Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: nos-öron-och-ögon
Läst 1073 ggr
Saeasco
0

Täcks CRD av dolda-fel-försäkringen?

Jag går i funderingstider över shelties.

Jag har läst ett par trådar här innan om CRD och avel, men har en eller ett par frågeställningar kvar. Jag tar tacksamt emot er hjälp då ena parten till den valpkull jag funderar över har lindrig CRD.

Valparna kommer med Agrias dolda-fel-försäkring. Jag har läst på denna, samt SSSKs CRD/CEA-sektion. Vad innebär det i praktiken om en valp som jag ska köpa ögonlyses och finns ha CRD? Täcks det av den dolda-fel-försäkringen, trots att det framkom innan köp? Är jag skyldig att betala för eventuella framtida undersökningar och åtgärder själv eller täcks de av antingen den dolda-fel-försäkringen eller min egen försäkring på hunden som jag tecknar i samband med köpet?

Mycket tacksam för svar. :)

N

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

[Murvel]
1

Dolda fel = fel som du inte kunde veta om innan du köpte valpen. Om du vet att hunden har "felet" är det alltså inte dolt :)

Din egen försäkring kommer att täcka en del av de veterinärsituationer som kan uppkomma - men inte alla! Lusläs försäkringsvillkoren på några olika försäkringar du tycker verkar vara bra, för att se vad som inkluderas och vad som exkluderas (ofta exkluderas sådant som kejsarsnitt, särskilda foder och tandvård).

För övrigt är det där med dolda fel väldigt svårt och lurigt..

drika
2

CRD är dock inget hunden skall få försvårad syn av..man kan säga att den har en blind fläck på ögat. Och en dolda fel försäkring gäller inte det eftersom du vet om detta vid köpet.:)

Hälsningar

Fredrika

_Wilma
1

Kul att du funderar över att skaffa sheltie! :)

Du har redan fått bra svar, men jag skulle råda dig till att ringa direkt till Agria och ställa de frågor som du har. Det är precis som Murvel skriver svårt med dolda fel. En del saker bedöms även olika beroende på försäkringens utformning.

De flesta sheltievalpar ögonlyses vid 8 veckors ålder, men det gäller inte alla. Vid denna ålder ser man CRD lättare än senare. Lindrig och måttlig CRD betraktas oftast inte som så allvarligt att uppfödaren sänker priset. Men om sheltien har CRD finns en liten ökad risk för CEA, och den bör inte få valpar med en annan hund som har CRD. (Men det har du ju redan läst om på SSSK:s hemsida.)

Så mitt råd är att du tar kontakt direkt med försäkringsbolaget och ställer de frågor du har.

Lycka till med valpen! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus