Storlek på täcke?
Hej! Vi måste köpa ett täcke åt vår pojk då han precis tappar sin underull och fryser så fort han går ut. Han är nu 4,5 månad och 36 cm i mankhöjd och kommer troligtvis bli uppemot 39 cm.. Vi har varit och provat ut olika hurrta täcken idag, deras värmetäcke är det då men kan verkligen inte välja vilken storlek han ska ha. 36 kändes bra men vi är rädda att det ska bli för litet, 40 var för stort nu men blir kanske bra när han växt lite till? 42 var den som kändes bäst men den är ju för tax och vi är rädda att den ska bli för trång i halsen!! 45 var superstort… Kändes inte som om nått var bra och vi vet inte vad vi ska välja så tänkte höra med er vad ni har för storlekar till er vuxna sheltie, vare sig det är hurrta eller nån annan modell? Vet ju att shelties är väldigt olika men kunde åtminstone få ett hum. Men blir nog att åka till affären imorn igen och testa allt igen.
Inget råd om storlek men bägge mina sheltiesar har vuxit mer på längden efter att de vuxit klart på höjden. Kanske något att ta i beaktan?
Susanna
Ja jag tänker ju att det borde vara så att vi ska ha ett som är längre så först var vi helt övertygade om att vi skulle ha ett i 40 men sen när vi testade så var det så otroligtr stort… Så himla svårt. Men vi får väl testa imorn igen. :)
Jadu. Jag har två Hurttatäcken, ett regntäcke och ett värmetäcke. På regntäcket har jag stl 40, och det är väldigt stort (gör inget att det är lite långt, men jag kan inte dra åt remmen under magen nog mycket). På värmetäcket är det stl 42, och det är exakt lagom. Kan inte råda hur ni ska tänka, men jag vet att det är knepigt med de olika storlekarna. Min hund är 39,5 hög.
#3 tack för svaret ändå, känns ändå bra att veta lite vad andra har på sina shelties,och vi misstänker ju att han skulle bli typ 39 nånstans. Vi får testa imorgon igen och se hur mkt han har o växa på i de olika :)
#4 Ja, precis. Sen (om det visar sig inte passa till slut ändå) är det ju så att ett täcke som inte är alltför slitet kan man testa att sälja begagnat sedan. :) Jag sålde en sele som inte passade till en som ville ha till sin växande valp (av annan ras).
Nu köpte vi ett i storlek 40. Det är ju för stort nu men går bra att fästa runt magen och vi hoppas att det ska vara perfekt sen när han blir större. Men han kan röra sig obehindrat och det är inte alt för pösigt så förhoppningsvis blir det bra. :D