Blå sheltie?
Hittade en annons på sheltievalpar som ser blåa ut. Alltså inte merle utan riktiga blåa. Finns det blå shelties eller är det en synvilla?
http://www.blocket.se/lund/Super_trevliga_Shetland_sheepdog_51165020.htm?ca=22
Vet inte om man får länka annonser så ta bort den om man inte får.
Tror inte det finns blåa men valparna i annonsen är väll soblar om inte jag ser fel? :)
Mvh Sabine
Tror det blev fel annons, för det var enbart bilder på sobelvalpar. Eller var det dem du tänkte på?
Det finns inte blå shelties, men häftigt hade det ju varit :P
Jo, de är sobel men ser ut att vara blå sobel och inte vanlig svart sobel. Kolla på valpen som ligger på rygg och på nosarna
Shelties kan inte vara blå soblar, däremot är det möjligt att någon av valparna är skuggad sobel! (mamman var väl det om jag inte såg fel?😉) Sen kan det ju vara kameran och ljuset på bilden som gör att de ser mer annorlunda ut 😃
#5 Det var det jag funderade på, om det helt enkelt är en synvilla. För den som ligger på rygg och den som sitter på den sista bilden ser väldigt typiskt blåa ut. Men ser att även mammans nos ser blå ut
Tänkte om det finns blåa shelties utomlands, eftersom bägge föräldrarna är importerade och dessutom linjeavlade. Vid linjeavel dyker det ju ganska ofta upp recessiva anlag som ligger dolda.
Jag tror det är skuggad sobel, eller ljussynvilla som sades här ovan också. :). Fina!
Jag håller med övriga som svarat. Valparna är sobel alternativt skuggad sobel. :) Söta!
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Har sett en bild med en sheltie som såg ut precis som en sobel, men istället för guldfärgad päls var pälsen grå. Den hade också vita partier. Den var helfärgat grå och inte som det brukar vara på blue merle en massa grå stänk i ansiktet. Den var som en guldsobel, fast gråsobel istället. Den kanske kallas blue merle ändå?
#9 Den sobla färgen finns i flera varianter. Det finns en ljus variant som kallas vetesobel. Det är kanske den du sett?
Sedan finns också övertecknade shelties, vilket ses som ett färgfel enligt standarden. Då kan det finnas vita partier på kroppen.
I ex USA kan man även se shelties som har färgen red merle, vilken inte är tillåten enligt svensk standard. Det är en sobel sheltie med en merlegen. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Jag förstår vad du menar TS. Kul observation, men det är nog mest lite märkligt ljus!
#11 Lite tråkigt faktiskt, hade varit kul med blåa shelties.
Fast kan förstå att man som rasentusiast kanske inte vill ha det, jag som färgentusiast tycker dock att det är kul. Det är inte längesedan den blå mutationen dök upp på marsvin för första gången :-D (är marsvinsnörd ^^)