Sveriges bästa?
följde med min pappa och hans kompis till en tax kennel, pappas kompis skulle köpa en tax, och så pratade vi lite och bla bla bla med uppfödaren, så började vi plötsligt prata om att jag skulle skaffa en sheltie och bla bla bla. så sa pappa 'vi håller på att leta lite efter olika kennlar och så nu, så får vi se när det blir någon(om något år tror jag det blir)' så sa uppfödaren 'Lundecocks! sveriges bästa sheltie kennel.' och så pratade vi lite till och bla bla bla. hon sa (tror jag, kommer inte ihåg riktigt, och hörde inte riktigt, de hade en irländsk varghund som försökte lägga sig i mitt knä hela tiden och gosa :3 ) att hon har dömt shelties på utställning, tillsammans med lundecocks ägaren och bla bla bla om det var det hon sa :p kommer som sagt inte ihåg.
vad tror ni? skulle ni säga att lundecocks är den bästa? ligger inte så långt från värnamo häller :D
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Jag köpte min valp från Sagalyckans kennel. Det är en liten familjekennel, vilket jag tyckte var viktigt. Kennelägaren säljer inte till vem som helst. Hon väljer ut vilken valp som hon tycker passar till köparen. Vi har haft bra kontakt efter köpet. Hon är mån om att valpar hon säljer ska ha det bra. Jag kan alltid ringa eller mejla henne om det är något jag undrar över. Hon och hennes hundar har besökt mig två gånger.
Jag tycker du ska söka efter en liten kennel och kolla valpens föräldrar på http://kennet.skk.se/hunddata/Hund_sok.aspx
Japp, då blir det tredje gången gilt! :P
Jag anser att en bra uppfödare avlar på hälsokollade djur och då tycker jag att man ska ha kollat främst HD och ögon. Men gärna även ED och patella är ett plus. Men man ska inte kolla sig blind på kennlar, utan det som är viktigt är man tittar på vilka kombinationer de avlar på. Den uppfödare min hund kommer ifrån gör såklart inte alltid perfekta parningar, men det finns mer eller mindre bra kombinationer och det är de bra kombinationerna som jag tittar efter när jag väljer hund, inte vilken kennels namn som står först på pappret. När jag väljer kombination kollar jag upp föräldrarna, morföräldrar och syskon mm så långt bort det går på hunddata, är hundarna inte ögon och HD kollade tar jag ingen valp från den kombinationen.
Sen är temperamentet otroligt viktigt! Det finns ju tyvärr en del rädslor inom sheltie, och det är tyvärr många gånger genetiskt. Därför är det viktigt för mig att träffa båda föräldrarna och gärna släktingar. När jag valde kombination för min hund så träffade jag mamma och pappa men även en avkomma från pappan(pappan var importerad så kunde inte träffa fler släktingar). Träffade även bror, morbror och morfar från mamman mm.
Det är såklart jätte svårt att hitta två perfekta hundar, men det här är vad jag tycker att man bör sträva mot! Sheltien har brister, men är ändå förhållandevis förskonad mot HD och då tycker jag att man ska försöka hålla det så! Man ska enbart avla för att förbättra eller bibehålla rasen, aldrig för att försämra!
Alltså det går inte säga vem som är bäst. :) Man har olika kriterier. Både som köpare och uppfödare.
Jag vill påpeka att du vi talar om olika kennlar osv. Så är det inte okey att tala om i direkt vilken kennel det talas om eller namn får inte ges ut i tråden. Då vi inte på något sätt får skriva om personer som kan lätt reda till vem vi talar om. Det är enl iFokus regler helt imot att skriva inlägg som kan röja en persons id.
Mvh medde
Lägger in en länk som leder till en tråd and just detta ämne,
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
ja, jag kanske skulle skrivit 'vad tycker ni om lundecocks? tycker ni det är en bra kennel?'.
#1 ska kika in på den kenneln :)
som ni kanske vet så har jag nämnt att vi ska nog inte skaffa hund förrns 2016,men pappa tycker att vi kan ta det lite tidigare ändå. golden killen har inte riktigt varit 'lika' glad sedan katten blev skjuten och fick avlivas. inget man kanske märker så, men när katten var här så lekte dom med varandra, och Rocky/hunden) räddade Sotis(katten) en gång när jag skulle gå ut med Rocky, och Sotis brukade alltid följa med, så kom en katt och attackerade Sotis. Rocky slog till med tassen på katten och skällde så sprang katten därifrån, han närmade sig inte Sotis när Rocky var i närheten sedan ;)
så pappa tror inte att han är någon glad ensamhund. han hatar att ha tråkigt så en kompis när vi jobbar och är i skolan skulle han nog vilja ha. han brukar dra ner våra kläder och bära in dom i sin bur när han saknar oss :P men alltid när vi passat grannens hund har han inte brytt sig alls om kläderna :)
så kanske att det blir en hund tidigare, och letar nu efter en bra kennel :) var ju hos en kennel förra sommaren som bodde några mil bort bara, som verkade riktigt bra. men vill ha lite mer tips :)
Börja med att kolla vad ni har för kriterier!
Är föräldradjur, föräldrarssyskon och i linjerna bakåt fria på ögonen? Är det HD och ED (höfter och armbågar) kollade avelsdjur? MH/BPH (alltså mentaltestade), är det efter någon specifik hund, ska ni ha till rent sällskap eller är det någon som är lite mer aktiv individ till träning och tävling, någon specifik färg eller är det viktigare att det blir rätt individ?
När ni har klart för er vad det är för hund och hur det ser ut avseende hälsa bakåt - då är det dags att börja surfa och ringa runt till olika kennlar och kolla om det är någon som uppfyller era kriterier och har någon valpkull på gång. Sätta upp sig på en väntelista kan ju också vara en idé.
Och sedan hålla tummarna för att det blir tillräckligt många valpar och att det föds en individ som matchar era kriterier! Och att ni får förtroende för uppfödaren!
Så skulle jag tänka i alla fall om jag var ute efter en valp nu.
Jag önskar er lycka till och att ni hittar både rätt kennel och den valp ni vill ha!
tack. ska göra som ditt råd lyder (eller hur man säger) :P