Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 3168 ggr
[FridaGenborg]
3

Hur mycket "vipp"?

Hur mycket av öronen ska "vippa"?

Pussel har haft häftmassa i öronen redan från 8 veckor, jag fick dom att vippa bra men efter en vecka åkte det ena örat upp lite fast häftmassan inte hade lossnat så då fyllde jag på lite till. Men vill heller inte att dom ska se tung ut, så jag är lite osäker på hur dom ska se ut. Som jag har fattat det så är öronen viktig för utställning och eftersom vi har framtidsplaner inom utställning så jag vill verkligen försöka få dom så bra som möjligt.

Kanske någon som har nån bild på hur öronen ska se ut när dom har ett s.k "bra vipp"? 🙂

Mapel
2

Jag har tyvärr ingen "färdig vippad" hund att visa men har en valp vars öron har krånglat nått otroligt, och som vi nu precis har fått hjälp av uppfödaren att limma. Men vi hade häftmassa i förut som du. Det som gäller när man har häftmassa är att öronen ofta försöker "kämpa emot" lite och man bör därför ha mer tipp än vad man i slutänden vill ha för när häftmassan åker ut så kommer öronen resa sig lite och det vi har fått lära oss är att örat ska vara ungefär vippat till hälften när häftmassan är i, vilket kan låta mycket men när man tar ut häftmassan så kommer tippen höjas lite och förhoppningsvis stanna på en tredje del :)

[FridaGenborg]
0

Okej, på ena sidan hänger ungefär halva örat och det var det jag tyckte såg lite väl tungt ut men då fortsätter jag köra på det 🙂 Tack!

gizmozorro
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror att mina vovvars öron tippar ganska så lagom. Håller absolut inte på med utställning med mina minisheltiesar utan de ska bli agilityprinsessor :)

Susanna

_Wilma
6

Så här står det om öronen i standarden…

**Öron **Öronen skall vara små. De skall vara måttligt breda vid basen och sitta tämligen tätt på huvudet. I vila bärs öronen tillbakalagda. När hunden lystrar förs öronen framåt och bärs resta med framåtvikta tippar.

Jag tycker att min hund Wilma har bra öron, som vi inte alls behövt korrigera. Jag har inte korrigerat min andra sheltie Millas öron heller, men tycker att de inte sitter så tätt på huvudet som jag skulle önska. Men smaker är ju olika. :)

Här är en bild på Wilma.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

_Wilma
3

Wilma är också liten, så hon kommer inte få ett jättebra omdöme på utställning. Ska ändå ställa henne åtminstone en gång till officiellt till våren.

Här en bild på Millas öron på 6-månadersdagen. :)

[FridaGenborg]
5

Vilka fina bilder ni bjuder på! Jättekul 🙂

#4 Min lilla kille har ju inte alls öron som sitter sådär tätt. Vad skönt också att du inte behövt göra nånting åt dom, det känns som att jag kommer få en del jobb med Pussels eftersom dom redan börjat vrånga sig 👍 

Här är en bild på hans öron, dock står det ena örat lite högre än det andra just nu (dom verkar kunna ändra sig bara på någon dag)

gizmozorro
1

Jag kanske skulle skrivit vad jag gjort med öronen.

Ziina, till höger i bild: Hon hade tuggummi i under tandömsningen. Hon fick ha kvar tuggummit i det vänstra örat tills hon var ett år. Nu är hon 2½ år och öronen ser ut så här av sig själv nu. Jag har inte alls ansat till öronen utan de är helt ofriserade.

Zophia, till vänster i bild (den minsta av dem): Hon hade bråkiga öronen redan när hon var 8 veckor och fick ha tuggummi direkt. Det högra hade hon tuggummi tills hon var 6 månader och i det vänstra tills hon var 11 månader. Nu är de fina av sig själv. Hennes öron är också helt ofriserade.

Anledningen till att jag höll på med tuggummi är ju som sagt var inte alls för att de ska vara med på någon utställning utan för att jag tycker det är sötare.

Testade med hästmassa men tyckte det trillade av direkt. Tuggummi däremot satt i från 2-12 veckor. Man ska helst inte ha sockerfritt tuggummi så jag rekommendererar juice fruit.

Susanna

[FridaGenborg]
0

#7 Tack!🙂

RaindropsOnRoses
3

Det finns nog lika många trick att fixa öronen som det finns uppfödare. Min uppfödare har rådit mig att sätta vaselin utanpå örat och sen massera in babypuder tills öronen vippar tillräckligt mycket. Hon sa att det skulle vara bra att ha det utanpå örat för då jobbas inte öronmuskeln upp såpass mycket att örat sen ställer sig upp av sig själv när kluddet tas bort. Jag provar detta just nu på Ayla då hennes ena öra vippa lite dåligt. Jag masserar i vecket några gånger om dagen så vecket bildas rätt. Jag tycker det funkar bra hitintills och det är skönt med vaselinet och babypudret att det verkligen sitter där och inte trillar av direkt. Efter en vecka brukar jag tvätta av örat och fylla på. Jag får väl se hur det blir i slutändan. :)

Solis13
0

Hej

Har haft tre Shelties, har varit olika med öronen, men jag har låtit en lagom stor kludd sitta i örats tipp så det har tippat lite högre upp än mitten av örat, det har blivit bra resultat, men det är så olika hur de är. En Sheltie använde vi inget alls till och hans öron är nästan som hängöron, men han är lika söt för det, lycka till,

mvh Solis👋

johannan36
1

Hur går det med Pussels öron?

Kolla Assars öron, har inte haft i häftmassa på jättelänge. Det ena örat tycker jag är bra, men det andra är nästan för mycket? Tror ni det rätar på sig? 

Han är såklart söt ändå :)

[FridaGenborg]
1

Pussel har haft häftmassa i hela tiden, när det lossnar dröjer det endast någon timme innan örat står rakt upp igen ;)

Assar är jättefin! Jag tror örat rättar till sig, ser inte ut att hänga alldeles för mycket tycker jag 🙂

_Wilma
2

#11 Man kan klippa pälsen på insidan av örat för att få lite lättare öron. Det är lite svårt att se exakt hur örat ser ut. Du får testa dig fram, när det gäller att klippa på rätt sätt.🙂

j_ulie
2

Billys öron började resa sig när han var runt 10 veckor, då testade vi med häftmassa och vaselin men han verkade så obekväm så vi struntade i det. Sen gick han typ 5 veckor med öronen helt upp tills jag bestämde mig för att testa bara häftmassa igen och nu funkar det mycket bättre. Tänker att det kanske är för sent, men har han haft häftmassa en hel dag så håller sig öronen nere hela natten utan problem ifall massan trillat ut. Hoppas att det är ett gott tecken i alla fall :) Hans öron hänger ungefär på hälften. Vi har inga utställningsplaner så gör det bara för att det ser finare ut. Därför känns lite för mycket vipp bättre än inget alls :)

johannan36
0

Nu har örat som vippade lagom rest sig, så nu blir det häftmassa där. Det andra får vi väl se vad som händer med :)