Tips på foder el liknande för dålig mage
Hej!
Jag skulle behöva tips på foder som snabbt stabiliserar en dålig mage hos sheltie.
Min Hugo har varit dålig i magen sedan jag successivt försökt byta till vetefritt foder för någon vecka sedan (dumt av mig eftersom det foder han hade fungerade bra). Så fort han blir bra kommer jag gå tillbaka till det gamla fodret.
Detta började natten till måndag och vi har fastat honom, gett honom risavkok, kokat fisk och gett med ris i små portioner tillsammans med morotspuré. Han har även fått några doser med prokolin +. Han är dock fortfarande väldigt lös i magen (så det fastnar i pälsen) men han är pigg och glad i övrigt och vi har varit med om detta ett par vändor förut.
Nu är det så att vi ska tävla i agility på söndag så nu söker jag efter tips på foder eller något annat som kan stabilisera hans mage ganska så omgående.
Någon som vet?
//Johanna och Hugo
Har du testat att bara ge kokt ris under en dag? Man använder inget salt och mycket vatten. Det rådet fick jag då jag kontaktade min veterinär när en av mina hundar var lös i magen och det fungerade. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Gröt ris, kokt i dubbelt så mycket vatten som det står på förpackningen och dubbelt så länge tills det blir som en "överkokt gröt".
Kokade jag ofta till mina shelties som var lösa i magen och det blev bra på ett par dagar.
Vi har testat risavkok och det vill han inte ha. Vanligt ris kokat i mycket vatten går bra om det är fisk i. Annars vill han inte ha det heller. Nu när jag gav senast lämnade han hälften av riset. Fick en påse med foder nu ikväll av en vän som har shelties som hon brukar använda på dem när de är dåliga och det ska tydligen vara effektiv enligt henne. Värt att testa så nu håller vi tummarna! Ska testa grötris annars, det kanske han äter eftersom det blir en gröt av det… Tycker så synd om vovven min!
Jag brukar faktiskt blanda risavkoket med lite hundmat, för att få dem att äta och det har ändå fungerat bra.
Å andra sidan har jag haft väldigt matglada shelties som slukat det mesta.
Bra tips att blanda kokt ris med torrfoder!
Hoppas det går bra med Hugo nu! :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Tack för alla tips!. Han är fortfarande dålig. Så ingen agility för oss på söndag. Nu är prio ett att få honom att bli bra igen! Vi kör på med foder och ris. Det slank ner en liten portion i morse i alla fall. Han dricker bra också och är pigg ute. Inne vill han helst sova. Ingen feber har han heller. Ändå är jag världens oroligaste matte just nu :-(
Hej
Har troligen blivit obalans i hundens tarm, har haft detta bekymmer några gånger, har då varit hos veterinär som gett en tablett som jag gett av vid två tillfällen sedan har magen varit bra, kommer tyvärr inte ihåg namnet, men den är dunderbra och stabiliserar direkt, då kan du även ge det foder du brukar,
Lycka till
Om din hund haft problem en längre tid och att magen inte verkar vilja bli bättre trots diverse kurer, ris etc, och även prokolin eller dylikt så skulle jag kontakta veterinären. Även om din hund mår bra i övrigt, dricker osv så är det då bättre att få veterärens hjälp att stabilisera magen istället för att hunden ska gå en längre period med obalans.
Inupekt Forte är superbra då det gäller att stabilisera dåliga magar / tarmar. Så brukar jag även ge Canicur (så de får den näring de behöver)
Havregrynsgröt (ganska lös) är också en sak man kan prova om hunden inte vill ha riset.
Lycka till!
Det har blivit lite bättre idag tycker jag. Men om det inte är ännu bättre imorgon så kontaktar jag veterinären och hör vad de säger. Tack för alla tips! :)
Idag är det ännu bättre! Så skönt att det verkar vända nu. Fodret jag provade som jag fick av en vän som också har shelties heter Hills ID om någon skulle råka ut för samma sak. Det verkar fungera bra :-)
hej
mitt bästa tips på lös mage är torkade morötter som säljs på grangården. de suger upp vätska och ger genast ett bra resultat.
Hugo är sen igår helt bra i magen! Dock en dag för sent för tävlingen men det sägs att det var en svår bana så då gjorde det kanske inte så mycket!
Tack för alla tips! Kan vara bra till en annan gång, detta lär ju inte vara sista…
Nu är det bara att börja gå tillbaka till det gamla fodret så får vi hoppas att det inte blir ett bakslag…
Ha det fint alla o ta hand om era vovvar :)
hills id är bra äör ju för dåliga magar men du kan även ge canikur i maten:) skönt att det är bättre:D
Hälsningar
Fredrika
Ja körde prokolin + och det fungerade bra :) Tror det är samma sak nästan som canicur fast i pastaformat?
vet inte faktiskt körde canikur i pasta form (den finns i båda) men det är säkert också bra:D
Hälsningar
Fredrika