Tränings råd och övningar!
Hej kära sheltie vänner :)
Jag har en liten pojk på 7½ månad som är väldigt självsäker och självständig!
Jag skulle vilja ha lite tips på bra ledarskapsövningar, ögonkontakt övningar och övningar som ökar kontakten mellan oss! (vi har bra kontakt men önskar den var bättre, vi kämpar med detta och det går sakta men säkert framåt).
Alla övningar ang. dessa 3 saker tas tacksamt emot!
Beskriv gärna vad det är för typ av övning, vad syftet är med den samt hur man utför den!
Tacksam för svar!
Kram Team SS! ♥
❤️ Magic Paws
Du kanske redan gjord de här övningarna och jag är långt ifrån expert på kontaktövningar, men jag skriver ner dom ändå.
Vad gäller ögonkontakt tycker jag det är lättast att börja med att sätta sig ner på golvet med en godbit i handen. När valpen vill ta godisen stänger du snabbt handen. Valpen kommer då mest troligt att titta på dig och undra "vart tog den vägen". När den tittar på dig kan du öppna handen och säga "varsågod". Det brukar inte ta lång stund innan valpen förstår att den ska titta matte/husse i ögonen för att få sin belöning. Den här övningen går att utveckla i det oändliga och vår valp frågar nu om lov dels i alla situationer som involverar mat, men även när hon ska gå ut genom ytterdörren, hoppa ut ur bilen, ta på kopplet osv osv.
Utomhus har vi haft god hjälp av en klicker (under förutsättning att hunden är inklickad). Säg valpens namn och klicka sedan direkt när den tittar på dig. Fördelen med en klicker är att man kan jobba med ett ganska långt avstånd mellan sig själv och hunden + att hunden sedan måste komma fram till dig för att få sin belöning. Den här övningen har - förutom att vi får ögonkontakt - gjort att jag kan locka in min hund mycket enklare om vi tex är ute och går och möter andra hundar. Tänk på att inte enbart använda metoden för att koppla eller ta fast hunden eftersom den då snabbt lär sig att det händer något tråkigt när matte lockar på mig.
Har du inte kört skvallerträning rekommenerar jag det också. Sök på nätet så hittar du mycket nyttig information.
Tack för tipsen :) Han är bra på grundläggande ögonkontakt med hade velat utvecka det mer :) Han kan ha godis tex på tassen och "fråga" innan han tar den! Skvaller träning har vi börjat med det går aakta men säkerr feamåt! Har du några tips hur jag kan föra övningarna med ögonkontakt svårare?
❤️ Magic Paws
Då är han redan en duktig kille. :) Tyvärr har jag inte kommit så mycket längre själv än, men vi jobbar på. Hoppas någon som utvecklat det lite mer kan ge oss fler tips!
Ja hoppas på att fler svarar! Så vi kan få massa tips :)
❤️ Magic Paws
ett annat sätt att utveckla ögonkontaktövningen är att hålla ut handen med godisen så att det är längre mellan den och dina ögon, blir lite klurigare för hunden då :)
min kontakt med min vovva har blivit bättre efter att jag tog som vana på promenaderna att då och då säga hennes namn och när hon tittar på mig ge godis eller leka lite :)
Tack för tipset! :)
❤️ Magic Paws
Säger bara hej! Och en jättefin blogg har du:)
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
Hej :) Tack så mycket! Vad roligt att höra :) Kram
❤️ Magic Paws