Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 983 ggr
ziggy 57
0

Ziggy kastrerad

Igår blev Ziggy kastrerad hos Albano p.g.a att han är kryptokid båda kulorna låg i buken.Veterinären körde ultraljud 2 ggr för att veta exakt var dom låg och operationen gick bra.Men vilken kväll o natt det blev han var hysterisk av tratten så jag lade mig brevid honom på golvet och hade extra koll på honom för han fick ju av sig tratten då och då men idag så köpte jag att halsband så jag kunde få fast det bättre och nu har han lugnat sig betydligt.Han var så kissnödig när han kom hem och imorse fick han lite mat och nu håller jag tummarna att det går framåt så det läker bra.Men va jag har varit orolig för detta.Som tur är har jag honom på jobbet på dagarna så man har fullt koll på honom.Håller tummarna att han kommer må ännu bättre men han blir lite rastlös märker jag.

EC84
0

Håller tummarna för att det läker bra!

_Wilma
0

Stackars Ziggy! Hoppas att det går bra nu! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Fruset blåbär
0

Vi håller tummarna för snabb och bra läkning!

ziggy 57
0

Tack Snälla Ni ja jag skall vara väldigt försiktig med honom nu framöver gå ut endast korta promenader mm hellre försiktig en längre tid så det verkligen får läka ordentligt

Hope7
2

Lilla Ziggy då. Helix och jag håller tummar och tassar här hemma att han läker fort och att allt går bra. Jag går också i banorna om att kastrera Helix pga samma orsak, men är väldigt velig då han redan är lite försiktig av sig (förutom i hund- och människomöten, eftersom han ABSOLUT ÄLSKAR att hälsa på alla) och jag vill inte att han ska bli osäker efter kastrationen.

Hur mycket fick ni betala för er kastration? Blir det dyrare när tesiklarna ligger uppe i buken? Det gör dem nämligen på Helix också.

För övrigt så är Helix 6 mån på Torsdag och 38 cm i manken. Så han har växt sedan vi sågs sist. :)

Kram från oss

ziggy 57
0

#5 Hej Kul att höra av Er och att Helix mår bra.

Jag tror ju inte att han blir mer osäkrare av en kastration men det är ju individuellt från hund till hund. Min gamla Sheltie Skip var ju väldigt osäker och när han var 8 år så fick han en prostataförstoring som gjorde att jag och veterinären beslöt att kastrera honom(det var en vanlig kastration)Och han blev inte ett dugg osäkrare.

För att återgå till Ziggy så går det framåt lite varje dag efter operationen han får bara gå utanför tomten och göra sina behov och stå och sniffa in lite frisk luft samt gå lite på vägen, vill inte att det skall hända något men såret. Sen ligger han i sin väska som han älskar när vi åker till jobbet.

Jag blev lite missinformerad av Albano när jag ringde dit och frågade veckan innan om dom skulle köra ett ultraljud på honom innan operation för det hade jag krav på. Nej svarade en sköterska han står bara uppskriven för operation och då kör dom inga ultraljud!!!Varvid jag då beställde en sådan tid för samma veterinär på Onsdagen då han skulle opereras på Fredagen.Men sen när dom hade kört ultraljudet så sa han att han även gör det på fredagen innan operationen för att se att kulorna inte hade flyttat på sig…Det är ju bra att det var så men jag kan ju ändå tycka att den första ultraljudstiden som kostade 1700 kr var lite onödig då.

Men men sen själva kastreringen gick på 9000 kr och då ingår återbesök ifall man skall göra det.

Ja nu hoppas jag att allt skall gå bra och läkningen sköter sig och att jag tog rätt beslut men det känns bra och slippa oroa sig för att det skall hända något när dom ligger i värmen i buken. Men som sagt var det behöver ju inte hända något heller. Men detta var mitt beslut. Alla tycker vi olika.

ziggy 57
0

#5. Ännu ett svar på din fråga. Ja hade ringt och kollat lite innan på olika veterinärer och visst det blir dyrare när kulorna ligger inne i buken men sen varierar priserna väldigt. Jag ville ha ett djursjukhus ifall han skulle behöva vara kvar på natten. Sånt händer också. Och dom mindre veterinärklinikerna har ju inte såna möjligheter. Därför är nog dom större dyrare också. Är annars väldigt nöjd med min veterinär som gjorde det bra bemötande och förklaring runt kastrationen.Men jag rekommenderar alla att se till att ultraljud ingår så dom inte bara öppnar och sen får leta sig fram efter kulorna det skulle inte jag vilja i alla fall.

ziggy 57
0

Till min fundering på ultraljud på 1700 kr så har jag fått reda på att det inte ingår ultraljud i paketpriset på 9000 kr vid denna kastrering så då fick jag det klart för mig….

Kitten86
1

Lilla Ziggy då!

Vi önksar Ziggy en snabb och problemfri tillfrisknad från kastreringen!

ziggy 57
0

#9 Tack snälla du och alla andra som önskat Ziggy gott. Jag kan redan nu 4 dgr efter operationen säga att han blir piggare och piggare för varje dag.Magen sköter sig kanonbra trots att han får lite smärtstillande i geleform det kan ju ibland göra magen orolig. Men han har som sagt en kanonmage som tål det mesta.Såret ser fortfarande fint ut har blivit lite blåmärken runt det men det brukar det ju bli. Jag är väldigt noga med att kolla och tvätta rent det varje dag och när vi har varit ute. Han sover gott om nätterna och verkar äntligen börja vänja sig vid tratten så nu hoppas jag det fortsätter i denna riktning. Skall bli intressesant när han är helt återställd och allt har läkt bra att se hur det blir med hans humör om det ändras eller så efter denna kastration.

ziggy 57
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg här såg Ziggy ut ner vi skulle till jobbet  idag som vanligt regnade det ju så jag hade honom i väskan till bussen. Men han hoppar i väskan när jag ställer fram den i hallen haha

_Wilma
0

#11 Rolig bild! 😃

Lavine
0

#11 Men åh, hihi! *hjärtsmiley som jag inte kommer åt*

ziggy 57
1

Snart har det gått 2 veckor efter Ziggys operation och det går framåt hela tiden det c:a 10 cm långa ärret har bildat fina små skorpor som lossnar då och då så läkningen går framåt.Tratten får han behålla ett tag till(jag är mer än försiktigt så det inte blir något bakslag.)Men det känns skönt att det går bra sen blir han piggare o piggare vill gärna busa runt när jag skall gå ut med honom utan tratt. Han har även fått vara lös på tomten dock då med tratt men han rör sig fint. Känns bra det här som jag har varit orolig.

Lavine
1

Jag var också jättenoga med tratten, varje gång han fick vara utan den gick jag bara och vaktade honom som en hök. Bra att det läker på bra!

_Wilma
1

Skönt att det läker bra! :)