När händer vad?
Jag har försökt att hitta när olika saker inträffar i en shelties uppväxt men bara läst det här:
11 veckor Avmaskning
12 veckor Trippelvaccinering
4 månader Avmaskning
4 månader Börjar byta till vuxentänder (hur länge brukar det pågå?)
4-10 månader Valpen blir rumsren
6 månader Avmaskning
6 månader Två mål mat per dag
12 månader Trippelvaccinering
När börjar valpen fälla valppälsen och få vuxenpäls? När brukar testiklarna ramla ner om de gör det? När blir valpen könsmogen? När inträffar "spökåldern". När går man över till vuxenfoder? Har jag glömt något?
Testiklarna ska väl vara nere redan vid besiktningen, annars är den en krypt? Eller har jag fattat allt fel?
SPökåldern inträffar vanligtvis vid 6 mån. ålder, vad jag vet och tänderna kan börja lossa när som.
Könsmognad börjar väl vid 8mån ungf, vuxenfoder vid 1-1½ ungf.
-
Jag brukar inte avmaska rutinmässigt. Har lärt mig att man inte ska göra det.
Kommer inte ihåg hur länge tandömsningen håller på. För dåligt när min yngsta vovve bara är drygt ett år.
Min lilla vovve har precis fällt ur valppälsen och hon är alltså drygt ett år (snart 1 år och 2 månader). Min andra sheltie fällde också när hon var i samma ålder.
Susanna
#1 Veterinären ska vid besiktningen känna att testiklarna finns, men de har oftast inte ramlat ner redan vid 8 veckors ålder.
Det mesta är väldigt inuviduellt från valp till valp men nu säger jag hur tidig/sen Toshi var.
Valptänderna tappades vid 3-4 månaders ålder och pågick bara 1-2 veckor (kommer inte ihåg exakt).
Han var rumsren när han bara var 2,5 mån gammal, men det är för att uppfödaren tränade dem att vara rumsren tidigt och sedan var vi väldigt noga med det hemma.
Nu är Toshi 6 mån och han har börjat komma in i spökåldern, han har t.ex. upptäckt hur läskigt hög flaggstången är 😛
Min uppfödare sa att de får den stora fällningen vanligtvis vid 1-1,5 års ålder och att man redan kan börja vänja hunden med vuxenfoder redan vid 6 mån ålder, vet ej om detta är bra eller dåligt.
Kör nog med tre mål mat längre än till ett halvår dem är ju så unga än:)
Hälsningar
Fredrika
Milla som snart är 5 månader får vuxenfoder, men hon får det fördelat på 3 gånger fortfarande. Hon får knappt 3 dl per dag, men skulle kunna äta det dubbla. 😮 (Milla är 34 - 35 cm i m h och väger 5,3 kg.) :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Dizzy 2, 5 ÅR får fortfarande 3 mål om dagen! Det funkar för oss och Dizzy mår bra av det! :)
Mina har fått vuxenmat from 6 mnd :)
Tandlossningen i cirka 1 månad?
Röja fick första fällningen i sept 2013, hon e född mars 2012. Hon löpte i maj 2013 första gången så ca 4 mnd efter löp :)
#3. Där har du faktiskt fel. De flesta valpar har testiklarna nere vid 8 veckor. En duktig "kännare" kan känna dem redan vid 5 v. om de är nere.
Men har de inte testiklarna nere vid 8v. så KAN de hamna på plats senare.
#1 Nej, den är inte krypt om den inte har testiklarna på plats vid 8v. Veterinären kan inte känna dem vid palpation, men det innebär inte att den inte är krypt för de kan som sagt var komma ner senare.
Det är fel av veterinär om den skriver att den är krypt vid veterinärbesiktningen.
Tandömsningen pågår i ca 2 månader. Ofta är hörntänderna sena på valpar och man ska vara uppmärksam på att de lossnar. Annars bör man dra ut dem hos veterinären vid 6 mån ålder, för att inte de nya tänderna ska hamna fel.
Avmaskning ska man inte göra för ofta. Lagom brukar vara vid 12 v. och sedan vid 1 års ålder. Sedan bör man inte avmaska mer än vid behov då masken kan bli resistent mot avmaskningsmedel. Men en gång årligen högst om vill. Men oftast onödigt.
Jag har alltid givit mina valpar valpfoder till de är 6 månader ungefär. Beror ju lite på om man har kvar en del också så det kan bli 7 månader kanske 8 t o m.