Vill veta allt om Sheltie!
Jag är en tjej som älskar hundar. Tyvärr har jag ingen egen hund och kommer troligen inte köpa förens om ungefär tre år tidigast. Sheltien känns som en ras som kan passar mig. Jag vill ha en hund som gillar att träna, är främst intresserad av agility, lydnad och freestyle. Men den ska även kunna nöja sig med promenader vissa dagar om jag tillexempel har mycket att träna. Nu har jag massa med frågor till er:
1. Vad tycker du om sheltien?
2. Vad tränar du din i? Bra resultat?
3. Hur mycket Pälsvård? Behöver den trimmas?
4. Hur länge kan den vara ensam? Är fem timmar ok ibland? (typ nån gång i månaden)
5. Hur fungerar den med andra hundar?
6. Hur reagerar den i nya sitautioner och bland mycket folk?
7. Skäller och vaktar den mycket?
8. Finns det någon jakt i den?
Jag kommer säkert på fler frågor sen.
Jag har flera grannar med shelties. Ena grannens hundar skäller mycket. Är det normalt?
Tacksam för svar!

Här kommer svar från mig. :)
Jag tycker att sheltien är en mångsidig och trogen hund. Alltid vid ens sida och gör allt för att få matte/husse glada. Älskar livet när det är aktivt och glatt.
Det jag märkt är att sheltien är ganska känslig av sig och tar gärna åt sig om man blir arg på något. Stressar upp sig om man blir arg.
Jag tränar agility och kör även blodspår när tillfälle ges.
Jag har inte tävlat i något men mina två tikar är väldigt duktiga om man får skryta så. :P
En gång i veckan har jag kloklippning, borstning. Jag klipper runt öronen, mellan trampdynorna, haserna och lite annat smått och gott. Men jag tycker bara att det är kul.
4. Hur länge kan den vara ensam? Är fem timmar ok ibland? (typ nån gång i månaden)
Som valp ska den ju inte vara ensam nästan någonting men ju mer du tränar och om du aktiverar den någon timme innan så kan den lätt vara ensam i 5h. Längre kan jag dock inte rekommendera.
Sheltien älskar andra sheltisar. Men sen beror det lite på individ. Zelda avskyr andra hundar och de ska hålla sig så långt borta som möjligt.
Meya är nyfiken på dem och vill gärna busa.
**Det beror på hur man tränar hunden. Börjar man från valpstadiet att lära den att gå bland folk och väsen så blir det naturligtvis inga problem när den blir större.
Mina har inga problem med det. Mer än att de vill hälsa på alla. :)**
Individuellt. Om något låter konstigt nära vårt hus så skallvarnar dem och springer fram och tillbaka tills det lugnat sig. Ser de en hund så skäller de lite också. Men som sagt det är individuellt.
Inte för vilt, men att jaga leksaker och bollar är det roligaste som finns! Eftersom sheltien är en vallhund så kan vissa vilja valla cyklar och sånt, men det är inte så vanligt.
Att sheltien skäller är väldigt väldigt vanligt. Men vissa skäller mer eller mindre. Zelda skäller nästan aldrig, Meya skäller lite oftare.
Sheltien är en mångsidig, individuell och guldhjärtad hund.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Sheltien är så allsidig och är äkta små lyckopiller. De är mycket lätta hundar att ha att göra med. Det gäller dock att socialträna dem en del som valpar, annars finns det alltid en risk för att man får en lättskrämd och ev. nervös hund om man åker iväg. Jag har dock inte haft några problem med detta. De är mycket trogna, precis som brightgloria skrev. Och är oftast väldigt lätta att ha lösa.
2. Vad tränar du i? Bra resultat?
Svar: Jag har testat på alla möjliga sporter, och det känns som att sheltien är med på det mesta. Det är dock i lydnaden och agilityn som jag tävlar i mest. Har just nu två rätt så unga individer här hemma, men med min äldsta tik som debuterade förra året i agilityn blev vi uppflyttade till hoppklass 2 efter enbart tre tävlingar. Tre pinnar i rad, vilket jag är jätte stolt över! Lydnadsmässigt debuterade vi förra hösten, efter ca. två månader av träning efter en tävlingskurs. Vi fick 162,5poäng. Viggo som enbart är 1 år har visat sig ha enorm potensial, och är väldigt "lik en bordercollie" då han kör agility. (vilket jag ibland fått kommentarer på)
Svar: Trotts sin rikliga päls är det knappt någon Pälsvård. Det är främst vid öronen som det kan bildas tovor. Tassar och öron kan behövas trimmas då och då. Dock inget nödvändigt, men innan utställning ska man fixat öronen lite och sånt. Detta tar dock ungefär 5 minuter för mig.
4.Hur länge kan den vara ensam? Är 5 timmar ok ibland?
Svar: En sheltie är precis som vilken hund som helst enligt min åsikt, de får absolut inte lämnas för länge. Min yngsta sheltie lider dock utav seperationsångest ibland, då han har mer "vall" än Ronja och vill ha familjen nära sig. 5 timmar är ok för en vuxen hund, men inte mer.
Svar: Detta är mest en individsfråga och en socialträningsfråga. Ronja, min äldsta tik, blev olyckligtvis biten som valp (två gånger), och har därefter även blivit jagad utav större hundar några gånger som ägarna inte haft koll på. Efter det är hon väldigt osäker på dem, men det är inte så konstigt och detta är antagligen något som framkallts pga. olyckorna. *detta påverkar dock inte Ronja under träning eller tävling* Viggo däremot är väldigt framåt och funkar med alla hundar. Hanar så som tikar.
6. Hur reagerar den i nya situationer och bland mycket folk?
Svar: Som sagt, man måste socialträna hunden. Men mina hundar är väldigt lugna och tar de flesta situationer med ro. När vi reser ibland, med båt/spårvagn/buss et.c. så är oftast våra hundar de som är lugnast. Vanligtvis lägger de sig o sover, bryr sig inte om förbipasserande et.c.
Svar: Detta är också olycka från hund till hund. De flesta hundar jag känner vaktar mer eller mindre. Ronja vaktar väldigt mycket och skäller om någon knackar eller går omkring i trädgården *alltså när vi är inne, hon vaktar inte om hon vet att någon utav oss gått ut i trädgården*. Anser dock att detta är rätt så skönt, som ett eget litet alarm. Viggo skäller också när någon kommer, men detta pga. att Ronja skäller. Skäller inte hon, skäller inte Viggo.
Viggo skäller dock när han blir uppspelt eller då vi värmer upp innan ett agilitypass. Han är tokig i agility..
Svar: De flesta shelties har knappt jakt i sig. Jag har två shelties som skiljer sig enormt, men Viggo är nog den som representerar rasen främst. Han skulle aldrig få för sig som Ronja kan göra att sticka efter ett spår eller jaga rådjur/älg/hare/fågel. Det största jaktbetéendet jag sett på honom var när han försökte fånga en fjäril.. *ler* Leksaker är dock helt OK att riva sönder i småbitar.
Mvh Emelie 
Jag älskar sheltien, enligt mig kunde inte min familj valt en bättre ras än just sheltien.
Love tränar jag vardagslydnad med då han fortfarande är valp, men har även utställningstränat honom endel inför kommande utställning/ar. I framtiden kanske sök-efter-människor skulle passa Love. Agility verkar inte bli hans intresse. Frankie däremot har jag börjat träna agility med, vilket går hur bra som helst! Han verkligen älskar att springa agilitybanan :) Och bra går det också, har bara tränat 2 gånger men han klarar redan de flesta hinder utan några problem alls! :)
Nej, sheltien behöver inte trimmas. Däremot kan man klippa pälsen som sticker ut runt och under tassarna. Det ser inte så snyggt ut samt att massa smuts fastnar där. Jag borstar mina hundar en gång i veckan, vilket räcker gott och väl. Pälsen bakom öronen kammar jag dock igenom varannan dag då det lätt bildas tovor just där annars.
Det är ytterst sällan hundarna lämnas ensamma så länge. Men när de väl är ensamma så länge så klarar dom det galant. Så klart kan jag inte garantera om dom skäller eller inte då vi inte är hemma just av den anledningen, då vi inte är hemma. Kanske skulle man filma någon gång då man ska åka bort ett par timmar för att kunna se hur dom betér sig.
De fungerar jättebra med andra hundar :) De vill leka med dom, även fast den andra hunden inte vill det alls. Då får man som matte vara framme och snabbt dra bort sin hund.
Frankie älskar allt och alla, människor inräknat. Han älskar att ivara bland mycket människor. Han skulle säkert försöka hoppa upp på alla för att gosa. Love älskar också människor, men han har lite mer hyfs än Frankie. Nya situationer är inga problem för någon av dom.
Love är ganska vaktig av sig, och skäller då han hör något om vi tex är ute. Det får även Frankie att skälla, han som nästan aldrig skäller annars. Men jag tycker inte dom skäller så mycket att det blir ett problem.
Flugor ska jagas tycker båda vovvarna. Dom är goda, liksom fästingar enligt Frankie. När Frankie var liten samlade han levande skalbaggar i sin korg. Han var väldigt försiktig med dom så de ej skulle skada sig. När de sedan rymde från korgen blev Frankie ledsen och hämtade nya skalbaggar. Ufta då vi var ute. Jakt på lite större nivå har inte Frankie intresserat sig av, men min förra hud Pyret var en riktig spårhund. Det hände ofta att hon sprang iväg efter ett spår hon fått upp, vanligen vildsvin. Jag fick springa och leta efter henne och skrika som en galning.
Love visar lite samma tendenser som Pyret, men inte lika starkt än så länge. Skönt, tycker matte.
Tack för allas svar! Det känns faktiskt som en sån hund jag letar efter. :) Jag kom på fler frågor.
Vad föredrar ni, tik eller hane? Kastrering?
Blir det jobbigt för en hane när man tillexempel tränar agility och det finns en löptik i närheten? Kan hanen lätt vara ofokuserad då?
Jag tycker det verkar så jobbigt när en tik löper, är det jobbigt? Får man träna på tillexempel bruksan då och hur ofta löper de?
Tycker ni det är stor skillnad på tikar och hanar i temperament?
Jag kom på en sak till:
Jag tror inte riktigt jag kommer ha tiden att ha en valp närmaste åren. Är det svårt att få tag på en unghund/ vuxen hund som har godkänd vardagslydnad?
Det är nämligen så att jag funderar på att börja gymnasie med inriktning hund elr djurvård och vill då kunna ha med min hund dit. Och det är ju inte så många gymnasier som man får ha hundar under 1 år.
#4: Jag föredrar hanar, men det är ingen omöljligthet att nästa sheltie blir en tik. Med tanke på avel och så. Men hade jag INTE varit intresserad utav avel skulle jag sattsat på en hane. (därför köpte jag det förra året) Vår första sheltie var en tik, och olyckligtvis har hon väldigt jobbiga löp. Dels har hon ett förlöp som gör att hon blir grinigare än vanligt och svårare att träna med. Sedan löper hon och blir väldigt nervös, sedan är hon skendräktig 1 månad efter löpet. Och då går det knappt att träna med henne. Än mindre tävla. Med Viggo, vår unghund, har jag inte haft några problem när det gäller löp. Han bryr sig knappt om det är en löptik i närheten, och koncentrerar sig alltid! Vi har juh tik och hane tillsammans, och det har funkat väldigt väl hitils. När Ronja löpte separerade vi dem så att de fick var sin våning var då vi inte var hemma. Inga problem.
#5: När det gäller dessa saker tror jag det gäller lite tur. Men en sheltie är, oavsett om den är tränad eller ej, väldigt lätt att få in vardagslydnad trotts att den är äldre. Jag har ex. tränat en vanlig "sällskapssheltie" en gång, han går nästan aldrig lös, kan knappt sitt m.m. Men jag tog med mig honom till klubben och det gick kanon! Han skötte sig exemplariskt och var lika snabblärd som vilken annan sheltie som helst. Så jag tror det handlar mycket om en god tränare. Jag kan alltid rekomendera en vuxen/unghunds sheltie. Min kompis köpte en vuxen sheltie som då var 1 år. De tävlar nu i klass 2 i agilityn. :)
Mvh Emelie 
#6 Tack för svaren! Just nu står det väl främst mellan sheltie och cks-spaniel. Men på tre år hinner man ju ändra sig! ;) Jag är mest sugen på en hane för att slippa det där med löp.
**1. Vad tycker du om sheltien?
**Lättlärd, trevlig, söta, lätthanterliga, lagom storlek.
**2. Vad tränar du din i? Bra resultat?
**Jag och Emil tränar i agility och lydnad (även lite freestyle). Så ställs han ut men är lite över reserverad och där med resultaten.
**3. Hur mycket Pälsvård? Behöver den trimmas?
**Borstar igenom, efilerar på öronen (pälsen) och bakom öronen. Även mellan tassarna om det behöve, klipper även klorna samtdigt. Allt detta händer ca 1 gång i veckan.
**4. Hur länge kan den vara ensam? Är fem timmar ok ibland? (typ nån gång i månaden)
**Har aldrig "testat" hur länge han skulle kunna vara ensam, men det finns alltid någon hemma hos mormor annars får han följa med. När hundarna är hemma själva så blir dem inte helt ensamna heller när dem har varandra.
Sällan det blir bråk, kan vara pga löptikar, och annat. Annars är det inte mycket bråk. Funkar bra ihop med alla hundar tycker jag, fast det beror nog lite på vilka hunden fått växt upp med.
**6. Hur reagerar den i nya sitautioner och bland mycket folk?
**Blir lätt lite reserverad, fast alla Sheltisar är inte reserverade som det står om i rasstandarden. Lite lätt stressade kan dem även bli när det är "för mycket" folk.
Skäller är helt olika ifrån hund till hund, vaktar är väll mest att dem vaktar hemma och skäller om någon kommer. Fast det är en bra varning, för oss människor. Om det tex skulle bli inbrott mitt i natten.
Finns väll egentligen lite jakt i alla hundar? Fast mormors Tess blir tokig när hon ser ett djur och stannar absolut inte. Medans Diva går på spår och blir då helt döv. Fast allt beror på hur man uppfostrat hunden, Emil sticker inte med något av de Tess och Diva gör. Han stannar om man säger stanna.
Kanske lite konstiga svar, men svårt att svara om andras hundar eller vad man ska säga, man får gå lite efter sina egna!
#7 Angående det där med löp, så är det då jobbigare att ha en hanhund. I alla fall om man bor i ett område med många tikar. Alla tikar löper ju inte samtidigt. (Om du har en tik så löper ju hon normalt 2 gånger om året och sedan är det ju klart
) Fast sedan beror det väl lite på (han)hunden också… Vissa blir jätteoroliga och rastlösa när det är en löptik i närheten, medan andra inte alls har samma bestyr.
Men det kanske inte var det du tänkte på? Du kanske tänkte på tävling och så? :)
#9: Jag håller med dig det där med att det beror på vilken hanhund det gäller. Det var därför jag var lite osäker på att skaffa hanhund i och med att jag redan hade en tik hemma. I vårt område där vi bor är det i stort sett enbart tikar, tror det är endast 3 hanhundar och omkring 11 tikar eller något sånt? Som bor nära oss alltså. Min pappa har en hanhund, och han är nästan omöjlig om det är en löptik i området, rymmer gör han också. Viggo, vår hanhund som snart är 1,5år gammal. Reagerar knappt på löptikar, lite intresserad är han, men inte att det stör träning, att gå lös m.m. Detsamma gäller en annans sheltiehane som bor i området, han reagerar knappt. Men som sagt, det kanske är lite utav ett lotteri?
Mvh Emelie 
#10 Jag hade inte läst ditt inlägg #6 :P
Det verkar ju som om du har det väldigt jobbigt med tiken när hon löper! Skönt att det är lugnt med Viggo då i alla fall :)
Vi hade en hanhund när jag växte upp som också blev helt sjögrön när han kände av någon löptik. Vi bodde ju ute på landet där det inte fanns just någon löptik i närheten, men han kände av dem på jättelångt avstånd. Rymde gjorde han ju också ett par gånger… En gång hade han sprungit flera mil till en gård som hade en löptik!
Men som du säger, så tror jag att det är lite utav ett lotteri hos både tikar och hanhundar. Jag menar, det finns ju tikar som är jobbigare än andra tikar också, när de löper (som du nog redan är väl medveten om
).
Tack för svaren! Det var främst det med hur hanarna reagerar med löptikar i närheten och så.
:)
Hälsningar Nellie
Tränar och tävlar agility med mina hundar (har själv en cavalierhane och två sheltietikar). Det är väldigt olika hur hanhundar klarar det där med löptikar. Det är allt från de som inte bryr sig till de som i princip inte kan springa något alls om det luktar löptik.
Susanna
Har du köpt någon hund nu fyra år senare:)?
Hälsningar
Fredrika
#15 säger samma sak skulle vara kul att höra!! :)
Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning!
.
Kollar man på trådskaparen så är hon inte längre medlem på sheltie i fokus
Susanna
#17 såg de precis efter att jag klickat in på hennes profil, hehe :)
Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning!
.