Gå från 3 mål till 2...
Jag känner att jag behöver lite tips och råd från er andra sheltieägare därute. Vi har en 6 månader gammal tik som just nu äter 3 mål mat om dagen (ca kl. 6.00, 12.30 och 19.00), men tiden börjar närma sig när det är dags att dra ner till 2 mål.
Problemet är att ända sedan vi drog ner från 4 mål till 3 så tycker stackars Luna att hon lever på svältgränsen så jag förstår inte hur vi ska kunna plocka bort ännu ett mål. Redan en timme innan det är dags för mat är det en evig kamp att försöka avleda hennes uppmärksamhet från köksbänken där hon vet att maten förvaras.
Just nu äter hon Doggy Junior och hon får drygt 3 dl per dag. Tidigare åt hon Purina Pro Plan Puppy, men då fick hon bara äta 2 dl per dag och jag tänkte att ett annat foder som tillät högre ranson skulle göra att hon känner sig mätt längre, men det blev ingen skillnad.
Är det någon fler som haft en valp som varit så här glupsk och hur gick det isåfall för er när ni drog ner på antalet måltider?? Minskade ni ner 3:e målet successivt eller plockade ni bort det helt och hållet på en gång?
Kan tillägga att jag haft två papillons förut och där var problemet det omvända så det här är något nytt för mig.
Milla är snart 6 månader och får fortfarande 3 mål mat. Vi testade att gå ner till 2 mål, men det fungerade inte.
Vi har testat flera olika slags foder och fastnat för Pro Plans valpfoder. Nu får hon knappt 1 dl vid varje mål. Det blir 2,5 dl sammanlagt per dag.
Milla är alltid hungrig och äter sitt foder på en halv minut. 🤪Hon skulle kunna äta dubbelt så mycket, men har en bra vikt (5,7 kg) till sin storlek och ålder. Då vi är utomhus äter hon allt hon hittar (fallfrukt, bär etc.).
Jag har inte märkt att hon speciellt tittar på det skåp där vi har hundarnas foder. Så emellan målen fungerar det bra. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Måste ni dra ner till 2 mål?
Mina hundar har fått fortsätta med tre mål även när de blivit vuxna. Det har funkat bra för dem.
Om hunden mår bra och det funkar praktiskt så är det ju bra.
Min vuxna tik, Wilma, fick två mål under en lång tid, men sen vi fick Milla äter även hon tre gånger. Det funkar bra, men framöver när Milla är mer vuxen kommer vi nog att gå över till två mål för båda.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#3 Jag hoppas också det ändras när hon blir lite äldre! Hur som helst är det skönt att höra att fler har matfriska vovvar. Luna glufsar också i sig maten på nolltid så ibland undrar jag om hon ens hinner fatta att hon faktiskt har ätit… :D
#2 Är vi hemma är det inget extra besvär med 3 mål, men ibland när vi ska hälsa släkt och vänner kan jag tycka att det är lite jobbigt att alltid behöva komma ihåg att ta med hennes lunch eller kvällsmål. Flera gånger har vi fått åka tillbaka hem och hämta när vi glömt. Det skulle vara så mycket lättsammare om hon kunde äta bara två mål. Men vi får kanske acceptera att det är så här hon vill ha det och låta henne behålla sitt älskade extramål ett tag till. En lösning skulle iofs vara att se till att ha en påse hundmat i bilen. :)
Tack för era råd båda två!
Hej! Jag har desvärre en liten kille på snart 8 månader som inte är stor i maten. Han får endast 1 mål per dag (det går inte få i honom mer). Men en vän har en väldigt glupsk hund och hon lägger i tex riven morot eller sallad i skålen med hundmaten. Det gör att hunden äter mer men de kan inte ta åt sig något från morötter eller sallad. Det blev kanske lite rörig, fråga om du inte förstår! Sedan finns ju matskålar för glupska hundar. Det är typ som en liten labyrint vilket gör att hunden får kämpa lite för att få sin mat :) Lycka till!
❤️ Magic Paws
Tarzan har också blivit väldigt glupsk på sista tiden. Jag ger honom ibland en del av maten gömd i en gammal badhandduk hoptrasslad på golvet. Han tycker det är jätteroligt att få söka efter maten och han får i sig den långsammare.
#5 Jag ska absolut prova blanda i lite morötter eller sallad i hennes mat och se om det funkar! Morötter tycker hon är gott så det skulle hon nog inte ha något emot. Kan vi dessutom få henne att äta långsammare så är det nog en stor fördel. :)
#6 Vad smart, i kväll ska jag leta fram en gammal handduk och testa! :)
testa (om du inte gjort det) att ta mindre och mindre mat på mitten målet och sedan inte ge något? och ge en godis eller något i stället? och ge godisen när hon inte tänker på skåpet med mat.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#8 Nej jag har inte provat det än, men det kanske vore en bra början när det blir så dags. Det jag testat är att ge henne en grisknorr ca en timme före lunchmålet, för att se om det är enklare att få henne att vänta tills matdags utan gnäll, men trots en knorr i magen har hon stenkoll på när lunchtiden närmar sig. Förstår mig inte riktigt på det här lilla pyret och hennes matfixering! 🤪
haha, och så säger man att hundar inte har någon tidsuppfattning ;)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Haha nej det kan aldrig stämma! 😃 😉
Min nu 9 månader valp tog vi bort 3:e måltiden när han var runt 6 månader. Då han åt tre måltider åt även den äldre hunden samtidigt. Valpen glufsar verkligen i sig och får vatten tillsammans (så maten flyter lite) för att få honom att äta lite långsammare.
Då vi tog bort måltiden fick han istället den måltiden som "godis" då vi tränade.
Om vi skulle göra mycket på morgonen och gick upp väldigt tidigt fick han 1 dl på morgonen, 1 dl vid lunch och 1 dl på kvällen. Nu får han 1,5 dl 2 gånger om dagen istället.
#12 Luna får maten uppblött i vatten också, för att det ska bli lite "mer" i matkoppen och för att hon inte tar sig tid att tugga kulorna. Vi fick tips från #6 om att linda in maten i en handduk och då kan vi ju inte ha den blöt, men å andra sidan kan hon inte glufsa i sig maten i så fall så det är värt att prova.
Vi brukar plocka bort lite kulor från varje mål och använda som träningsgodis, men det kanske är en bra idé att göra som dig och ta allt från lunchmålet. Det ska jag testa! Vi får väl koncentrera träningen till lunchen också en tid i början.
Tänk vad bra att kunna få råd av andra sheltieägare, nu har jag massor jag kan prova så det vore väl sjutton om jag inte ska lyckas vänja henne av med mittenmålet! 🙂
Min sheltie åt 3 mål per dag fram tills att han var ca 7 månader gammal. Därefter har han ätit 2 mål om dagen utan problem och utan att visa hunger mellan målen.
Men jag håller med om att 2 mål om dagen inte passar alla hundar. Om ni inte har några problem med 3 mål om dagen och det fungerar bra för er hund så varför inte fortsätta med det?
#14 Vi har väl egentligen inga problem med det annat än att det skulle vara skönt att slippa passa tre mattider och att alltid behöva komma ihåg att ta med mat om man ska bort över dagen. Mina föräldrar har hand om henne tre dagar i veckan och jag skulle önska för deras skull också att dom slapp rätta in promenader och aktiviteter efter hennes måltider. Dessutom har dom en sheltie själv + att dom är dagmatte och daghusse till min systers sheltie också, så det är lite bök att bara ge Luna lunch. Eller ännu värre, att bara ge dom andra två middag utan att hon får något dom dagar det inträffar. Hade alla tre samma mattider skulle allt bli så mycket enklare. Men som sagt, nu har jag fått lite olika tips som vi kan prova. 🙂
Vår variant sedan en månad tillbaka är att ställa fram mat (torrfoder) på morgonen som Sally 8 månader, bara äter av ibland när hon är riktigt hungrig. Hon får den större delen av sin mat som belöningsgodis eftersom vi tränar dagligen (lätt och såklart lekfull träning eftersom hon fortfarande är valp. Till träningsgodis ger jag oftast rent kött (ofta rått) i små bitar, lever någon gång, nöthjärta, fisk och när vi är "lite lata" små bitar av kycklingkorv. De dagar vi ev inte tränar blir det härliga portioner av samma typ av mat med tillägg av bl a nässelpulver och lite fin olja, vilken glufsas i med god aptit.
Sally mår jättebra av detta och har lagom hull. Dessutom älskar hon att träna. Torrfoder är alltså ingen hit för henne eftersom hon fått smak på riktig mat. Jag tror det är bra att hunden äter sig ordentligt mätt emellanåt och kan utan ibland, naturligt sett borde det vara mer naturligt än att få 2-3 små portioner/dag. Om hunden är frisk och aktiv och har lagom hull borde man kunna vara flexibel tycker jag, men kan tänka mig att många tycker annorlunda, framförallt hundfoder-tillverkarna.
Vi gör som #12 och ger vår valp godis i träning som sin mitt på dagen mat. Vår valp är riktigt galen i mat men detta funkar alldeles utmärkt! Även vi lägger ibland till lite extra som ex gurka eller päron har vi använt. Sen ger vi ibland råa ben mitt på dagen om vi inte tränar lika mkt den dan men oftast tränar vi så mkt att han får i sig mer än nog med mat. Vi ger färskfoder och du brukar vi hälla i lite vatten och smeta ut allt på en tallrik för att han ska skicka i sig maten så går det långsammare. Om ni blöter upp maten är ju det ett alternativ. :)
#16 Jag önskar att ditt tips skulle fungera på Luna också, men hon skulle äta tills hon blev sjuk om hon fick äta ända tills hon själv tycker att hon blir mätt. Våra papillontikar hade fri tillgång till mat och för dom fungerade det bra. Vissa dagar åt dom mer, andra inte alls och båda hade perfekt hull. Men som sagt, Luna är så glupsk så jag har aldrig varit med om maken…
Vi tränar flera gånger om dagen och belönar med torrfoder eller små bitar av blodpudding, älgkött, falukorv och kyckling. Däremellan får hon märgben, grisknorrar och torkad kyckling, men trots att hon vet att det finns mycket som är godare så älskar hon ändå sina torrfoderkulor. Och missförstå mig inte, jag är så tacksam att hon gillar sitt torrfoder, eftersom våra papillontikar var jättekräsna med vad dom åt. Det är bara det att det skulle förenkla vardagen om vi kunde få henne att äta två ggr istället för tre…
#17 Tack för ännu ett bra tips! Vi ska testa både handduken och att smeta ut maten. Ja inte samtidigt då så klart! Fast… när jag tänker efter borde det ta extra lång tid för henne att äta om vi smetade ut maten i handduken. 😃
OBS! Risken finns att om man har mat i handdukar så kan det innebära att hunden börjar tugga på tyget och i synnerhet om det är en matglad sådan.
Shelties är väldigt matglada. De är alltid på svältgränsen tycker de. Det hör till undantagen att en sheltie är kräsen och äter väldigt lite.
Jag har bara haft en sådan (min första) och jag har haft många shelties men det blev avhjälpt med lån av en annan matglad sheltie. Konkurrens!
Hur som helst så är det inte hela världen om en valp eller vuxen missar ett mål. Det är bara att ge en större portion vid nästa mål.
Det gör inget heller att ge den torrt. De flesta shelties är glupska och tror väl kanske att de ska få mer om de äter fort…
Att ge torrt, underlättar om man är bortbjuden. Lättare att ha en påse torra kulor redo att bara plocka ner i fickan/väskan. Skål eller liknande finns ju alltid som man kan låna av den man är hos. Eller ännu bättre, har den man är hos tomt, släng ut torra kulor på gräsmattan!