Sökintresse
DÅ jag fått upp ögonen för en Sheltiekille är jag nyfiken hur det ser ut bland andra shelties när det kommer till sök och liknande sporter.
Jag har nu en aussie som är skitkul att jobba med, speciellt när det kommer till sök och upplet, och det är något jag tycker är askul att köra, vilket helt klart kommer bli något jag kommer testa på med sheltien om han kommer hit. Hur ser det ut bland shelties? Har de det intresset att köra sådant? Har fått uppfattningen att de är typiska agilityhundar(Tjoho för mig som älskar det), men hör inte så mycket om de andra sporterna.
-
Jag har kört lite sök och spårning med min sheltie tik Jackie och hon tycker det är roligtl och jobbar bra. Hon ger inte upp även om det blir lite svårar utan fortsätter. Vet inte hur andra är men jag tror att sheltien passar till sök.
Mvh Sabine
Min älskar att köra sök, han ger aldrig upp meeeen kan ibland bli lite för ivrig fast då är det bara att få honom att varva ner lite för att sen köra vidare.
Min är nog lite mer för sök och spår än agility, tur för mig!! 😉
~mikkan
Min tik är nog för reserverad för att trivas med att köra sök, men spår har hon definitivt talang för :)
Sambon har kört en hel del spår med vår sheltiekille och han är helt tokig i det och verkligen superduktig! Hon satsar på elitspår med honom så absolut funkar shelties till spår! :D
Min kille älskar egentligen alla sporter vi hittills testat. Spår och sökning har mestadels gjorts hemma på hobbynivå, mestadels pga att jag inte har ngt jätteintresse i det. Han jobbar på bra och håller ett underbart fokus i det han arbetar med oavsett uppgift.
Utöver det har vi kört lydnad, rallylydnad, agility, drag/wp, discdog och tricks.
Vill du ha en aktiv och arbetande hund i mindre format så kan jag varmt rekommendera sheltien!!
#5 Jag har ju som sagt aussie sedan tidigare och är van vid att hålla igång mycket, hur mycket krävs det för att de ska bli överstimulerade? Jag tränar agility(Riktigt, i kanske 1-2 timmar) och sök samt upplet under en riktig håll-igång dag en gång i veckan samt utöver det upplet, personspår och sök restrerande dagar, utöver drag och DP. Det är så jag gillar det- mycket håll igång. Tror du sheltien skulle orka det? Det verkar dock som att denna sheltien kommer ifrån mestadels utställning(Letar omplacering då jag inte har tid för liten valp, minst 5 mån.), tror du den skulle orka med allt det? Nu till vintern är det tänkt att jag ska börja köra drag på riktigt, eller jag vill iaf det, så då blir det ju ökad aktivitet. Jag är väldigt orolig över att hunden skulle bli överstimulerad och förlora av-på knappen, finns det en stor risk för det?
-
Huruvida rasen passar till allt det du vill göra, i den utsträckning/intensitet, beror nog på individen. Rasen har ett stort spektrum med allt ifrån dem shelties som är mer åt soffpotatisar fram tills arbetsmyror (min tillhör mer det senare alternativet). Jag tror på att en sheltie blir vad man gör den till, så rasen har all potential i världen att hålla på med en massa olika aktiviteter även om den främst är känd som agilityhund.
Jag gör en hel del aktiviteter med min sheltie och han har en underbar och tydlig av- och påknapp samt älskar att vara ute och jobba och det tar den hel del innan har blir trött. Jag har ännu inte lyckats överstimulera honom nämnvärt. Det låter också som att du är en hundmänniska som är van vid att arbeta med hund så du vet sannolikt hur du ska gå tillväga för att jobba med hund och kan läsa hunden om det börjar bli för mycket.
Så länge jag erbjuder min kille aktivitet så är min hund med mig med 110% fokus och villig att arbeta och samarbeta. Rasen i sig är ju ingen brukshund som så, men den är en väldigt anpassningsbar ras som är full av aktivitet.
Kan tillägga att jag skulle säga rent generellt att en aussie har mer "håll-igång" och kräver mycket mer och har en helt annan motor än en sheltie. Sen är ju en aussie en större hund också än den generella (rastypiska) sheltien. Men sheltien blir som sagt vad man gör den till. Har aldrig jobbat själv med en aussie så jag kan inte riktigt jämföra men jag kan säga att min sheltie är superrolig att jobba med!
Jag tror precis som Kitten 86 att det beror på individen hur arbetsvillig en sheltie är. Själv har jag två shelties med olika aktivitetsbehov. Sheltien är oftast mycket arbets- och träningsvillig, och om du köper en lite äldre valp kan du nog förutse hur pass arbetsvillig den kommer att bli som vuxen. Du ser även hur stor den blir, sheltien varierar ju i storlek en hel del. Jag skulle rekommendera en sheltie åt det större hållet om den ska träna på det sätt du beskriver. Hoppas du hittar den hund du söker. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Ida älskar personspår. Och har nosen tätt i marken samtidigt som hon far samma väg som denne personen gått. Medan Emil lite mer bara hänger efter.
Ida är en av de aktivare typerna också. Har aldrig lyckats få henne trött av aktiviteter. Och då har vi gjort personsök i en timme, vi gömde oss 3 gånger var. Långa och invecklade spår i ''skogen'' bakom oss. Runt träd hade vi gått, igenom buskar. Hon gav sig inte.
Sedan då vi kom skulle vi på agilitykurs som var en timme. Och hon körde fullt ös där med. Så hon blir inte trött i första taget.
Men sedan är Emil mer mittimellan, ibland lite trött / lat. På agilityträningen så om han inte orkade så satt han framför hindret och vägrade hoppa/Springa över/Springa igenom. Så ja, olikt från individ till individ.
Vissa är stjärnor med motor till tusen, andra är mer kelgrisar som gör något smått för att sedan ligga och gosa.
Min yngre sheltie hane är enormt arbetsvillig tror dock inte han passar till sök då han är väldigt reserverad för främmande människor men spårar som en liten gud både personspår och viltspår nu är jag en agilitymänniska och kommer inte satsa på spår alltså ingen tävlingskarriär utan gör det för skoj och aktivering Har även testat på lite vallning med och det är så kul att se det rasen en gång var till för. Som sagt det är ju en stor variation på rasen både gällande storlek färg och arbetslust min uppfödare kunde tala om för mig att min hund var en kille med mycket motor då han var 14 veckor och jag köpte honom .älskar min stora kille på 42 cm i mankhöjd