konstigt i ögat
min sheltie (10 år, tik) vaknade och hade igentäppt öga, i lördags. Jag såg sedan att det var geggigt, efter några tvättar med koksaltlösning så var det bra, men hon har fortfarande en grå fläck på ögat! som om det var gråstarr fast bara nederdelen av irisen (det färgade området i ögat) är grått. skumt va ;)
ska försöka fotografera!
Är det en yttre eller inre skada tro?
Ska nog ringa veterinären…lär bli dyrt men sånt är livet.
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
Ja det är viktigt att kontakta veterinären om det är de skada på ögat. Det är viktigt att få behandling om det behövs så att det inte blir onödig ärrbildning eller infektion eller annat knas. Nu är det längesedan men när en av mina hundar hade en skada på hornhinnan så fick vi gå på ganska täta besök för att se att den läkte inifrån och ut, annars hade veterinären fått skrapa av ärrbildningen utifrån.
Ibland har det sett ut som om det varit en skada på ögat på någon av hundarna, men det har varit ett litet ludd i ögat som lagt sig som en ojämn cirkel. Men det flyttar ju på sig när hunden blinkar så det kan man snabbt avfärda själv, om det är ett litet ludd.:) Det låter inte som bara skräp i ögat eftersom du sköljt dem och det ändå är kvar.
Lycka till med vovven och skriv gärna hur det har gått.
/emma93
Jag skulle definitivt ringa veterinären!
Säger som förgående att det sannorlikt inte är något tillfälligt kladd elelr så eftersom du sköljt ögat på henne. Det låter som ett sår/ skada på hornhinnan vilket brukar vara smärtsamt för djuret. Beroende på skadan och dess placering så kan även detta skapa ärr som påverkar hundens syn om det inte behandlas.
Har inte råkat ut för detta på hund men på min ena häst!
Självklart ska man besöka veterinären. Glömde skriva det. Ville bara visa en bild på en hornhinneskada kan se ut.
Susanna
#1 ser ut ungefär som ditt foto, tack :)
men det var borta idag… ska kolla igen imorgon och är det kvar ringer
jag veterinären på måndag.
Hon var pigg idag på långpromenad och verkade inte se dåligt. :)
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.