Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: nos-öron-och-ögon
Läst 1993 ggr
[FridaGenborg]
3

Förändras färgen på ögonen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror ni att detta öga kommer förbli både brunt och blått eller tror ni att det kommer förändras eftersom? Själv tycker jag att det blir mer och mer brunt, är det vanligt att ögonen ändrar färg?

Han är snart 13 veckor 🙂

gizmozorro
1

Intressant fråga :) Ska bli intressant att läsa vad du får för svar. Min gissning är att det inte kommer att ändra sig.

Klor däremot ändrar färg. Mina två sheltietikar hade bara ljusa klor när de var 8 veckor. Som vuxna har den ena nästan bara svarta klor och den andra hälften vita hälften svarta.

Susanna

Hope7
1

Färgen på ögonen på valpen kan ändras. På min blå sheltiekille gjorde dom det. När han var yngre hade han blå ögon, men de mörknade allt eftersom. Idag är han 7 månader och har ett ljusbrunt öga (brunt, men man ser pupillen, så inte jättemörkt brunt) och ett blå/brun-melerat öga. :) Dock började hans ögon ändras redan vid 6-8 veckors ålder. Är din valp 13 veckor så tror jag inte de ändras så jättemycket mer, men kanske litegrann? :)

Hope7
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på min killes melerade öga. Bilden togs för någon vecka sedan bara. :)

[FridaGenborg]
0

Intressant att din bytte färg!

När han var 8 veckor syntes inget brunt i hans öga, inte vad jag kan minnas iallafall 🙂

För kanske tre veckor sen la min sambo märke till att det var lite brunt i det också, sen tycker jag att det syns mer och mer men jag vet inte om jag tycker att det syns mer bara för att jag nu lägger märke till det!

Jag hoppas att hans blåa öga förblir blått, tycker det är lite charmigt 😉

Hope7
1

Haha, ja, jag tycker också att det är charmigt med blå ögon! 🙂

Jag tror inte du behöver oroa dig. Personligen så tror jag inte hela hans öga kommer blir brunt, men de bruna partiet han har kommer nog heller inte att försvinna, men det är bara vad jag tror. :)

Mapel
1

Vår kille hade ganska mycket blått som liten och båda hans ögon var då melerade. Nu är det enbart ena ögat som är en tredjedels blått, men om jag inte minns fel så var hans öga så vid 9 veckor och har förblitt så. Men det förändrades ju sen han föddes och fram till nio veckor. Men det är säkert olika. :)

[FridaGenborg]
0

Då kanske hans öga kommer bli som det är nu, eftersom han är 13 veckor 🙂 Ska bli spännande att se framöver!