Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettagility-freestyle-mm
Läst 3400 ggr
Kitten86
0

Rallylydnad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var vi på rallylydnads kurs för första gången. Tänkte att det var dags att prova på någon ny sport och rallylydnad har verkat roligt. Nu fick vi äntligen plats på en kurs på vår hundklubb!

Och visst hade vi roligt, även om det blev en del väntan innan det var vår tur igen. Det "krångligaste" är ju att lära sig att läsa och förstå skyltarna samt att lära in momenten för hunden 😃

Innan vi körde igång med hundarna så fick vi en genomgång om vad rallylydnad går ut på, hur man tävlar och hur man går vidare mellan svårigheterna. Sen fick vi gå igenom och testa 10 skyltar (samma fast både höger och vänster, så kan nästan räknas som 20 skyltar). Det jag och River måste träna på är att han ska kunna gå runt bakom mig för att fixa "höger ingång" efter framförmoment, han har ju aldrig fått gå runt bakom mig innan eftersom en agilityhund inte ska in bakom föraren.

Ska bli roligt att fortsätta utvecklas så får vi se om vi kanske tävlar lite under hösten/vintern!

Någon mer därute som håller på med rallylydnad och som tävlar i det?

dogg
0

Hej, jag och min sheltie tävlar i rallylydnad, vi har två godkända i fortsättning och hoppas på det sista godkända i slutet på denna månad. Vi arbetar nu på att träna in allt som krävs för start i avancerad klass. Tycker det är riktigt kul, har gått en nybörjare kurs och resten har vi tränat in själva samt tränat med en träningsgrupp då och då. Min sheltie tycker verkligen det är kul och det är bra för hans rygg som han har ont i. Väldigt bra att hunden rör sig både på vänster och höger sida, backar och snurrar, går slalom osv. Hoppas ni finner det lika roligt!

_Wilma
0

Wilma och jag har gått nybörjarkurs och fortsättningskurs i rallylydnad. Det har varit jättekul! Tyvärr har vi inte hunnit träna som vi skulle vilja på ett tag sedan vi köpte Milla. Ska försöka hitta träningsmöjligheter under hösten.

Rallylydnad är inte alls så strikt som vanlig lydnad. Man fokuserar på att ha en glad och träningsvillig hund. Wilma gillar det jättemycket. :)

Har inte bestämt om vi ska tävla eller ej framöver. För mig är målet i första hand att ha en glad hund som lyder matte och husse, en hund som kan vara lös ibland där det passar. För det krävs en bra kommunikation mellan matte/ husse och hund, och det tränar man på ett bra sätt i rallylydnad.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
0

Tack för svar.

Jodå, vi tycker båda att det är roligt än så länge. Vi går en nybörjarkurs nu så får vi se om vi ger oss ut och tävlar nått framöver.

Det är just eftersom detta inte är lika strikt som vanlig lydnad som jag tänkte att det kunde passa oss bättre eftersom man får prata och skojja med hunden, att bara gå ut och ha kul på plan och göra något tillsammans som är lugnare än agilityn är ett stort plus. 

Vad är det för speciellt som krävs för avancerad klass då?
Jag förstod inte riktigt det där med uppflyttning, diplom etc? 3 kvalificerade resultat, alltså över 70p för att gå vidare till nästa klass (ungefär som 3 pinnar inom agilityn) men sen kunde man också gå vidare om man fick ett resultat med 100p, men då fick man inget diplom som man annars fick efter 3 kvalificerade resultat? Något du kan förklara närmare kanske?

OurOzzy
1

Åh vad spännande! Är riktigt sugen på att gå en rallylydnadskurs när Ozzy har åldern inne. Verkar mer "avslappnat" också då det inte är lika strikt som vanlig lydnad även om det också verkar roligt.

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

Kitten86
1

Så är det verkligen. I rallylydnad så är det inte lika strikt utan man bedöms efter att man har roligt tillsammans och följsamhet etc. Man kan känna sig lite goofy när man går omkring och leker och busar med hunden på plan, men också en bra känsla att det är något som utgår från samspelet och glädjen mellan förare och hund!

Kitten86
0

Nu har vår kurs precis tagit slut, det var sista gången i torsdags.
I lördags tävlade jag och River för första gången i rallylydnad. Lite nervöst då det är en så pass ny sport för oss. Men det blev 81 poäng och en 8:e plats! Jättenöjd😃

Vi ska tävla igen på lördag som kommer, föhoppningvis kommer det att gå bra då också! Sen är det bara att fortsätta träna vidare och bli bättre och bättre…

Lavine
0

#6 Kul!

Kitten86
0

Jaa, det är det. Bra träning för River också som är mer van vid fartfyllda sporter med matte, som t.ex. agility och discdog. Men rallylydnad så gäller det att vara närmare, lyssna och fokusera på ett helt annat sätt!

Cassii
0

Skoj!

Har tränat rally några få gånger och tävlat lex 2 gånger o röja 1 gång. Lex har fått 93 och 90 poäng. (Skulle fått fullpott på 90, men hon råkade sätta sig när det var långsam masch och samtidigt en sväng så blev det fel moment) och Röja fick 79 och skulle fått 89 men jag glömde sätta henne i fotposition efter hon gått runt. Så nästa år blir det RLDN och RLDF förhoppningsvis på båda :)

_Wilma
0

#6 Hoppas att det går bra på lördag! 🙂

Wilma och jag går också på rallylydnadskurs. Vi går fortsättningskursen. Wilma gillar det jättemycket och jag med. Vi försöker träna en del, men tiden har inte räckt till så mycket som jag önskat. Det är svårt att träna då Milla är med…

Det slumpade sig så att vi anmälde oss till en fortsättningskurs i allmänlydnad också. Hade egentligen tänkt att det skulle räcka med en kurs, men pga att det var få anmälningar bestämde vi oss för att gå den också. (Annars hade det inte blivi någon kurs.)

Så nu har vi fullt program några veckor framöver! 😉

Kitten86
0

Då är vi ju en del som håller på med sporten här på lite olika nivåer! Jag och River kommer fortsätta träna och förhoppningsvis tävla lite under vintern, sen blir det att sikta på fortsättningskurs till nästa år…!

Roligt att höra! Rally är ju roligt och ibland kan marginalen vara liten för poängavdrag. Men huvudsaken är ju att man blir godkänd och har roligt ihop.

Ibland kan det falla sig så att man har en massa för sig, ibland kan det också krävas att man går kurs för att ge sig själv en känga i baken så att man håller på 😉

Kitten86
4

Tävling idag igen! En kall men i övrigt mycket fin dag!

Resultatet blev 97 poäng och en andra plats. Sååå nöjd! Tre poäng i avdrag på helheten då han var så taggad att kan skällde ett par gånger i de första 2-3 momenten, annars gick vi genom banan med 100 p.

Kommentar: Fin kontakt och arbetsglädje, matte jobbar på bra. Helthetsavdrag pga skallen.

Så det blev en pallplats vilket var jätteroligt 😃 Istället för rosett så kammade vi en en buckla och en medalj, samt en leksak och tuggpinnar 🏆

Han är dock inte jätteförtjust i att posera för kameran….

Kitten86
3

110% fokus på matte!

_Wilma
0

Jättegrattis! 🎈

97 av 100 poäng och bra kommentarer! Kul! :)

Var det en officiell tävling?

Beckibus
0

River är ju för duktig! Trots kylan och seg ihopräkning var det en kanon dag! 

Yes! :D

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Kitten86
0

Yes, det var officiell tävling och vi fick vårt andra godkända resultat. Nu är vi endast ett ifrån RLDN 😃

Det grämer mig lite att vi egentligen hade 100 poäng och att domaren drog av för att han skällde ett par gånger. Men är sjukt nöjd ändå!! Toppen kommentar!

Ja, River är toppen och han var ju inte störd av kylan. Men från att ha gjort vårat "lopp" strax efter kl. 11 till att vänta framåt halv fyra till prisutdelning var lite segt. Strax innan vi fick gå upp på prispallen började jag känna mig som en djupfryst isglass 😉

Kitten86
1

Ni andra rallylydnads utövare därute har väl inte missat att det numera finns en iFokus sajt för detta hoppas jag!?

EC84
0

#12 Underbar bild!

Jag har inte bestämt mig för om jag och Ivan ska satsa på en fortsättningskurs i allmänlydnad eller nybörjarkurs i rally, får se vad det blir denna gång!

Fruset blåbär
0

Vad roligt Grattis och på min & Dizzys hemmaklubb också ser det ut som 😂

Kitten86
0

Att göra flera olika sporter är roligt och jag kan rekommendera rallylydnaden!

Tackar, det kändes underbart! Denna tävling var på Eskilstuna Brukshundsklubb så det är inte otänkbart 😉

[FridaGenborg]
0

Va fin han är River! Och grattis!, vet att jag är lite sent ute men ändå 😉

Kitten86
1

Tackar!!

Jag är ju partisk men, håller med dig och, tycker att han är världens bästa på alla sätt och vis!! Så glad över att få dela mitt liv med detta glada busfrö (som aldrig verkar bli vuxen) 😃

[FridaGenborg]
0

Haha jag förstår det! 🙂

Kitten86
1

Så här lagom innan jul så passade vi på att tävla en gång till, denna gången inomhus i Kungsör. Banan kändes bra och jag kände på mig att vi lyckats tagit vårt 3:e och sista godkända resultat i nybörjarklassen när vi gått klart banan…… Men väntade med spänning på placering.

Och till min förvåning (och glädje) så placerade oss på en delad första plats, av ca 60 starter, med 97 poäng 😃Trodde knappt att det var sant när de ropade upp resultatet!! Min underbara gosse, på första plats 🏆 

Så nu är vi kvalificerade att börja i fortsättningsklass till nästa år. Nu blir det att träna på det nya momenten och sen sikta på att tävla i fortsättningsklass nästa år och fortsätta klättra uppåt i klasserna. Ville bara skriva av mig och skvallra. 

Bjuder på en halvdålig mobilbild på min vinnare med hans fina rosett.

Fruset blåbär
0

Härligt! Grattis till er! Bra jobbat! 🌺🎈

[FridaGenborg]
0

Vad kul! Grattis! 😃

_Wilma
0

Grattis! Jättekul! 🌺

Lavine
0

Hurra! #24

Kitten86
0

Tackar allihopa!! Känns helt underbart, och jag är så stolt över min lilla champion 😎