Resa till Norge
Man måste ju ha pass till hund när man reser till Norge om jag fattat der rätt. Men hur fixar man pass och vad brukar det kosta? Sedan måste man avmaska mot rävens bandmask(?) Hur långt innan måste man göra det? Vad är det mer som gäller?
Mvh Sabine
Du hittar all nödvändig information inne hos Jordbruksverket.
Här hittar du information angående att ta med hund TILL Norge, men ska hunden med tillbaka till Sverige så glöm inte att kolla upp det också innan avresan så att du får med dig hunden hem igen utan strul!
Regler och bestämmelser om vad som krävs för att resa med hund skiljer beroende på vilket land man tänkt resa till. Nu ska du bara till Norge, men ska man åka långt med t.ex. bil så gäller det att man kollar upp alla regler och bestämmelser som gäller för ALLA land man ska resa igenom. Bestämmelserna uppdateras och ändras också varför det alltid är bra att kontrollera allt väl innan avresan. Vid frågor eller oklarheter så kontakta JBV direkt!
Ett pass utfärdas av en veterinär som också ger de vaccinationer och avmaskningar som krävs för resa. Allt ska registreras i hundens pass! Kostnaden för själva passet ligger på omkring 500-800 kr (var länge sedan jag själv kollade upp passkostnad). Kostnaden kan variera mellan olika veterinärstationer. Sen tillkommer ju vaccinations kostnader osv. också.
Hoppas att detta hjälpte dig lite 🙂
Hundpasset utfärdas av veterinär, som även gör avmaskningen. Denna skrivs in i passet.
Här är några länkar från jordbruksverket.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Oj då! Jag och Kitten86 gjorde inlägg om samma sak! 😉
Såg det efter jag gjort inlägget. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Tack så mycket :D får se om jag tar med Jackie om jag far till Norge eller inte men det hade varit roligt att ta med sig sin hund :)
Mvh Sabine