Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: beteende-och-lydnad
Läst 1527 ggr
[mxelin]
1

Sheltie på rymmen [HJÄLP]

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! jag har ett stort problem som gör min vardag jobbig. Wille är 9 månader nu och börjar komma in i en riktigt trots period. Jag har precis flyttat till min pojkvän som bor på landet, varje gång vi är ute så är han ju såklart lös för det är ju så man vill ha honom enligt mig. Bor man på landet vill man ha en hund som kan springa lös och använda friheten som finns. MEN… 

Oftast på kvällen springer han iväg, han spårar/jagar någonting. Kanske är det ett djur i skogen? han springer långt bort och in i skogarna, skäller som aldrig förr och vägrar att komma tillbaka. Kan stå i 20 minuter och ropa på honom, inte ens godis duger för min mat glada pojke vid det tillfället. Någon som vet hur man kan träna bort detta? jakt lusten, och börja få kontroll på hans beteende?! 

Snälla svara fort, det börjar bli så jobbigt!!

matsdotter
4

Om han rymmer så känns det ju dumt att ha honom lös. Jag skulle rekommendera att du köper en spårlina, då kan han springa "lös" men sitter ändå fast. Dessutom bör ni arbeta mer på inkallning, eftersom det uppenbarligen inte sitter helt i ryggmärgen på honom. :)

_Wilma
1

Grattis till din fina sheltie! 🙂 Han verkar ha mycket energi!

Jag håller med #1 om att ni måste träna lydnad med inkallning. Träna korta stunder flera gånger varje dag. Börja ex "hemma i köket" där det inte finns så mycket som stör. Fortsätt sedan utomhus i ex en inhägnad trädgård. Det är viktigt att träningen känns kul både för dig och din hund.

Jag har märkt på mina hundar att lydnaden och följsamheten ökar då de fått tillräckligt med motion. De behöver åtminstone en lång promenad per dag, utöver vanlig rastning. 

Har du gått valpkurs eller allmänlydnad med din hund? Där kan man få tips på hur man kan gå tillväga vid träning, och man får även tillfälle att träffa andra hundar.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Mapel
2

Det första du bör göra är att aldrig släppa honom utan en lång spårlina. Eftersom han får tillfälle att rymma varje gång får han belöning för det han vill, alltså springa ifrån dig. Tills du har en fungerande inkallning på honom, som funkar även när det är vilt i närheten så får din hund inte springa ifrån dig och alltså inte vara lös. Bara en enda gång kommer bevisa för hunden att det går och den kommer därför fortsätta försöka. Så när du börjar träna, så får han aldrig få chansen att rymma.

[mxelin]
0

Tack för svaren! Det blir hård träning nu. :)

Kitten86
0

Hur går det för dig/ er med träningen?

[mxelin]
0

#5 det går bättre faktiskt, han börjar bli mycket lydigare :)

Kitten86
0

Skönt att höra. Övning ger ju färdighet så det kommer gå bättre och bättre för er 😃

_Wilma
0

Kul att höra att det går bättre. :)

Du verkar ha en sheltie som gillar aktivitet. Extra kul att träna då! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus