Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbilder-och-lekar
Läst 6661 ggr
hund_katt
5

din sheltie

jag är som ni kanske vet, helt 'besatt' av rasen… men har inget att hitta på som jag kan göra för att 'droga' mig själv med shelties då jag inte kommer få en föns jag är minst 16 då jag är tillräckligt stor för att 'flytta' och kan då flytta ut i husvagnen då min plastpappa är 'allergisk' (vilket jag bara tror han inbillar sig i) och jag kan förhoppningsvis ta med hunden på gymnasiet om jag går rätt inriktning. men nog om det… det jag vill är att ni skickar bilder på din/dina shelties (andra hundar får vara med också) och även skriver lite om dom. t.ex. vad gillar den att göra? favoritgodis? mentalitet, lite 'häftiga' trix den kan, ja, ni får berätta allt ni vill, 'minneshistorier' är också okej att skriva. och inga kommentarer är för långa att läsa när det handlar om shelties :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
1

ingen som har något att berätta? :)

xina10
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då börjar jag att berätta om min första hund som fick namnet Xina. Xina föddes på våren 2000 och jag/vi hade igentligen inte tänkt att skaffa någon hund. Men min syster var sugen och köpte en trefärgad sheltie hane från en kennel här i närheten och jag började gilla honom starkt och mina tre flickor ville gärna oxå ha en hund så vi bestämde oss för att åka och titta på några valpar och de var ju helt ljuvliga. Vi bestämde oss för att ta en valp och uppfödaren behövde ha en på foder så vi bestämde oss för det så Xina skulle bli helt vår när hon fått två kullar valpar. Så Xina var vår första hund som lärde oss hur det är att ha hund och hur lätt det är att bli förälskade i dem. Man klarar sig inte utan dem. Så mycket kärlek man får. Tragiskt nog gick hon hastigt bort i slutet på sommaren 2011, vi vet inte vad som gjorde henne sjuk, från att ena veckan varit hur pigg som helst till att nästa inte finnas kvar hos oss. Det var stor sorg hemma hos oss och ingen visste riktigt hur vi skulle gå vidare men med tiden så blev det något bättre och vi fick börja tänka på allt det bra vi fick dessa år. Först sa jag att aldrig mer en hund för vi orkar inte gå igenom samma sak igen men det gick inte lång tid förrän jag var tvungen att hitta en ny liten sheltie som vi kunde ta hand om. Här kommer några bilder på vår älskade Xina:

//Jonnix

xina10
5

..en till..

//Jonnix

xina10
4

..ännu en..

//Jonnix

xina10
3

..här är hon med sin gula älsklings boll, det bästa hon visste var bollar..

//Jonnix

xina10
3

..och en av favoritbilderna på henne…

//Jonnix

xina10
5

❤️

//Jonnix

xina10
3

Min andra sheltie kommer från Danmark, jag ville gärna ha en annan färg denna gång så då blev det en Blue merle. Jag hittade henne på en kennel som heter Klöverbakken, jag var ute på nätet och kollade och hittade inga här i Sverige så då kollade jag vidare även i Danmark och hittade dessa. De hade lagt ut bilder på valparna så jag kunde följa deras utv där. Jag bestämde mig tidigt för Buffy som hon kom att heta. (Blue Raindrop som hon heter i stamtavlan) Jag tyckte/tycker hon var perfekt fast hon hade/har kroksvans. Hon älskar att leka, spela fotboll och fånga frisbees är högst upp på favoriterna. Att busa med "syster" Phoebe är oxå kul. Phoebe skaffade vi när Buffy var ett år, det var inte meningen att vi skulle skaffa nästa så tidigt utan vi skulle väntat till våren då Buffy var 1,5år. Men jag kollade runt för att inte missa någon som kanske skulle vara perekt för oss, jag var ute efter en trefärgad. Då hittade jag en kennel som hade både svart/vita och trefärgade till salu i Hörby så vi tog kontakt och åkte dit föt att titta och med oss hem hade vi då Phoebe (Gardenia Garden`s Celestin). Vi har inte ångrat oss en sekund för de funkar jätte bra här hemma med oss alla. Phoebe är något lugnare än Buffy hon kan ligga och dra sig hela morgonen utan att vilja gå ut, Buffy vill gärna vara ute och mycket. Phoebe älskar att mysa men när vi väl är ute är det fart på henne med. Phoebe är lite försiktigare mot nya människor som hon inte känner så vi är vid brukshundsklubben för att träna att vara med andra hundar och människor med henne. Med Buffy tränar vi tävlingslydnad. Annars så är Phoebe mindre skällig än Buffy, Buffy gillar inte dammsugaren och skäller ofta på den medans Phoebe inte bryr sig om den alls.

Här kommer lite bilder på Buffy och Phoebe:

//Jonnix

xina10
3

//Jonnix

Zenta52
2

Innan jag köpte Tarzan, 16 veckor på lördag, läste jag att shelties är skälliga och reserverade mot främmande människor.

Tarzan älskar alla människor. I början skulle han hälsa på alla han såg, men nu har han förstått att alla har inte tid eller vill inte hälsa på honom. Dem bryr han sig inte om nu.

Han skäller för att få uppmärksamhet. När han inte fick det av mig när han skällde första dagarna slutade han. Så nu skäller han aldrig inomhus hemma. Men ute skäller han när han ser människor eller hundar han känner.

Tarzan biter i allt, även händer. Inte i mina händer längre men i andra människors som hälsar på honom.

Tarzan bajsar helst inne på en tidning. Ofta när vi varit inne en kvart eller så efter att jag rastat honom. Då tycker jag att han är en riktig skithund, men det bekymrar inte honom.

Han har inga problem med att vara ensam hemma. Som längst brukar jag vara borta en timme. När jag kommer hem gäspar han och sträcker på sig, så han sover nog när han är ensam.

Förra veckan var jag bortrest fem dagar. Då var Tarzan hos uppfödaren och lekte med sina två syskon och en annan valp i samma ålder. Första dagen hemma hos mig igen sov han nästan hela dagen.

I kväll ska vi för första gången på valpkurs.

xina10
3

Buffy som hon ser ut idag ❤️

//Jonnix

Zenta52
2

En till bild på Tarzan.

xina10
2

Phoebe som hon ser ut idag ❤️

//Jonnix

xina10
4

Kompisar ❤️

//Jonnix

hund_katt
0

ååh, så söta :)

#10 , haha, 'skit-hund' ;)

Mlyy
0

Åh vilken bra tråd för mig som vill veta så mycket som möjligt då jag ska skaffa en Sheltie i vinter/vår. :)

#14 Hur höga är dina tjejer? :)

EC84
5

Jag har en liten blå kille, Ivan. Han är fyra månader, och en liten vilding! Det bästa han vet är att få springa lös i skogen och eftersom vi bor så nära skogen så är vi ute med honom där varje dag. Mest så att han får leka och busa av sig. Jag började träna inkallning väldigt tidigt, än så länge lyssnar han jättefint (peppar peppar). Han är ganska lättlärd, han kan sitt, ligg, hit och vacker tass. Vi övar på "stanna" (vilket går bra några sekunder, haha). Han kan skälla en del när han vill leka, och älskar att bita i händer och fötter. Även om han börjar förstå nu att det inte är så uppskattat. I början gick jag upp på natten för att rasta honom, men nu sover han hela natten innan han måste ut. Men då är det bråttom ;). Han är förutom allt detta även världens mysigaste lilla hund. Visst är han jobbig ibland, som de flesta valpar, men han är samtidigt så snäll och glad så man kan inte bli arg :) Ensamhetsträningen går väl helt okej, men han har bara varit ensam en kvart åt gången ungefär. Han skäller lite i början då, men sedan har han gått och lagt sig. Ja han är helt enkelt, i mina ögon, världens finaste valp!

EC84
0

#14 Vilken fin bild!

EC84
1

En till bild

_Wilma
0

Intressant tråd, och fina bilder! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

hund_katt
0

#19 vilken ras är det som ligger där? Vilka fina hundar ni har :)

EC84
0

#21 Det är en Shiba!

hund_katt
0

#22, jaså det är det. blev lite fundersam om det var akita eller shiba. men då var det en shiba då ;)

meerschweinchen
3

Jag har en sheltie tik på 6 månader som heter Jackie, helt perfekt i mina ögon😍😉

Hon är en riktig liten gladskit som älskar precis allt och alla. Bor på skolan jag går på och där träffar hon en massa hundar och människor och när hon ser nån hon känner igen blir hon helt tokig och bara vill till den. Ibland blir hon nästan gladare att träffa mina kompisar än mig……. Haha nä bara nästan hon är så mattekär så hon blir alltid överlycklig när hon ser mig även om jag varit borta en liten stund.

Om man läser om sheltie så läser man ofta att de kan vara reserverade mot främmande, men Jackie inte alls så. Hon vill hälsa på precis alla och är inte alls blyg eller reseverad när hon träffar någon. Människo gla som nanting.

Hon älskar andra hundar och katter speciellt katterna hemma hos pappa men den som är hos mamma är bara läskig då hon älskar att leka "om du springer jagar jag dig leken" , hehe ;) Mina kaniner tycker hon också om.

Matglad är också, mat matmatmat…….. Hon är väldigt livlig ibland och kan bli lite galen på ett sött sätt ;) Men precis som att hon kan bli riktigt galen kan hon bli riktigt lugn också och bara sova och mysa. Man skulle kunna säga att hon har en av och på knapp.

Trix hon kan är sitt, ligg, hit (ibland verkar hon inte kunna det), stanna både när hon sitter, ligger och står. När hon sitter kan hon stanna rätt så länge och sist kan hon "igenom" och hon är duktig på att gå fot.

Mvh Sabine

meerschweinchen
1

Jackie med bästisen Wilmer :)

Mvh Sabine

hund_katt
1

#24 & 25 , så söt ❤️. och är fortfarande avis på din skola 😃

Beckibus
3

Fanta kom till mig riktigt oväntat på min födelsedag, jag hade haft på känn hela tiden att en sheltie skulle komma. I början tyckte jag inte om henne, hon va tråkig och lite rädd av sig. Och nu när jag tänker tillbaka förstår jag henne, komma till en helt ny familj och inte kunna språket kan inte vara lätt. Rädslorna försvann dock direkt och nu är hon aldrig rädd och blir hon skrämd skakas de av direkt och svansen åker upp för att leka tuff. 😃

Iaf vi tyckte inte om varandra, vi klickade aldrig. Sa åt mamma att hon fick ta över henne, vilket hon också gjorde då dom två klickar direkt. Jag fick gå med henne på ringträningarna, men de va inge kul eftersom vi inte gilla varandra. Och vi kom ingen vart så jag la ner med Fanta och satsa mer på Pepsi, men där kom Fantas avundsjuka och hon blev så himla sur för att hon inte fick all uppmärksamhet.

Men efter att Fanta en dag fick följa med när jag skulle träna agility blev hon helt annorlunda. Det va som att man hörde ett *klick*, hon gick som en klocka. Har aldrig varit så stolt och efter de har vi kommit så nära och hon har blivit så mammig och jag kan ju inte säga att jag inte gillar de. Hon kampar med mig, hon biter mig under träning och är blir så himla lycklig när hon får arbeta med mig. Och jag blir så lycklig vilket också gör att Fanta blir ännu gladare, våra klubbkompisar brukar säga att vi utstrålar glädje och sprider den numera. 

Ungefär såhär gick till och nu är Fanta en dröm att äga, så otroligt glad över henne. Min fina fina fluff

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Kitten86
1

Jag kan ju dra min och Rivers historia också då…..

Jag skulle egentligen inte alls ha en sheltie och jag hade egentligen ingen tanke alls på att skaffa rasen även om jag haft agilityintresse sen jag var liten! Utan för mig var rasen pudel, då jag fick min första egna hund (en underbar dvärgpudel) när jag var 12 år gammal.

Jag hade som sagt en pudel då, en underbar herre, och jag älskar rasen fortfarande. Jag ville ha en hund till, en yngre att jobba mer med och för att kunna satsa inom agility och andra sporter redan från början. Jag tittade efter en till pudel, då jag gillar rasen och ville ha en kompis till min hund, men hittade aldrig någon som kändes rätt. Min uppfödare hade slutat att föda upp rasen helt och ingen annan kändes helt rätt för mig som jag kika på.
I samma veva skaffade en bekant en sheltie valp, en härlig liten fluffig kaxig tik, men underbar personlighet och arbetsdriv redan från första dagen. Och jag gillade henne skarpt! Min bekanta gav mig en kommentar en dag:"du har inte tänkt på att skaffa en sheltie då? Om min tik blir fin kanske jag ska avla på henne, du kan ju ta en valp efter henne då eftersom du tycker om henne". DÄR, och precis då, började fröet gro. Kanske, men bara kanske, skulle jag byta ras. Hon var ju trots allt bara valp då men underbar att träffa och hålla på med.

En lång historia kort, så väntade jag. Och såg denna underbara valp växa sig till en underbar vuxen med stabilt temperament och personlighet. Och jag kände att det skulle vara värt att skaffa en sheltie, även om det inte blev efter denna tik. Kollade upp rasen mycket via rasklubben och internet i övrigt. Betsämde mig att det skullebli en sheltie ändå! Men jag skulle ha en trefärgad hane, och inget annat. Det gick också "åt skogen". Tiken vart fin och det blev bestämt att hon skulle få en kull, ögontest gjordes och det letades hane. Hon blev parad med en fin hane och sen var det bara att vänta.

Så kom dagen med stort D. Jag fick det där samtalet om att kullen var född. Nu väntade jag med spänning på att få veta kön och färger, hjärtat slog fort. För jag ville absolut inte ha tik och inte sobel (inget ont om färgen alls då min hunds mamma är sobel, men ville inte ha det själv).Och uppfödaren meddelade: det var sobel tik, sobel, tik, en sobel tik till (nu började jag tänka f**n), sobel hane OCH sist men inte minst så kom en sv/v hane också.

Så valet var enkelt när det väl kom till kritan och jag har aldrig ångrat vare sig mitt val tik att ta valp efter, val av ras eller valet av individ😎

xina10
0

#16 Jag försökte precis mäta mina tjejer och det var inte speciellt enkelt men jag fick det till 38 och 38,5 men det kan nog slå på någon cm åt båda hållen 🥵

//Jonnix

hund_katt
2

vilka underbara berättelser :) när man läser dom så får man mer 'känsla' i rasen och mer om hur de är, även om det varierar.

har suttit och 'drogat' mig underbart och har läst era kommentarer flera gånger om, och har tittat på bilderna många gånger ;)

fortsätt lägga in mer inlägg om era hundar :D . berätta gärna med om någon rolig sak ni varit med om med era hundar. en knäpp sak din hund gjort, som man kanske aldrig kommer glömma. allt är kul att läsa om, även 'meningslösa' saker är kul att läsa om shelties, och andra hundar med så klart :)

Ronja&Ila
1

Eira som valp =)

Ronja&Ila
1

Ebba & Eira

Ronja&Ila
2

Här ser man Ebba som är för liten och Mejja som är förstor ;) Eira är enligt rasstandarden iallfall :)

_Wilma
1

#33 Oj då, vilken skillnad! 😉

Kul att du hittat hit till sheltie i fokus! 🙂

Mlyy
0

#32 #33 Så fina! :) Hur höga är dom? :)

Ronja&Ila
1

Ebba är ca 30 och Mejja 45 :p

hund_katt
1

put

#33 haha, det blir ju en av varje storlek ;) en liten, en lagom och en stor ;)

Sugar Mist
0

#36 Ila är inte mycket större än Mejja va? :o

-

hund_katt
0

puttar lite igen. har alla redan skrivit om sina sheltiesar?

Kacher
3

Jag har en liten sheltietik som heter Luna. Hon är född i slutet av april och blir alltså snart 6 månader. Hon är min första sheltie och jag fascineras över hur följsam, klok och samarbetsvillig hon är och jag ångrar inte en sekund att valet föll på sheltie den här gången. Vi tillbringar mycket tid ute i skogen där hon kan få springa fritt och däremellan går vi koppelpromenader för att träna den sociala biten. Vi kör även en hel del klickerträning och det behövs inte lång stund förrän hon lär sig nya färdigheter. 

Hennes uppfödare hade redan börjat träna henne att bli rumsren när vi hämtade henne vid åtta veckors ålder och sedan dess har hon bara kissat inne en enda gång. Från början gick jag ut med henne en gång på natten, men nu sover hon gott hela nätterna och vaknar runt kl.6. Då är det inte för att hon behöver ut direkt utan för att hon är hungrig och förmodligen tror att hon ska svälta ihjäl om inte frukosten serveras fort nog. Ett matvrak med andra ord. Jag bävar för hur det ska gå när vi ska dra ner måltiderna från tre mål till två… 

Det bästa Luna vet är när hon får busa med mina föräldrars eller min syster och svågers shelties. Den ena är 6 år gammal och den andra är 2½ och båda har varit så tålmodiga med Luna. 

Just nu är hon 38 cm hög och väger 7.1 kg och hon kommer nog växa lite till så hon blir en aning för stor. Men som min mamma brukar säga, kilopriset blev billigare. ;)

Kacher
3

Här är en till bild på Luna tillsammans med min systers lilla Ronja (30 cm) På bilden är Luna 3 månader gammal.

Kacher
3

Ännu en bild på Luna, den här gången tillsammans med mina föräldrars Ida. Ida är ca 38 cm hög.

hund_katt
1

åh, så söt <3

malinadinfinitum
5

Är stolt ägare till en underbar Sheltie vid namn Linus. Han är en pigg, kelig, trogen, lekfull, snäll, lydig och underbar pojke på 3 år. Han är en riktig charmör och tar alla han möter med storm. Jag har haft honom i lite mer än ett år, och han är det bästa som hänt mig. Jag fick honom av min storasyster som inte orkade med en så pass krävande hund. Det började med att min familj skulle ha honom över sommaren för att ge min syster lite lugn och ro. Men hela familjen böev förälskade i honom och han stannade då hos oss, vilket var en mycket bättre lösning för min syster. Min syster är 28 och skaffade honom för att börja träna agility osv med honom. Men hon har haft en kaosartad uppväxt och åker in och ut på psyk då och då och mår väldigt dåligt i perioder. Jag vet att jon gjorde så gott hon kunde för att ge Linus ett bra liv, men hon orkade till slut inte ha honom, hon ville ge honom ett bättre liv. Då och då åker jag och Linus och hälsar på min syster, men hon saknar honom inte. Jag är henne evigt tacksam för att just jag fick honom.

Ronja&Ila
0

#38  Haha nej Ila är inte det ! :P Måste nästan ta kort på dom bredvid varandra och lägga upp!!

[lovihsa]
6

Jag kan också dra min "sheltie historia" 😉

När jag hade bestämt mig för rasen Shetland sheepdog åkte jag ner till uppfödaren för att hälsa på dom små valparna som var ungefär 5-6 veckor gamla. Även fast jag var säker på rasen visste jag inte om jag ville ha en tik eller hane, var nästan helt säker på tik i bilen påväg dit men efter att ha träffat alla valparna föll jag för den minsta av hanarna. Först kom han upp i famnen min och gav mig massor av goa pussar sen iväg för att leka med brorsorna och sen tillbaka till famnen igen för en tupplur, jag föll för det charmtrollet helt enkelt!

När jag hämtat hem honom blev det full rulle här hemma! En liten kille med mycket energi kan man gott och väl säga. Han visade lite tecken på rädsla i början, men det förstår man när allting var så nytt. Den andra hunden vi har hemma (en shih tzu blandning) hade han lite svårt för, antagligen för all päls Pongo, som den hunder heter, hade i ansiktet jämfört med dem shelties han var van att umgås med, haha. Men det hände inget dramatiskt, båda var/är mycket kloka och respekterade varandra. Idag är dom som lille och storebror. Sover i samma bädd, dricker ur vattenskålen tillsammans, kampar om leksaker, jagar och leker med varandra utomhus, samtidigt som det går att separera på dem vilket är väldigt bra.

I dagsläget är han ca.6 månader, men ganska liten för sin ålder. Han är riktigt populär i grannskapet och sprider mycket glädje vars han än går, vilket är härligt att se på! Han är inte heller skällig, jag har dock varit ganska sträng med det för jag tycker inte det är gulligt med gälla skall för att få uppmärksamhet t.ex… Så valde att träna bort det, dock så kan han voffa till ibland om det kommer någon och matte inte ser det, men det kan vara bra ibland! Förutom människor och andra hundar älskar han MAT, han gör nästan vad som helst för en gobit, vilket är bra i träningen! Hittills har han lärt sig; target på musmatta, sitt, vacker tass både höger och vänster tass, sitt fint fast balansen måste byggas på, snurra, spin, ligg, spela död, rulla runt åt båda hållen, stanna sitt,ligg,stå, skall(och tyst), kommandot hopp och krypa.

Jag kan hålla på att skriva hur länge som helst egentligen men får räcka så här, om du undrar något är det bara att fråga! 😃

Jag kunde inte ha blivit nöjdare med min lilla Ozzy, ♥

Ronja&Ila
1

#38 glömde ta bild idag men Ila är 45,5- 46 cm & 16,4 kg och Mejja är 40 cm & väger 16,1 hon är dock väldigt överviktig. Matgalen som snor mat men även sopor osv… Under bantning iallfall !

hund_katt
1

åh, vilken söt liten Ozzy <3 riktig drömhund på insidan också ;)

Kacher
0

#46 Söta Ozzy! Han är nästan en exakt kopia av sin syster Luna, bortsett från storleken vill säga. 🙂 När vi hämtade Luna fick hon inte äta tillsammans med sina bröder för då åt hon upp deras mat också. Det kanske är anledningen till att hon växt som hon gjort… 😉

alwaysBFF
0

Åh vilka fina Shelties !

Jag har haft hund i hela mitt liv, men min första Sheltie valp flyttar till mig i vinter/vår ska bli riktigt kul🙂

hund_katt
0

åh, vad kul :)

hund_katt
0

puttar lite för tråden om det är någon som vill dela med sig av sin/sina sheltie/shelties

[FridaGenborg]
4

Jag har en sheltie kille som är 12 veckor.

Som liten bodde jag bredvid en kennel som födde upp Shetland Sheepdog och Chihuahua och eftersom jag alltid varit hundintresserad spenderade jag såklart mycket av min fritid där. Jag fick följa med på någon utställning och jag var väldigt mycket ute med deras hundar på promenader, eller så satt jag inne och borstade, klippte klor och donade. Redan vid denna tid, då var jag cirka 9-10 år nånting, så fastnade jag för rasen och tjatade på mamma att jag ville ha en Sheltie men jag fick aldrig någon. Istället fick jag en Schäfer hane som jag hade tills jag blev 20 år, något år efter hans bortgång köpte mamma ännu en Schäfer men jag var utan hund några år efter jag flyttade hemifrån pga heltidsjobb och fem hästar. Tiden fanns inte till någon hund, men jag har alltid saknat att ha hund.

I somras tog jag tjänstledigt från mitt jobb och flyttade till Uppsala för studier och då kände jag att jag hade tillfälle att skaffa mig en valp eftersom jag studerar på distans.

Min första tanke var ju självklart Schäfer eftersom den rasen ligger varmt om hjärtat sen min tidigare hund, men min sambo ville absolut inte ha någon bjässe i lägenheten så vi funderade ett bra tag på massa olika hundar. Jag hade liksom släppt tanken på Sheltie lite eftersom det hade gått så många år men så kom jag på det och visade han rasen, Daniel blev fäst på en gång så vi letade reda på en uppfödare som hade blå shelties eftersom det var det vi var överrens om att vi skulle ha. Efter ganska mycket sökande hittade jag en kennel som låg bara en timme bort, som hade fått en kull för några dagar sen bara, varav två blå var med där. Jag skrev på en gång och efter två veckor åkte vi ner och hälsade på, allt kändes jättebra med uppfödaren och alla deras hundar.

Daniel valde ut våran Pussel direkt när vi träffade valparna första gången, efter bara två veckor. Jag själv tyckte att vi skulle vänta och se hur valparna betedde sig innan vi valde en men eftersom han var så inställd på just denna valp skulle det kännas fel att välja en annan så därför blev det så och det var ju tur, för han är det bästa vi har.

De planer vi har för honom är mest utställning och lite lydnad men jag är ju öppen för det mesta så vi får se vad Pussel tycker är roligast 🙂

För övrigt så älskar han att busa med katterna eller retas med oss, han är väldigt energisk och ibland väldigt bråkig när han ska hänga i byxbenen eller bitas i fötterna. Han är en försiktig och feg liten valp som inte gör så mycket väsen av sig utomhus, det är väl därför han är lite monsteraktig inomhus ibland istället 😉

drika
5

Kommer min berättelse här då:) Har velat ha sheltie sen jag fick första hunden när jag var 11-12 år eftersom min hund var kompis med en sån som jag tyckte var fantasiskt fin och söt och lydig. Sedan har jag alltid haft som mål att jag ska köpa en sheltie, sagt och gjort så sitter jag med min första sheltie i knäet just nu ungefär 11,5 år senare. Kunde inte fått bättre hund (ville självklart ha sobel eftersom min hunds kompis var det).  Hittade min tik av en slump, träffade en kvinna i rastgården som hade en när jag var där med hunden och hon berätta att hennes kennel hade en:) Tror helt klart på ödet för i mina ögon är hon den sötaste och mest perfekta lilla hunden:)

Hälsningar

Fredrika

hund_katt
0

#53 vilken gullis!

#54 vilken härlig bild :)

Kacher
0

#53 och #54 Vilka fina hundar!! :)

_Wilma
0

#53 och #54 Vilka söta sheltiesar!

josefinb
2

okej, då tänkte jag ta och berätta om mina små troll.
Jag har två stycken shelties, Flisan & Tindra. Flisan är 5 år och Tindra är 8 månader. Dessa två är verkligen motsatsen till varandra. Flisan är slö, gillar inte att arbeta, hon vill helt enkelt bara ta det lugnt medan Tindra ääääälskar att leka & busa, arbeta och bara springa heeeeeela tiden!

Men mer om Flisan:
Hon är född 2008 och är alltså 5 år som jag skrev ovan. Jag skaffade henne när hon var 1,5 år & jag gick då i 9an. Hon kommer från kenneln Broudies. Flisan är en väldigt reserverad dam som gärna inte vill bli klappad av främlingar och har väldigt svårt för att bli vän med nytt folk, det tar verkligen veckor. I början fick vi arbeta massa på detta men det har gått framåt men hon är fortfarande väldigt reservarad. Mot mig är hon helt underbar och jag älskar henne till tusen!

Det hon gillar att göra när hon inte sover är att träna lite trix, men freestyle är dock inget för henne utan bara några trix. Så hon kan bland annat, sitt fint, tass, high five, rulla runt, snurr, spinn, pang och lite fler saker. 

Mer om Tindra:
Tindra var jag och kollade på när hon var 6 veckor för första gången. Jag sa på skoj till min kompis "den som kommer fram först ska jag ha". Det roliga i det hela var att det var Tindra som kom fram först. Dock inte därför jag valde henne, men jag vart verkligen fast. Jag hämtade hem henne dagen efter min student, 14 juni och då var hon 10 veckor. En liten studentpresent till mig själv. Hon är från Lundecocks.

Idag är hon 8 månader och endast 27,5(!!) cm hög. Inte vidare stor ;)

Hon har alltid varit en tuff, glad och energisk hund. Älskar allt som rör sig. Människor, andra hundar, hästar, kaniner och ja, allt. Favorit är ändå katter. Tindra älskar att springa lös ute i skogen, träna osv. Till våren ska vi börja träna agility tillsammans :)

Ja, detta var lite om mina små flufftroll <3

Max2013
3

Jag har en trefärgad liten kille på 4,5 månad , jag har tjatat hela min uppväxt att jag ville ha hund men sen blev det att jag skaffade häst i stället och hade inte tid för hund. Min älskade ponny fick somna i i våras och saknaden var enorm och jag var inne på att kanske köpa en till häst men tankarna om hund fanns också där och det blev en liten sheltie valp:D Jag läste mycket om olika hundraser och kom fram till att en sheltie skulle passa mig , hörde att dom skulle vara lätt lärda , trevlig , bra först hund och bra agility hundar osv. Det blev en trefärgad hane, är även väldigt förtjust i sorbel eller alla färger är fina , sheltie har ett sånt härligt uttryck!:) Tycker det är roligt att det finns så många färger alla ser så olika ut med deras tecken osv. Max är en sprallig kille, älskar att busa och är väldigt framåt . Alla människor vill han hälsa på men är försiktigt med att gå fram till nya hundar . Vi har fin natur där vi bor så han kan springa mycket lös och har bra tränings möjligheter . Vi går på valpkurs och det är nyttigt för mig som är helt ny och för Max. Jag vill träna och tävla i agility senare , kanske freestyle också vi får se vad som händer :) Vi var på en träningsutställning i helgen , det var roligt och nyttigt för oss båda och det är nog någon som skulle vara kul att göra igen när han är lite äldre . Jag tycker det är roligt och komma iväg och kolla på hundar ;) så det är halva nöjet , träffa trevliga människor osv :)

Galaxy86
1

Jessie 3 år =)

Snäll aktiv och hon höra allt! vill följa mig överallt. Och mycket trofast. =)

Hon älskar att vara ute i frisbee är bästa leken.

Favorit godis? är nog kyckling.

Pokemon hundar och konst

Galaxy86
0

Lägger en Bild till bara ;)

Jessie igen.

Pokemon hundar och konst

_Wilma
1

Vilka fina sheltiesar ni har! 🙂

Mapel
1

Vi har en liten sheltihane som snart är 6 månader gammal! Detta är vår första egna hund men både jag och sambon har erfarenhet av hundar sen tidigare. Han är den mest underbara man kan tänka sig, men vi är nog lite partiska ;P 

Han har varit en väldigt enkel valp och inte haft särskilt mycket hyss för sig, så nu förväntar vi oss en monstertonåring, hehe. Vi har ganska stora planer för denna lilla skrutt, däribland att tävla i agility, lydnad och bruks. 

Just nu har vi fullt upp med att upptäcka den fantastiska snön och Damien går helst av allt högst upp på alla snövallarna när vi är ute :) Damiens favvosysla är att pussa ihjäl folk och bara allmänt adoptera bort sig till alla människor och hundar han träffar. Han är helt otroligt social, vilekt såklart är superpositivt men även lite smådrygt ibland när han tror att alla människor inom en radie av typ 10 meter tillhör honom och är där enbart för att hälsa på honom! 

Här en bild på honom som iof är ca 1 månad gammal och han har ju växt lite sen dess :)

hund_katt
0

#58 jasså, Pang, det försöker jag lära min golden. istället för 'spela död' tycker jag det är lite roligare att säga 'pang'. folk undrar 'vadå pang?' 'jag tycker det är roligare än spela död' svarar jag, men samma personer frågar gång på gång igen 'vadå pang?' :P

söta bilder ni bjuder på!