valp köp
Hej alla. Nu är det så att jag har chansen på en liten sheltie valp att tinga o leva resten av livet med. Jag har pluggat om rasen i 2 år o jobbar redan med hundar o har collie o tervurene i familjen men nu e de alltså tal om en 100% egen hund. Min fråga är om nån vill dela med sig av allt jag kan behöva kola upp innan ev köp så jag inte missar nåt. Tänker på ögonsjukdommar o allt därtill skriv allt ni kan komma på som är viktigt innan köp tack snälla :)
Vad roligt att du funderar på sheltie!
Ja, Sheltie har ju en del rasbundna sjukdomar, främst ögonsjukdomar. Så att föräldradjuren och även andra släktingar är ögonlysta med UA är ju bra att kolla upp. Ibland så avlas även på milda former av ögonproblem som ex mild CRD vilket kan vara ok sålänge den andra hunden är UA.
Sen bör även båda föräldrarna vara höftledsröntkade med A el B hellst.
Ett hett tips är att kolla upp föräldrar och släktingar och ev tidigare avkommor till dessa på hunddata.se. Där kan du se alla veterinärbesök och vad de kollat och resultatet där. Det är inte alltid uppfödare är sanningsenliga på sina hemsidor men där ska allt stämma. :)
Sen är det ju även viktigt att träffa föräldrarna så du kan utvärdera deras temperament. Vissa shelties har problem med rädslor så att välja föräldrar som är stabila och lugna kan vara en bra ide för att minska risken.
Finns såklart massor mer som är viktigt men det är vad jag kommer på sådär på rak arm, kanske kan någon mer fylla på :)
Du har redan fått bra svar av Mapel. :) Tänkte bara tillägga att det är relativt ovanligt att båda föräldrarna är höftledsröntgade. Men så klart är det bra om de är det och är UA. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Tack så mycket för svar! Ska kolla hunddata