Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 1020 ggr
Kacher
0

Hjälp, löss!!!

Vår 7 månader gamla Luna har kliat sig till och från i ett par veckor och vi har fått höra att det kan bero på att hon fäller ur det sista av valppälsen just nu, men sista dygnet har det förvärrats så det kändes som något mer än bara tillfällig klåda. I morse gjorde jag ännu en grundlig undersökning och till min förtvivlan hittade jag något på skinnet som först såg ut som en liten sårskorpa. För att vara på den säkra sidan tog jag med "det" till veterinären i morse och då visade det sig att hon har löss! 😮 

Veterinären skrev ut Stronghold och tyvärr kan vi inte börja behandla förrän i morgon fm eftersom apoteket inte hade medlet hemma. Nu till min fråga: Ska vi tvätta textilier, hundkorgar, golvmattor osv direkt när vi behandlar henne eller ska vi vänta ett par dagar så medlet hinner få effekt först? Tänker jag fel? Eller är det så att det inte spelar så stor roll eftersom medlet verkar under ganska lång tid? Men då borde vi ju inte behöva sanera alls egentligen, annat än för att det känns fräschare… *förvirrad* Hoppas någon av er kan ge lite råd för jag får inte tag på veterinären nu och i helgen har kliniken stängt. Inte hittar jag någon information på nätet heller. Tack på förhand!!

gizmozorro
2

Vad är Stronghold för medel?

Min förrförra hund hade löss vid ett tillfälle. Jag tvättade honom i lusschampo. Tror det var en vecka mellan. Tvättade även korg och textilier som han var i kontakt med och det gjorde jag direkt när jag badade honom första gången.

Susanna

Fruset blåbär
3

Hittade det här

agria

veterinärer.nu

Jag skulle nog satsa på att tvätta allt  varannan dag, en period. Vi fick löss i somras - dvs jag och barnen… BLÄ

Och det var ingen lek att bli av med, inte förrän vi tvättade allt och då menar jag allt, behandlade oss med medel och åkte bort i två nätter…

Hoppas ni blir av med det fort och bra nu!

Mapel
2

Stronghold verkar under lång tid och kommer alltså ta död på flera generationer med löss. Det behöver därför inte saneras, men kan ju vara trevligt att göra ändå. Vill man vara säker på att få bort så mycket som möjligt kan man ju tvätta allt precis i samband med behandling och sedan om två veckor då jag tror att stronghold håller så länge om jag inte minns fel. Detta är vad veterinären sa till mig när jag behandlade mina råttor men jag antar att det funkar på samma sätt hos hund.

Kacher
2

#1 Stronghold är ett sk "spot-on". Man droppar en droppe strax ovanför skulderbladen och sedan sprider sig medlet via blodet. Skönt att din hund verkar klarat sig ifrån att få löss igen, hoppas vi har samma tur!

Kacher
0

#2 Tack för länkarna!! Jag har goda vänner som haft löss både på sig själv och barnen flera gånger och det verkade inte helt enkelt att bli av med! Vi har varit förskonade från det och jag hoppas ni slipper få det igen! Tack och lov smittar ju inte Lunas löss till oss människor, men jag lider med henne och vill verkligen inte ha krypen i huset!

Kacher
0

#3 Tack snälla! Precis vad jag hoppades få höra! Vi ska städa ordentligt ändå bara för att det känns bättre, men då behöver jag kanske inte oroa ihjäl mig om vi missar någon liten rackare i något undanskymt hörn. I går tvättade jag alla mattor i maskin och som extra åtgärd har jag nu lagt ut dom i vedboden i kylan. I dag tänkte jag ge alla hundfiltar och korgar samma behandling. Leksakerna har jag lagt in i frysen. 

Klockan tio idag ska jag hänga på låset på apoteket och så hoppas jag dom fått hem medlet! Jag bad att få utskrivet till mina föräldrars hund och till syrrans hund också eftersom dom är tillsammans varje dag. Ska jag behandla och städa en lördag så ska dom det med.😉