Shetlands Sheepdog
Hej!
Vi har funderat på att köpa en sheltie men innan vi köper någon så har jag lite frågor:
1. Hur är deras temperament?
2. Hur mycket Pälsvård behöver dom i veckan/dagen?
3. Hur mycket kostar dom i genomsnitt ungefär per år?
4. Vanlig sjukdom hos dom?
5. Lydiga?
6."Vaktiga" av sig?
7. Bra på agility?
8. Är dom en bra familjehund? (passar dom med barn i åldern 12år och uppåt?)
9. Är dom lata/"över aktiva"?
10. Skulle dom passa på en hästgård?
11. Kan bo med andar hundar?
12. Finns det något mer viktigt så skriv gärna det också!
Hoppas det är någon som har svaren på mina frågor! 😃
Tack på förhand!
MVH Nellie❤️
Hälsningar Nellie
Skriver utifrån min egen sheltietik och mina erfarenheter:)
Min tjej på 8,5 månader är mycket busig ute och när man leker med henne men hon älskar att mysa till det minst lila mycket, hon skäller mest om någon annan börjar annars bara om hon blir osäker.
Minst en gång i veckan tycker jag och det är mysigt att pyssla med sin vän också.
1572 1080bara försäkring och mat för min skulle kosta ca 2 652 på ett år men sedan tillkommer det andra avgifter, tex vaccinationavgifter, hundgodis, hundtäcken, hundsele/halsband osv. Min har koppel/sele och täcken för ungefär 1 800 ihop och det är j uen del att lägga ut. Sedan kursavgifter också förstås och tävlingsavgifter..:)
Finns en del ögonproblem vissa har inte och andra har därför är det viktigt med ögonlysning vid köp. Min har CRD som är en blind fläck på ögat sägs att det inte påverkar synen, vi får se:)
5. Lydiga?
Lär sig aker snabbt gör hon helt klart och lydig är hon men också busig eftersom hon är en unghund.
6."Vaktiga" av sig?
Njaa..inte så överdrivet.
7. Bra på agility?
Tänkt att bli det, men ja shelties är duktiga inom det området.
Det tycker jag absolut.
Beror nog på individen men min är aktiv och skulle nog inte gilla att bara ligga i soffan:)
Skulle dem nog kunna sålänge man vänjer dem vid hästarna försiktigt:)
Självklart:)
Hälsningar
Fredrika
Först kan jag bara säga att det är underbart att dela sitt liv med en sheltie!! För mer information om rasen så besök rasklubbens hemsida.
Sheltien är en vallhund och är därför alltid allert, vaken och med på noterna. Dem vill gärna vara med där det händer och där deras familj är. En sheltie kan enligt standard vara reserverad mot främlingar men ska aldrig vara rädd.
Mycket mindre än vad många tror. Det är bra att hålla på med Pälsvård regelbundet med en sheltievalp men då främst för att vänja den vid borstning etc. Som vuxen skulle jag säga borstning som mest en gång i veckan (då ffa där det kan tova sig som ex. bakom öronen, i armhålorna etc)
Svår fråga att svara på. Det beror lite på vad för foder man köper/ger, vad för försäkring man har på hunden och om man ska räkna med precis ALLT med hundgodis, inköp av diverse saker etc. Räknat på endast hundmat och försäkring så kostar min hund ca 4.300 kr/år.
Vanligast är ögonsjukdomar och man testar rasen för bl.a CEA, PRA och colobom. Alla föräldradjur måste ögonlysas innan parning och ett ögonlysningsintyg gäller i 12 månader. Det är inget krav på att valpar ska ögonlysas innan leverans men flertalet valpar blir ögonlysta hos uppfödaren. Detta är mycket bra då det är enklast att upptäcka eventuella fel/abnormaliteter i ett yngre öga.
5. Lydiga?
Mycket lydiga och lättlärda. En sheltie är signalkänslig och vill alltid vara till lags. Rasen är mycket snabblärd, och det gäller både dåliga och bra vanor. Det gäller därför att vara med och uppfostra valpen då det kan vara mycket svårt att lära om dem.
6."Vaktiga" av sig?
De är alltid vaksamma och allerta av sig. Förr var rasen en gårdshund där vakt ingår. Det finns ett helt spektrum vad gäller vakt och skall, de som vaktar och skäller mer (behöver inte hänga ihop) och det som gör det mindre.
7. Bra på agility?
Rasen är en allround hund som blir vad du gör den till. Den är främst "känd" som agilityhund men man kan också köra rallylydnad, lydnad, freestyle, drag, spår eller vilken annan sport som helst egentligen!
Underbara familjehundar på alla sätt och vis. Passar väl med både mindre och äldre barn!
Rasen finns i hela spetrumet. Det finns dem som är mer soffpotatisar och de som är rena arbetsnarkomanerna. Innan ni köper en valp så känn efter vad som passar dig/er och informera uppfödaren som då kan matcha er med den hund som passar er bäst!
Absolut, varför inte?! De passar både i lägenhet och på gård!
Jaa, absolut. En sheltie är en signalkänslig hund och passar in i alla former av grupper. Jag har själv aldrig upplevt någon sheltie som "bråkmakare" utan de passar in med hundar i alla storlekar och raser. Även om den mycket enkelt känner igen en annan sheltie på en mils avstånd och glädjen när två stycken leker ihop är något speciellt!
Med en sheltie att dela livet med så har man alltid roligt. De är underbara och mysiga och blir verkligen vad man gör dem till. Men ett varningens ord: skaffar du en så kommer du sannolikt att skaffa fler framöver 😉