Sheltievalp
Jag har en whippetkile på 11 månader som alltid ligger i min säng. Jag funderar på att köpa en till liten familjemedlem. Jag har funderat på att köpa en till whippet eftersom de alltid är rena och därför faktiskt alltid kan sova i sängen med mig. Men jag skulle ju allra helst vilja ha en sheltie, men tvekar pga att de så lätt blir smutsiga, eftersom de har så mycket päls. Jag har haft en sheltie för många år sedan och hon fick aldrig vistas i säng eller soffor. Jag kan ju inte låta en hund vara i sängen och soffan och inte den andre. Hur är det med sheltie i allmänhet, sover de i sängen med matte eller husse?
Jag har just nu 2 shelties. Den äldsta, Wilma, är 2,5 år och den yngsta, Milla, 8,5 månader. Båda har sovit hos oss sedan de var valpar. Milla var bara 8 veckors då hon kom. Numera händer det att någon hoppar ner från sängen och lägger sig någon annanstans, men för det mesta vill de ligga hos oss. :)
Det har fungerat bra. Om de behöver gå ut så märker man det direkt.
Ibland är de så klart smutsiga om tassar och ben, om det är blött och regnigt ute. Då duschar jag av tassar/ ben med bara vatten. Det torkar snabbt.
Vi har valt att ha skinnsoffor som är lätta att torka av. Och mattorna tog vi bort då Milla kom i somras… 😉
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Vira, sju år, sover i min säng. Tarzan, sju månader, sover på en dyna på golvet. Det fungerar utmärkt.
Tarzan är för liten för att kunna hoppa upp i sängen, och jag är rädd att han ska ramla ner och slå sig om jag lyfter upp honom i sängen.
Jag har en sheltie som alltid har sovit i sängen med oss och får vara i soffan mm. När han var liten tog vi bara av benen på sängen så att han kunde hoppa upp och ner utan att göra illa sig :) Har aldrig upplevt att han har smutsat ner särksilt mycket, men nu är ju inte han helt fullpälsad än. Men de har en så bra päls att de torkar snabbt och det mesta faller då av. Så länge man torkar av hunden lite snabbt med en handduk om det är blött ute så smutsar de inte ner nämnvärt. :)
Men vad glad jag blir. Åtminstone tre stycken här som har sin sheltie i sängen. Det trodde jag inte. Då kan jag också ha det. 🙂
Om pälsen är genomblöt kanske man kan blåsa lite lätt med en fön också. Om man vänjer valpen försiktigt när den är liten ska det nog gå bra. Det är ju inte trevligt att ha en genomblöt hund i sängen när man ska sova.
Mina två Shelties ligger också hos oss i sängen. För det mesta hela natten men det händer att de ibland lämnar sovrummet för att sova i soffan men dyker upp framåt morgonen igen till oss. Jag tycker om att de sover hos oss :)
//Jonnix
Tycker det ändå är få tillfällen då min sheltie går omkring med sand i pälsen något längre tag. För oss händer det nog mest på vårvintern (bor i Norrbotten) då smutsig snö lätt fryser fast i benpälsen och kanske tar längre tid att torka och falla av (om man som jag är lite lat och inte alltid spolar av hunden efter promenad). Och genomblöt när vi lägger oss är han aldrig, pälsen är i allmänhet svår att blöta igenom och det gör jag bara när han ska badas. ;-) Skulle vi gå direkt från kvällskissning till sängen och det regnar ute så torkar jag honom lätt och låter honom eventuellt ligga på en handduk när vi lägger oss. Han sover i sängen, med andra ord. :-) Jag kan tänka mig att steget mellan whippet och sheltie känns stort pälsmässigt, men jag upplever verkligen inte att jag har en hundras som är smutsig ofta. :-) En väldigt fiffig pälstyp tycker jag!
Tarzan, med valppäls, och Vira, med vuxenpäls, blir nästan aldrig smutsiga i pälsen. Det är fötterna som blir smutsiga och de sköljer jag av i så fall. Om pälsen är blöt använder jag en fuktad plutoduk och då blir den snabbt torr.
Min sover alltid i sängen och så smutsigt blir det inte men man kan ju alltid duscha av när de är som smutsigast!:)
Hälsningar
Fredrika
Min sheltie sover i sängen och jag upplever inte att det blir så smutsigt :)
Mvh Sabine
Min sheltie sover/ligger i både säng och soffan om han själv vill. I soffan har han en utsedd hörna där han får ligga, det ligger en filt där för att skydda soffan mot ev smuts och väta. I sängen sover han oftast i fotändan 😉
Så självklart kan du köpa en sheltie och låta den ligga i sängen om den så vill!
Jättestort tack till alla fina sheltieföräldrar som har svarat. Nu har jag kollat på webben efter kennlar med shelties i Mellansverige. Jag har också e-malat några och tänker kanske även ringa några imorgon.
Det klart att jag ska ha en sheltie som gosar med mig och min whippet i sängen. 🙂
#11 Hoppas du hittar den sheltie som du vill ha! 🙂
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Det låter bra det! Hoppas att du hittar en kennel som du trivs med och som kan ge dig den bästa sheltien för dig och din whippetvän 😉
Mapel, vad smart att ta bort benen på sängen, detska jag också göra. 😉
Jag har fått svar från två kennlar, som har varsin hanvalp. De har samma teckning. En kennel skrev att valpen hade en superhärlig personlighet. Och den kenneln ligger bara 18 mil från in bostad. Det känns bra.🙂
Tack för alla härliga svar, det var så skönt att läsa att så många shelties låg i sina familjers sängar.❤️
Självklart får mina sheltiesar sova i sängen och soffan om dom vill.
Har valt att ha skinnsoffa pga av hundarna och i sängen ligger dom inga långa stunder pga att dom blir för varma tycker inte att jag har mycket sand eller grus i sängen.
Lycka till med din ev blivande valp.sheltie är en härlig ras!