Halsband/sele som inte skaver pälsen
Hej! Vad använder ni för halsband (eller sele) till era shelties och som inte skaver pälsen? Lägg gärna in bild!
Jag använder halvstryp. Egendesignat och beställt från Minx design.
Annars använder jag retriverkoppl.
Jag använder ganska mjuka ställbara läderhalsband till mina hundar. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Det allra viktigaste är nog att måna om nacken… I nacken sitter 7 st halskotor som är känsliga för alla sorters ryck, både koppelkorrigeringar (en slags uppfostringsmetod) eller att hunden hoppar åt ett eller annat håll och det rycker till.
Som hundmassör ser jag utöver problem med nackkotor, även problem med förtjockad halsmuskulatur på hundar som använder halsband.
Vi använder bara VGW-bälten och Metizo sele på våra hundar. Dessa kan kopplas fram vilket gör att hunden inte kan dra.
Anna
Vänliga hälsningar
Anna Knutson, Blackfall's kennel och
Hundens daghem, Kalmar
#3 Tack för bra inlägg, ska kolla upp! :)
Någon som har någon erfarenhet av Hurtta (som i princip alla verkar använda nu förresten, haha)?
Vi har hurta dragsele tror jag att det är. Med en rem fram på bröstet och så en runt bröstkorgen bakom frambenen. Hoppas du förstår :) vi tycker att den funkar bäst! Vi har testat y sele också som hurta har mycket av men de trycker alldeles för mycket på skulderbladen och vi kunde se att vår kille gick annorlunda i den så vi använder bara dragsele nu! :)
#6 Tycker din beskrivning låter som en spårsele. :)
Har Hurtta y-sele men tycker att de sliter på pälsen. Har även Limex y-sele och dessa är bättre, men tyvärr tillverkas de inte längre. Har även Zero DC sele som också sliter lite. Skiftar dock mellan alla tre så då tycker jag inte det blir så mycket slit av pälsen då selarna sliter på olika ställen. Cavalieren har Limex-sele på sig och sheltiesarna har Zero DC-selar.
Susanna
Jag har samma som #6, har också provat Y-sele (två storlekar) men den satt aldrig bra.
Har inte tyckt att Hurttaselen nöter på pälsen, men om jag tittar noga så kanske den gör det litegrann. Men som sagt är det inget jättesynligt, jag ställer heller inte ut så det har inte så stor betydelse för mig. Jag brukar försöka varva att använda halsband och sele, men det blir mer sele, och dessutom är det lätt hänt att den sitter på stora delar av dagen kanske på sommaren när det är mycket ut och in.
#8 De där Zero DC-selarna verkar intressanta till just sheltie… var fick du tag på dem? Försökte googla men kom inte till någon svensk sida.
Edit: jo, den verkar säljas här bl a. Vet inte om jag törs beställa utan att ha sett dem i verkligheten dock, men ska fundera. 🙂
#10 Jag har köpt Zero CD-selarna av Maria Melakari som har Brainpools kennel. Tror hon har några kvar. Annars kan man beställa från utlandet. De är ganska så smala över huvudet så de passar sheltiesar bra. Min cavalier har inte så brett huvud så det går till honom också.
Susanna
#10 En kompis till mig kommer att beställa hem och börja sälja Zero DC-selarna. De kommer att finnas att beställas här: http://doggson.se/products-page/ Men som sagt var hon har inte fått in dem än.
Susanna
Våra springer för det mesta lösa, men om vi promenerar i byn så är det endera läderhalvstryp (rundat, har även de så löst att det inte har nån strypmöjlighet) Eller så amvänder vi Hurttas sele (både Y och vanliga). På mina sitter de underbart och skaver inte alls på pälsen.
#12 Tack för tipset!
Tack gizmozorro för att du tipsat om att vi ska få in Zero DC-selarna i Doggsons hundbutik, och det ska vi förhoppningsvis snart! Men vi har flyttat shoppen, så nu finns den på denna länk istället :):
http://doggson.se/hundbutiken/
/Susanne, Doggson.se
Jag har sen några år tillbaka y-selar för promenad och H-selar (vet ej om det är rätt begräpp, men det som ovan benämns just spårsele) vid spår. På en av hundarna har jag Hurtta y-sele och på de andra jokke y-sele, vad gäller promenad. Anledningen till att de inte har samma märken var endast att de är olika stora och de olika märkena passade olika bra. Jag upplever inte att de sliter på pälsen, och jag tycker att y-selen belastar bogbladen mindre än spårsele-modellen. Y-selen är också bra om man har en hund som kan krångla sig ur halsband eller sele (vilket en av mina yngsta kunde om något blev väldigt intressant och den inte fick komma fram snabbt nog).
/emma93
Hej, har använt puppia soft harness det är den som sitter bäst på min sheltie kille och sliter aldrig på pälsen. Torkar snabbt om den blir blöt och sitter bra över halsen och skaver inte i armbågarna. Går att hitta billigt på nätet, kostar väl ca 100 kr mer i vanliga butiker, du kan ju prova ut vilken storlek i vanliga butiker och sen köpa via nätet eller Tradera.
Hej!
Nu har Doggson.se fått in Zero DC selarna som diskuterats ovan. Ni hittar dem här: http://doggson.se/hundbutiken/index.php?route=product/category&path=79
Mvh
Susanne
Doggson.se