Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 869 ggr
Hope7
1

Tips på träning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Min 7 månaders sheltiekille behöver visst bygga lite muskler i bak, har jag fått höra. Hur "muskeltränar" man honom på ett hälsosamt sätt då han bara är 7 månader? Det han gör nu är lite balanstricks (samt andra tricks) hemma, samt får springa lös i skogen under våra skogspromenader, som varierar i tid, men vi är ute rätt mycket då jag älskar att gå i skogen oavsett väder. Någon som har tips? 

Skickar med en bild på hans kropp, han tittar bort från kameran och nu har han rätt mycket päls med men vad tycker ni annars om hans muskelmassa (om det är något man kan se utan att känna, dvs?

Frida.S
0

Jag har fått ett tips en gång att om man vill bygga muskler bak på sin hund så kan man "tömköra" den i skogen (som med en häst typ). Det man kan göra är fästa ett eller två koppel i hundens sele och sedan låta den skritta över grenar och dylikt i skogen medan man själv går bakom. Det är viktigt att den just skrittar och verkligen lyfter på bakbenen. Jag har aldrig testat detta själv men det låter vettigt i mina öron ;) Man ska nog inte träna för långa pass dock. 

På den här länken finns bild på hur det kan se ut och på samma sida finns det även flera artiklar om fysträning för hund.

http://3vallare.se/?p=775

Kan även rekomendera den här boken som finns på de flesta bibliotek:

http://www.bokus.com/bok/9789153428534/fystraning-for-hund/

Fiia Magic Paws
0

Jag har samma med min lilla kille. Han är 8,5 månad. Han har fått börja simma!

❤️ Magic Paws 

Hope7
0

#1 Tack så mycket för tipsen! Kan man verkligen börja med drag när valparna är 7 månader? Min lille är min första hund, men jag har hört att man inte ska jobba för hårt med valparna. När de är 12 månader kan de börja belasta leder och så mer (tex träna agility). 

#2 Åh, vad smart. Min kille älskar vatten!
Simmar din sheltiekille i basäng på djursjukhuset då, eller vart simmar ni?

Fruset blåbär
2

Viktigt att de får bygga muskler under hela uppväxten så att det inte blir en jätte förändring bara för att de fyller ett.

Att ta promenader i skogen där valpen själv får bestämma tempot. Skritt och trav i blåbärsris. Hoppa upp på stenar över pinnar osv helt i sin egen takt och efter tycke. Då upplever jag att man får en välmusklad hund som mår bra i kropp och själ.

De ska inte jobba hårt när de växer, men samtidigt måste de få röra sig och få en chans att bygga upp kroppen. Jag tror att det är viktigt att lyssna till sin valp och magkänsla där.

Min 13 veckors valp hänger med på promenader i skogen och skuttar själv så långt hon vill och orkar, blir hon trött så kommer hon och sätter sig på mina fötter och så får jag bära henne en bit. Hon var 8 veckor när hon fick gå till skogen första gången.

Hoppas du hittar modellen för dig och din hund!

Vänliga hälsningar Johanna

Frida.S
2

Tanken är nog inte att hunden ska dra utan att man mer ska ha möjlighet att rikta upp hunden om den är oliksidig i sin muskulatur (vilket jag inte tror att din är). 

Som ovan har skrivit ska man ta det mycket försiktigt och de flesta valpar bygger muskler bra bara av att få hoppa och skutta i skogen. Simning som också togs upp är en annan skonsam och bra träningsform. 

Får man fråga vem det är som sagt till dig att din valp behöva "bygga muskler bak"? Anser den personen att din hund är onormalt dåligt musklad för sin ålder eller har han/hon glömt bort åldersaspekten? En ung hund har ju inte hunnit bygga lika mycket muskler som en 2-3 åring.

Hope7
0

#4 Tusen tack för ditt klara svar! I skogen har min lillkille fått sprungit fritt som han behagat sedan han var 8-9 veckor, vilket uppfödaren sa var helt okej för valpen, så det är inget nytt för honom. Då kanske han inte är så undermusklad då? :)

#5 Jag, förstår. Men då fortsätter vi som vi har gjort. 
Det var en okänd dam som sa att "han skulle behöva lite mer muskler i bak". Känner inte alls denna person och vet inte vad hon har för bakgrund med hundar, så kan tyvärr inte säga om hon glömt bort åldersaspekten eller om hon tyckte att han hade onormalt dålig musklatur för sin ålder.

Alltid skönt att kunna bolla tankar med andra, så tack för era svar :)

Lavine
1

Tycker att FridaS har en viktig aspekt i #5 , jag har ju inte sett din hund, men generellt tänker jag väl att dra inte igång nåt jätteprojekt om du inte upplever att han har problem på nåt sätt, eller veterinär eller hundsjukgymnast har sagt nåt. När min hund opererades för patella luxation när han var 6 månader (ingen sån stor operation, utan det operererades in en tråd som skulle hålla knäet på plats) fick vi träningsråd att just skritta i skogssnår, pulsa i snö och simma. Han var så liten då att han kunde få simma i badkaret tyckte de, det var dock inget vi fick till riktigt. :)