Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1475 ggr
xina10
0

Tikskydd?

Hej på er alla hoppas julen varit bra. Båda mina tikar började löpa för ungefär en vecka sedan. Buffy är duktig på att hålla rent efter sig och jag har inte använt något tik skydd till henne förut. För Phoebe var detta hennes andra löp och denna gången blöder hon ganska mycket. Märktes knappt förra gången. Så nu inför julafton då vi skulle ha folk hemma så köpte vi barn trosor och klippte hål för svansen och lade i ett trosskydd i och detta funkade jättebra, såg lite roligt ut och jag tyckte synd om dem men de verkade faktiskt inte bry sig. Men nu kunde de ju inte själva hålla rent så lätt men vi var ute en del och sen när gästerna gått hem tog vi av dem. Hur gör ni när era hundar löper? Några bra tips? Hur beter sig de mot varandra under löpet?

//Jonnix

xina10
0

Ingen som har något att delge angående dessa frågor?

//Jonnix

_Wilma
0

Jag upplever inte att detta varit något problem för mina tikar. Jag har märkt någon droppe blod på golvet eller i trappan vid de första löpen. Tikarna har klarat av att hålla rent själva. Vi kanske har varit lyckligt lottade, för löpen har inte varit ett problem på det sättet som du beskriver i din fråga.

Något jag la märke till nu när jag har två tikar samtidigt, var att den äldre "försökte para sig" med den yngre vid löpet. Jag antar att det är vanligt, men jag upplevde det som ett problem. :(

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
0

Har tyvärr ingen tik och har aldrig haft så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Jag känner folk som har tikar och vissa använder tikskydd och vissa inte, och av olika skäl.

Personligen skulle jag nog använda tikskydd för att slippa kladd etc inomhus, för de blöder ju inte enbart på golvet.

xina10
1

#2 Här är det samma med att min äldre verka vilja para sig med den yngre, vi säger åt henne att sluta men det är säkert ett naturligt beteende även om vi inte tycker det. Men det är först nu en vecka in i löpet hon har börjat göra så och det verkar som den yngre tiken liksom visar upp sig? Man undrar om de vet att de är tikar båda två. Blir kanske så här när man har mer än en vovve. #3 Tack för personligt tips trots att du inte har tik.

//Jonnix

hund_katt
1

det händer ofta att tikar försöker 'para' sig med en annan tik när den löper. när vi hade flera golden tikar så höll de på så jämt när någon löpte.

antar att det är ett vanligt beteende eftersom så många gör det. dock lite jobbigt och även pinsamt när de håller på och man har gäster hemma… :/

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

xina10
0

#5 Känns bra att höra att det verka vara ett normalt beteende. Sen verkar det som om de ska mäta sig med varandra vem som ska bestämma. Än så länge är det Buffy som verka bestämma men Phoebe tuffar till sig rejält mot henne och jag får hejda dem ibland, vet inte om man ska det men känns som jag måste.

//Jonnix

_Wilma
0

#6 Jag känner igen det från Wilma och Milla. Wilma är äldre och bör vara dominant, men Milla är större, snabbare och har ett mycket större aktivitetsbehov.

Jag tillrättavisar Milla ibland, och Wilma säger ifrån när hon tycker det gått för långt.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

hund_katt
1

#6 tror inte det ska vara någon fara. så länge dom inte skadar varandra då förstås. men det kan ju vara obehagligt för oss människor när de säger ifrån osv. det ser illa ut, men är mycket ofarligare än ett litet blåmärke. samma sak med när hundar nosar på varandras rumpor. pinsamt och lite läskigt. vi ser det som något jättekonstigt, även om vi vet att det är normalt för hundar så är det ofta man säger ifrån mot hundarna.

jag tror det är lite dominans beteende. men jag kan inte säga säkert. alla säger olika saker om vad det är när det gäller beteenden osv. på hundar(och andra djur med).

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse