Distichiasis
Jag ska skaffa en Sheltietik i vinter. Tiken har måttlig/medium Crd och på en undersökning hade hanen Distichiasis. Han är fri från allt annat vad gäller ögon.
Någon som vet hur stor chansen är att valparna får Distichiasis?
Och vad gör man åt det isåfall?
Jag måste tyvärr säga att jag tycker det är helt fel att avla på hanen då sjukdomen gör att ögonhåren växer inåt. CRD anses ju inte påverka synen så det är ju inte så farligt. Men inåtväxande ögonhår skaver på ögonen och det orsakar lidande för hunden. Därför bör inte hanen gå i avel. Hoppas uppfödaren ändrat sitt val av hane så valparna slipper riskera att ärva sjukdomen, för det är ju ärftligt och risken finns att valparna drabbas.
Mja, distichiasis betyder inte att det är ögonfransar som växer inåt och skaver på ögat, även där finns iaf i Finland 3 olika nivåer av åkomman, dvs lindrig, måttlig och kraftig. För det mesta så är det en eller några extra ögonfransar som ligger nedanför ögonfransraden i lindriga fall så påverkas inte ögat av fransen /-arna. I kraftiga fall så plockas ögonfransarna bort och hunden kan leva normalt, dock kräver det ju att man plockar med jämna mellanrum (detta görs av veterinär).
Många hundar har distichiasis utan att påverkas av det!
CRD kan även det påverka synen så att säga att det inte är några problem så är inte riktigt sant.
Precis som med CRD så bör man inte para två med samma åkomma utan välja en "partner" som är fri.
Men för att summera mitt svar så distichiasis kan precis som CRD påverka ögat men distichiasis kan man göra något åt om det stör hunden =)
Tack för svar! :)
Hanen har varit på 10 veterinärbesök mellan 2003-2011 och 2013. Från 2003-2011 är alla resultaten Öga Ua. Men januari 2013 är resultatet Distichiasis.
Har läst här på forumet att det var en som hade inåtväxande ögonfransar, men dom hade opererat bort det och sedan inte haft några problem.
Jag har hört på flera ställen att CRD inte påverkar synen?
Självklart hoppas jag ju på att jag kommer att få en frisk valp utan problem, så får se hur jag gör om inte uppfödaren ändrar hane. Men antagligen så gör hon inte det. Men jag är uppskriven på fler och har kontakt med fler uppfödare. :)
CRD är en missbidlning i ögat som gör att hunden har "blinda" områden i ögat, för det mesta så blir det inga problem av det. Men det finns de som säger (alltså ägare till hundar med CRD) att mörkerseendet är påverkat samt avståndsbedömningen är inte riktigt bra.
Jag har själv ingen hund med CRD så kan tyvärr inte säga av erfarenhet. En av mina föräldrars hund som har distichiasis (en ögonfrans i 1 öga) och den är inte påverkad av det. Hunden är 11 år i dagens läge.
Från januari 2012 används i Sverige ett nytt ögonlysningsprotokoll där fler diagnoser finns med. Hanen kan ha haft distichiasis innan 2012 utan att det framgått av ögonlysningsprotokollet. En del har enstaka hårstrån nedanför ögonfransraden (och då växer de ju mot ögat) som inte alls ställer till problem. Ägaren har kanske inte varit medveten om det.
Att välja vilka hundar som ska gå i avel är inte lätt. Vissa diagnoser ska man ju helt klart inte avla på, men det finns också en gråzon där man måste välja för eller emot. Alla hundar har fördelar och nackdelar. Det blir upp till uppfödaren att ta beslutet. Olika uppfödare prioriterar olika saker (mentalitet, utställningsresultat, hälsa etc.). Naturligtvis ska man följa de avelsrekommendationer som finns i RAS för shetland sheepdog, och det gör man i allmänhet.
Hittade detta på SSSK:s hemsida:
Distichiasis
Den genomförda hälsoenkäten för shelties födda 1995-99 visar att distichiasis är vanligt hos shetland sheepdog. Problemet har ärftlig bakgrund och även om nedärvningsmönstret inte är känt är det rimligt att anta att det handlar om polygen nedärvning.
En del individer har endast mycket sporadiska och lätta besvär och felställda ögonhår kan lätt avlägsnas. Andra individer har så mycket bekymmer att operation blir nödvändig.
Avelsrekomendationer
Avstå från att använda individer med mer än mycket lindrig distichiasis. Förekomsten av defekten hos föräldrar och syskon ska också beaktas.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Tack för svar. :)
Men vad tror ni riskerna är att valparna får det då? Jag menar, uppfödaren som har tiken måste ju vara medveten om att han fick anmärkningen Distichiasis på senaste undersökningen?
För mig var det viktigt att det fanns så lite ögonfel som möjligt på föräldrarna och i deras stamtavlor. Jag kollade också pappans avkommor. Det var ögon utan anmärkning överallt. Tarzan och hans fem syskon var alla felfria på ögonen.
Tyvärr är det inte obligatoriskt med HD-röntgen på shelties. Eftersom många shelties används i agility tycker jag det borde vara obligatoriskt att hundar som används i avel HD-röntgas. Men det är väldigt ovanligt.
Viktigt är ju också vad man tycker om valpens mamma (pappan har man ju sällan möjlighet att träffa). Jag blev väldigt förtjust i Tarzans mamma. En mycket social, vänlig och snäll dam som ville pussas och sitta i mitt knä.
Puttar upp tråden då jag har fler frågor kring distischiasis. Ser veterinären detta vid "vanlig" ögonlysning eller måste hundägaren be om att veterinären kollar det? Då det finns olika grader av det, syns det på SKK Hunddata vilken grad? Kommer resultaten automatiskt in på Hunddata?
Veterinären ser det vid ögonlysning. :) (som jag uppfattat det) Och det syns på SKK Hunddata vilken grad hunden har.
Tack så mycket!