Har blivit aggressiv!
Har en sheltiehande på ca. 5 år som har krypto (kryptochid). D.v.s. Bara en pungkula har vandrat ner till pungen. Hur som helst, har hört att detta kan göra dem mer aggressiva, och vi har inte kastrerat honom helt enkelt för att ekonomin inte har tillåtit. Ligger ena pungkulan kvar i "magen" eller ljumsken kostar det drygt 4000 kr. Hur som helst så, på grund av mitt oansvar, hoppade min hund på grannens hund alldeles nyligt. Jag hade min hund lös (ajabajja, jag vet) och grannen sin kopplad. Hur som helst, hur undviker man sånt här? Har aldrig varit med om dess like. Min hund är ganska uppstudsig och försöker visa sig "stor och farlig" till andra hundar, och märker jag detta brukar jag skilja på dem på en gång. Men nu, jag var helt oförberedd. Vanligtvis springer han bara fram till den andra hunden, stannar några meter ifrån och skäller, men nu fullkomligt attackerade han den andra hunden och högg efter honom. Han såg egentligen inte direkt hotfull ut, men morrade och "blåste upp sig". Vet ej om det var halvt på lek eller vad han menade, allt gick så snabbt. Hur som helst, någon aning om varför han gjorde såhär? Skäms så över att jag kunde vara så oförsiktig… :/

Hm, det låter knepigt. Ingen av mina hundar har varit aggressiva mot främmande hundar, och jag vet heller ingen hund som gjort så. Men att döma av det du skrivit så skulle jag tro att din hund snarare ville sätta den andra hunden på plats av nån orsak, kanske finns det en löptik i området som din hund vill "vinna"? Kan kanske vara en orsak…
Kanske skulle du gå en lydnadskurs med honom? Så att han får lära sig att umgås med andra hundar. Eller kanske du kan kontakta en hundpsykolog som kanske förstår orsaken till din hunds beteende.
Lycka till!
Kramar/Carro
Att en hund skulle vara aggresiv bara för han är "krypt vet jag inte.
Men det produceras mer könshormon i en "krypt" hund.
Testikeln ligger i onaturlig värme.uppe i buken
Man brukar att rekomendera att ta bort eller kastrera hunden
Vill det sig illa så det bli problem med testikeln som ligger fel.
Mvh medde
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Han kanske har ont någonstans? Har läst att detta kan göra hundar agressiva, isynnerhet om det händer mycket plötsligt. Lycka
Kan det vara så att när han sprang mot hunden så sprang du efter? För då kan han ha fått mer sjävsäkerhet och hoppat på hunden?