsax.
Annars kan jag rekommendera K9 balsamspray!
Att borsta hunden en gång per veckan räcker gott och väl. Beroende på just din hunds päls så kan en borstning kring öron och ljumskar göras lite oftare om hans päls tovar sig lättare där.
Ett tips är att ha en kamm & sen börja kamma ur tovan utifrån & in :)
Du har fått bra tips men jag måste få fråga, är det så att Ozzy kommer från åsforsens? I sånna fall så har jag hans syster ;)
Mvh Sabine