Täcke eller inte?
Hejsan. Jag har en sheltie valp på 4,5 månader. Vi går på valpkurs och då får han ligga i bilen 1-1,5 timmar när vi har teori. Jag är tveksam om jag ska köpa ett täcke till honom. Känns som att det blir kallt att ligga i bilen nu när det är så kallt ute. Vad tycker ni? Räcker den pälsen dom har? Har ni täcke på era vintertid? Med vänlig hälsning, Linda och Izor
Varför får han inte vara med när ni har teori? På vår valpkurs så är hundarna med hela tiden, även under teori, ganska bra tycker jag för då får de träna på att matte/husse inte alltid kan rikta sin uppmärksamhet mot dem.
Ligger han i bilen så länge så blir det ju kallt så jag skulle definitivt ta på honom ett täcke och ha en värmefilt som han kan kura ner sig i. Min valp måste ha täcke under vintern då han hatar kylan.
Det låter ju vettigt att dom får vara med er inne. Lära sig vara passiva bland andra hundar. Tror den handlar om plats att dom inte får vara med oss inne på teorin. Ledaren tyckte inte vi skulle va så överbeskyddande utan att dom klarar det utan problem. Men jag vill ju inte att han ska frysa givetvis. Vanlig filt ligger han på men ska inskaffa ett täcke med. Menar du nån annan slags filt?
Det kanske är bra träning inför ensamhetsövningarna :)
En vanlig filt funkar prima. Finns ju värmedynor att köpa om han ligger i en kall bil så han får lite extra värme. Du känner din hund bäst och anser du att bara en filt duger så kör på det, märker du att han fryser så kanske det behövs lite tillägg med täcke och värmedyna under filten.
Jag har en filt som jag köpte på JYSK, 269kr (jag köpte när det var rea 150kr). Jättevarm då jag använde den innan hunden kom in i livet. Nu är den hans och han älskar den. Skickar länk så du vet vad jag menar. http://jysk.se/inredning/pladar/plad-gena-palsimitation-130x170cm-brun
Finns billigare alt. men ett vanligt fleecepläd funkar lika bra.
Lycka till.
Vi har täcke på om vår kille ska vara stilla i kyla under en längre tid, typ 30 min. 1-1,5 timme tycker jag låter som en väldigt lång tid i minusgrader :( Man ser tydligt att vår kille fryser om vi står stilla och han är ändå 7 månader nu och har troligtvis mer päls än din 4 månaders så jag skulle definitivt köpa ett ordentligt täcke åt honom och linda in honom i en gigantisk filt så han inte fryser 🥶
1-1,5 h känns länge att lämna en valp på 4,5 månader ensam i bilen. Får inte valparna separationsångest att vara ifrån hela sin flock? Eller ni kanske har kommit så långt med er ensamhetsträning? (Det har inte vi, mycket kanske för att vi har en äldre - dåliga på att träna det faktiskt). Jag skulle inte känna mig helt bekväm med det och absolut säga ifrån.
SÅ till din egentliga fråga efter min utvikning, förlåt för det. Jag skulle absolut ha täcke på min hund. Jag kanske är larvig men jag sätter täcke på mina hundar om de ska in i en utkyld bil! Varför ska deras muskler bli snabbt nedkylda med ökad risk för sträckningar (men det är jag och jag vet att jag är super petig/larvig - beroende på vem du frågar 😉) Mina har tjockare täcken, tunnare täcken och tunna fleecetäcken. Bra underlag i bilen som står emot kyla underifrån. Och på teorin får min valp vara med och sover gott i mitt knä och då har vi endast en 30 minuters teori varje gång.
Min vuxna hund har fällt ur HELT just nu och har varit väldigt tunn utan underhudsfett och därför haft täcken på i stort sett alla promenader, medan valpen har riktigt tjock och ullig päls och därför bara får täcke när det är riktigt kallt eller vi ska vara ute och lite mer stillastående under en längre tid. Och som sagt i kalla bilen får de båda ha sina tunna fleecetäcken.
Har absolut täcke på mina hundar om dom ska vara i bilen en längre tid under vintern.Tycker inte att det är ok att ha valpen i bilen så länge nu när det är minusgrader och jag daltar då rakt inte med mina sheltiesar hm vad är det för instruktör kan man ju undra???
Jag sätter på täcke om jag varit ute och jobbat med honom för att sen lämna honom i kyla eller under kalla förhållanden t.ex. i en bil. Detta för att inte skada muskulaturen samt riskera nedkylning. Min är vuxen och jag sätter på honom en Back On Track täcke. Men en varmare filt att mysa ner sig i kan gott och väl räcka om din hund ska sitta i bilen, annars ett värmetäcke av något slag.
Jag får sälla mig till dem som tycker att det lät hårt att måsta ha så unga hundar i bilen så lång tid. Vet ju inte var du bor, men här och nu skulle jag inte lämna en hund (valp eller vuxen) längre än en kvart, det är för kallt. Men du kanske har värme i bilen under tiden. Täcke hade jag haft. Och filtar.
Shelties tål kyla bra utomhus om de är i rörelse, exempelvis på promenader. Jag har aldrig använt täcke då. Men jag tycker att det låter hårt att lämna en så liten valp i 1,5 timma ensam i en kall (?) bil. Personligen skulle jag valt att ta med valpen in. Han skulle kunna sitta på mitt knä eller ligga vid min stol. Även det är passivitetsträning.
Men nu svarade jag kanske inte på din fråga? Jag vet ju inte hur kallt det är i bilen och vilket utrymme din valp har. Men självklart bör han ha en mjuk och varm bädd att ligga på. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Tack för tipset på filt. Ska inhandla den. Den ser riktigt varm och go ut. Täcke är beställt. Ett hurtta värmetäcke. Hoppas den är riktigt varmt oxå. Min valp har inga problem med separationsångest. När jag går så lägger han sig ner och sover och är yrvaken när jag kommer tillbaka. Jag har gått tillbaka och smygtittat. Likadant när han har lämnats själv hemma (korta stunder) Hoppas han ska slippa frysa i fortsättningen (om han nu har gjort det). Jag hade hellre oxå haft han i knät lr vid fötterna på teorin men nu när det inte är möjligt så får jag göra vad som går för att eliminera risken att han fryser.
Jordbruksverket:
- Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C.
#10 Vilken storlek tog du på Hurtta-täcket? Min sheltie har ett täcke men vill gärna köpa ett från Hurtta också. Han är snart fyra månader men svårt att veta storleken när han är valp.
Det visste jag inte att dom reglerna fanns. Får ta upp det med ledaren. Tur jag bor i södra Sverige där det sällan är kallare än -5 på dagarna men jag ska säga till om det. Jag mätte hans ryggmått och kom fram till att stl 36 borde passa. Hoppas det gör det. Jag kan skriva här när den kommit.
Vi har ett huritta värmetäcke till vår kille som vi köpte när han var ca 4 mån och vi köpte st 40. Det var lite stort då men passar bra nu, är nästan gränsen på kort i ryggen nu när han är 7 månader så såvida inte era shelties är väldigt små skulle jag råda er att köpa st 40 för att inte behöva köpa ett nytt om 2 månader :)
Ajdå jag som trodde jag tog i lite när jag valde stl 36 :-/ Hoppas den passar denna vintern ut så får det bli ett nytt nästa år. Jag tror Izor är rätt medel i storlek. Mäter ca 33-34 i mankhöjd nu. Hur stor är din nu?
Han var 33 vid fyra månader och är nu vid 7 månader är han 37 cm, så det låter ju som rätt lika. Men ett i 36 kommer nog passa jätte bra nu, det gjorde 36an som vi testade när han var 4 månader och då var 40 rätt stort, men nu som sagt är 40 nästan litet i rygg, dock lagom i storlek runt bröstkorg mm, han kan lagom kissa trots magplattan på. :)
Nu har jag hämtat och invigt täcket med på kvällspromenaden :-) Det är lite stort så han klarar sig denna vintern förhoppningsvis. Jag är jättenöjd med den. Bra att man kan spänna in den i halsen. :-)
Jättefint på sötnosen!
Vad fin han blev :) Då funkar nog storlek 36 påmin skrutt också :)
Ja det tror jag tror jag absolut :-)
#18 Så fin han blev! 🙂
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#18 Fin han blev i sitt blåa täcke! Verkligen snygg färg på honom! ❤️
Kan inte annat än hålla med :-) Gillar verkligen den färgen :-)
Kan inte annat än hålla med :-) Gillar verkligen den färgen :-)
Såå snygg han blev i det nya täcket. Håller med om att färgen definitivt passar honom!