Rumsrenhet, Hjälp!!
Hej! Har en liten sheltie killesom blir 8 månader den 16 november. Han är fortfarande inte rumsren. Han kissar och bajsar inne varje dag fortfarande. Känns som han gör det i ren protest. För vi kan ha vart ute för 10 minuter sedan. Vi springer ut i ett. Efter han lekt, sovit, ätit & 100 gånger där i mellan känns det som. Han har inga problem att hålla sig. Han kissar/bajsar oftast på samma ställe inne. Vad ska jag göra? Vad har jag gjort för fel? Kommer han någonsin bli rumsren? Har ni någon gång haft en hund som tagit såhär lång tid att få rumsren? Tacksam för alla tips och råd.! Mvh / Team SS
❤️ Magic Paws
Det tar lite längre tid för andra hundar att bli rumsrena. Vi hade en tik som blev rumsren när hon var lite över 1 år gammal.
#1 då finns det kanske lite hopp för oss att han blir rumsren någon gång!
❤️ Magic Paws
#2 Självklart! :-) Hanar brukar i regel vara enklare att få rumsrena än tikar, men det är ju olika beroende på individen.
För en del funkar det att man häller lite ättika där valpen/hunden kissat så kommer inte hon/han kissa där igen. Dock fungerar det inte hos alla, men värt att prova!
#3 Tack! Det ska jag absolut prova :)
❤️ Magic Paws
#4 Berätta gärna hur det gick sen! :-)
#5 absolut det ska jag göra! :) Tack än en gång för tipset!
❤️ Magic Paws
Han kanske behöver gå en längre promenad innan han gör sitt. Så var/är det med Sally. Hon är snart 9 månader och är nu nästan rumsren. I början ville hon helst sätta sig på tomten, men de senaste månaderna vill hon röra sig längre sträckor innan det blir något. Den senaste veckan har varit helt ren, så nu har vi stora förhoppningar att hon äntligen sköter sig inne. Om din kille sätter sig på samma ställe kan du ju lätt se när det är dags och lyfta ut honom direkt. Prova också att sätta dit mat- och vattenskålen på det stället. De brukar inte gilla att ha samma ställe till mat och toa. Lycka till!
Våran grannes hund, en tik, dvärgspets, tog ett år att få rumsren, så nog finns det hopp alltid;)
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
#5 än så länge (sedan i fredags) har han bara kissat inne 1 gång. Jag tror det är ättikans förtjänst! Håller alla mina tummar och tår att det går åt rätt håll!
#7 Ja det har jag märkt med honom också, ibland behöver han gå en bra sväng innan det händer något! Men har gjort som vana att fortsätta gå lite till efter han gjort ifrån sig så han inte får som vana att göra sina behov i slutet på varje promenad! Det är kanske 2 månader sedan han började kunna kissa/bajsa på andra ställen än hemma på gräsmattan utan problem! Innan höll han sig in i det sista innan han gjorde något när vi var borta. Skönt att det släppt nu i alla fall :) Skönt att er lilla Sally vart "ren" så länge nu! Jag blir rädd då det är min första hund att jag gjort något fel, men det verkar ju vara vanligare än man tror att det tar tid med rumsrenheten.!
#8 Det känns skönt att höra, hoppet är ju det sista som lämnar en ;) Så jag får hoppas och fortsätta kämpa ett tag till!
❤️ Magic Paws
Det finns alltid hopp och med lite envishet så kommer det att gå ska du se. VIssa individer tar det längre tid för precis som det tar längre tid för vissa barn att bli blöjfria!
Ge inte upp!
Jag har haft problem med Tarzan, nu 5 månader. Han drack vatten ofta och kissade väldigt ofta både ute och inne. Och han bajsade 6-7 gånger om dagen både ute och inne. Uppfödaren rådde mig att ta bort vattenskålen ibland så han inte gick och okynnesdrack. Hon tyckte också att jag skulle gå över till två mål mat om dagen.
Det verkar fungera. Nu håller han sig för det mesta hela natten. Kissar och bajsar inte så ofta och sällan inne.
#9 Så bra! :-) Håller både tummar och tassar, hoppas det håller sig men vi ska nog inte säga för mycket… ;-)
Sheltie kan vara lite tröga att få rumsrena tidigt. Har haft shelties som inte varit helt rumsrena förrän vid 1½ år.
Tycker inte att du ska behöver springa titt som tätt med hunden, det kan vara stressande det också och hunden blir orolig och kan inte komma till skott att göra sina behov ute. Det räcker i normala fall att man går ut när den ätit-druckit, sovit och lekt.