Nytt år 2014
Året 2013 börjar lida mot sitt slut och nyårsafton är snart här!
Hur ser era framtidplaner ut för 2014 och har ni några nyårslöften?
Siktar ni att ta er ut på tävlingsbanorna under 2014 eller uppnå några andra mål etc?
Själv är jag ingen människa som avlägger nyårslöfte…. Men jag siktar på att ta mig och River ut på rallylydnadsplanen i fortsättningsklass under 2014 och förhoppningsvis uppnår vi 3 godkända resultat i klassen under året. Jag siktar även på att ge oss ut på agilityplanen igen (haft sabbatsår kan man väl kalla det), och skulle gärna vilja klassificera oss för klass II.
Men den som lever får se 😉
Så hur ser era planer ut för 2014?
Och har ni uppnått det ni önskade under 2013?!
Mitt nyårslöfte till år 2013 var: I år ska det bli hund! Och jaa, det är sant;) 2014 vi väl börja träna agility och förhoppningsvis gå på agilitykurs också. Nyårslöften har jag däremot inte funderat på…
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
Wilma och jag ska fortsätta att träna rallylydnad. Hon tycker att det är kul, och har lätt för sig, så det mesta hänger på mig, att jag ger det den tid som krävs. Målet är att ha kul tillsammans och att samtidigt träna kontakt och ledarskap. Kanske ställer vi upp i någon tävling också? :)
Jag planerar att ställa ut Milla i mars i Vilsta (Eskilstuna), så vi kommer att träna på att stå och gå, och annat som är bra att kunna på utställning. Det ska bli intressant att få en bedömning av en kunnig person. Jag vill känna till mer om vilka starka och svaga egenskaper hon har exteriört.
Jag brukar gå en kurs per termin med varje hund, och det kommer jag göra även 2014. Ska ta reda på vilka kurser går i närheten på brukshundklubbarna. För Millas del blir det förmodligen en allmänlydnadskurs.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Roligt att din plan för 2013 gick som det var planerat 😉
att börja med träning är alltid kul och agility är jätteroligt för både hund och förare!!
Spännande med utställning!! Ska bli roligt att höra hur det går för er 😃
så en kurs per termin och förmodligen allmänlydnad för Millas del…. Vad hade du tänkt dig med Wilma då? Går ni, eller har ni gått, kurs i rallylydnad?
Jag börjar 2014 med hämta hem min underbara blue merle valp maddox! Sååå glaad :D
#4 Wilma och jag har gått 2 rallylydnadskurser (nybörjarkurs och fortsättning). Jag har lärt mig grunderna, och vet hur vi bör träna för att bli samspelta. Jag måste vara tydlig för att hon ska förstå. ;)
Vi har även testat att bygga banor och försökt att ge andra kursdeltagare positiv och negativ kritik.
Man har möjlighet att träna på brukshundklubben även om man inte går kurs precis då, så det kommer vi göra. :)
Jag håller koll på vilka kurser som kommer, och väljer nog den som verkar roligast. Alla kurser anordnas inte varje termin.
Det ska bli spännande med utställning! Har ingen som helst aning om hur Milla kommer att bedömas. Jag vill ställa henne åtminstone en gång officiellt. Om allt stämmer kanske vi tar valpar på henne om några år.
Hoppas att du och River lyckas ta 3 godkända resultat i rallylydnad under året! :)
Jag sa att jag skulle skaffat hund inom två år (2012) och det har jag gjort! Världens bästa hund och vi har även testat på utställning och funderar på vad vi vill göra nu:) 2014 ska vi göra MH har jag tänkt så vi får veta lite mer om hennes personlighet osv. Utställning tyckte daisy var jättekul hon hoppade i ringen…tur att det var valpklass haha! men hon kommer inte växa mer gissar jag så nån mer utställning blir det inte hon är 30 cm hög och väger 3 kg så hon är en liten dam:)
Hälsningar
Fredrika
Sannerligen ingen dålig start på ett nytt år!!
Vad roligt. Har du och Wilma varit ute och tävlat i rallylydnad också?
Det kommer säkert gå bra för Milla på utställning. Ibland kan det ju vara värt att ställa ut officiellt mer än en gång!
Tackar. Ja, vi siktar på att lära oss fortsättningsklassens skyltar och sen ge oss ut och tävla under nästa år och förhoppningsvis kunna ta 3 godkända resultat i klassen 🙂
Kul med alla som uppnått mål och att läsa allas mål för 2014.
Våra mål från 2013 var
*att innan augusti vara uppflyttade i klass II agility och hopp -det blev vi redan i maj.
*att hitta lämplig hane, göra alla tester och para Dizzy för en valpkull. -valparna kom 13/9 och det blev fem fina 🙂
2014
Dizzy -att komma i tävlingsform igen.
* uppflytt till III (ett stort mål, men det kanske vi kan bryta ned till att klara av 2 nollade lopp (utan tidsfel) innan juni osv)
* träna för tränare vid minst två tillfällen under året.
Extra - (Dizzys valp)
* valpkurs
* kontakt och följsamhet dvs förberedelser för agilitykarriären.
hmm… har aldrig tänkt på nyårslöften… hade aldrig hört talas om det(eller, jo, det hade jag säkert bara att jag inte tänkt på det) förrns typ slutet av sommarlovet..
men 2014 kanske det kan vara… att inte slösa upp massa pengar, utan spara dom till den planerade, egna sheltien som jag planerat skaffa sommaren 2016(tror jag det blir… tror jag börjar gymnasiet det året… xD). och jag tror i alla fall kommer ha råd till två sheltiesar då om det fortsätter som det gör nu.. har redan en halv hund. och har sparat i bara ca ett halvår :) kommer ju inte skaffa två såklart xD
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Målen från 2013 var:
- Gå på nybörjarkurs i Agility ~ Det gjorde vi i höstas.
- Gå på matchshow och gärna vinna pris, mest för övning med hundar ~ Det gjorde vi och vi kom 5:e med pokal och lite annat smått och gott.
- Få henne lite säkrare med hundar ~ Ja, lite framåt har det väl gott, lite.
- Få henne självsäkrare ~ Jopp, genom parkour, alla fall lite mer. Förr vågade hon inte gå riktigt nära ett träd, nu hoppar hon upp med alla fyra mot det. 😃
- Börja träna sök lite mer ~ Ja, vi gör det så ofta vi har ork och lust.
- Ha kul ~ Vilket vi har haft, väldigt roligt. Många motgångar men sedan de ljusa sakerna som har gjort att man fortsatt orka.
- Övernatta med hundarna någonstans ~ We did it. Vi sov över på hundgården. 😛
Hade rätt så många mål nu då jag tittar igenom. 👍
Mål för 2014 är:
- Gå på fortsättningskurs i Agility
- Gå på matchshow
- Träna sök mer och bättre
- Få henne säkrare, mindre skällig/morrande/hoppande mot hundar. 🥵
- Få henne att koncentrera sig bättre på mig
- Sova över på hundgården igen nu då hundhuset är upprustat till oss och finare gjort. Då vi sov där förra gången fick vi dela på en 80cm bred säng. Gissa om det gick bra. Sedan då hundarna nödvändigtvis skulle sova på min kudde fick jag ju lite problem. 😉 Men verkligen blev väldigt fint och jag tackar innerligt dom för att dom gjorde det! 🙂
- Ha roligt och bara njuta av de bra sakerna som kommer och försöka fixa de dåliga sakerna. 👍
- Träna mer dog parkour
Kanske inte riktigt såna där riktiga mål detta, men jag tycker det är prima mål att uppnå och kämpa till. 😃
Roligt att läsa om era mål för 2013 och vad som uppnåtts. Även kul att se och höra om era planer för året 2014 😃
2013 Levis ögonlystes Blev officiellt inmätt till 42 cm i mankhöjd Vi började tävla officiellt i agility Vi var på agilityläger Vi vallade får Gjorde MH Gick blodspår och vanligt spårkurs Gick med hundsportens hundparad mitt inne i Göteborg Peppsi började tävla med annan förare i agility Gick på rehab mot sin onda rygg som visade sig vara ont i bogen Han fick elbehandling och massage Han fick prova på akupunktur Var på agilityläger Varit provmätningshund för blivande agility tävlingsledare Gick med hundsportens hundparad mitt i Göteborg 2014 Jag och Levis tar oss upp i klass 2 agility Att Peppsi nollar några lopp i kl 3 agility Att vi får fler tillfällen att valla får Hoppas på några bra kurser i agility
Låter som ni fick en hel del gjort! 😉
Planer för 2014: -Ställa ut Ivan (han är anmäld till valputställning i januari, så vi får se hur det går haha) -Fortsätta med rallylydnaden. Vi har gått en grundkurs och fortsätter träningen efter årsskiftet. Vore kul och spännande att prova på att tävla också! -Säkert någon mer kurs också under året, freestyle verkar kul, men jag är öppen för det mesta faktiskt, mest för skojs skull :) Ha ett riktigt Gott Nytt År allihopa och var rädda om era fina sheltiesar!!
Ja jag hade inga mål för 2013. Men jag skaffade hund vilket var något jag vill över allt annat.
Mål för 2014:
- Få bättre konsetration på Jackie när vi tränar bland andra hundar.
- Ta körkortet (Har inte med hund att göra men är nästan ett måste för mig)
- Skulle vilja kunna ha Jackie lös bland andra när jag tränar.
- Få Jackie att bli bättre på passivitetträning.
- Börja träna grunderna i agility och möjligtvis kanske om jag har möjlighet gå en grundkurs i agility.
- Börja träna viltspår och kanske gå ett prov.
- Träna sök för roligt.
- Va friska och ha roligt! Vilket jag tycker är viktigast.
Mvh Sabine
Glömde ju av att Levis blev höftleds och armbågs röntgad 2013
Under 2013 var det tänkt att Lewis skulle debutera i lydnad, men han vägrar fortfarande att hålla i apportbocken ibland.
Så 2014 blir de till att fila mer på läggande och ställande under gång + apportbocken med lillen Lewis :)
2013
Skaffande monstret Mio som är hyper, följsam, pratglad, arbetsvillig, kampgalen, extremt nyfiken och underbar :)
Lewis tävlade i agility 2 gånger under året och han sprang på för en gång skull som en galning. Skulle ha nollat 1 lopp i agility men sprang förbi långhoppet (tiden var nog precis inom referenstiden).
Motivationen för att leka och träna hos Lewis har blivit mycket bättre.
2014
Lewis:
- Nolla 1 lopp i agility med Lewis + färre fel i hoppklass.
- Öka Lewis fart i agility.
Mio:
- Röntga höfter och armbågar.
- Ställa ut på inofficiell och ev. officiell utställning.
- Träna mer agility och ev. få startklar till hösten.
- Få in alla klass 1 moment i lydnad.
Kommer inte på mer just nu :P
#18 Intressant att ni tränar lydnad! Annars så hör man mest om att sheltie tränar rallylydnad och agility. :)
#19 Lewis tycker det är super roligt och lillen tycker också det är super roligt :-) Funderar lite på rallylydnad också :-)