Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 3977 ggr
Princesseen
0

Köp av sheltie

Jag ska köpa en sheltie nu. Vad ska jag tänka på med föräldrarna. Ska dom vara höftledsröntgade, armbågsröntgade? Mentaltestade? Tacksam för svar

Linnsan91
0

På Svenska kennelklubben och även sssk.org har information om rasen och vilka sjukdomar som är vanliga. Brukar vara en del ögonsjukdomar varav vissa är ok och andra dåliga för hunden. Och sen även HD (Höftledsdysplasi) är bra att titta på.

Sen beror det självklart på vad du har för syfte med ditt hundköp. Ska du träna agility är exempelvis höfter och syn viktiga. Ska du ställa ut är utseendet väldigt viktigt etc.

Några tankar bara.. :) Lycka till med ditt köp!

Princesseen
0

Jag har kollar sssk och vet om ögonen. Jag planerar att tävla agility så då ska jag alltså inte köpa utan att föräldrarna är höftledsröntgade?

Tjalleman
0

#2 Av alla kennlar är det inte så många som höftledsröntgar sina hundar,tror att det även gäller MH.Då kan urvalet av valp bli lite mindre.Men kolla runt bland kennlarna.Lycka till!

Sheltien är en sån underbar ras.❤️

Kitten86
1

Jag själv skulle kolla på allmän hälsa, fri på ögonen och då inte endast hos föräldrarna utan även bakåt i leden, gärna hd/ed röntgade föräldrar (eller iaf någon) och jag vill ha bra mentalitet på min hund så iaf någon av föräldrarna bör ha mh/bph testats. Sen kanske du vill att någon eller flera hundar i stamtavlan är utställda eller tävlade med meriter….

Håller med tidigare att det beror lite dina kriterier och vad du vill ha i din framtida hund. Ska man bli sån så kan man börja kolla upp vissa linjer etc.

Princesseen
0

Jag vill tävla agility. sta på sök, spår och rapport. och förhoppningsvis räddningshund. Och allt sånt gör man på hunddata på ssk? Står allt där om tester som gjorts? Röntgen?

_Wilma
0

På hunddata hittar man uppgifter om ögonlysning och HD och ED-röntgen. Man kan även se resultat från officiella tävlingar samt uppgifter om mentalbeskrivning om hunden gjort sådana test.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Princesseen
0

Okej då vet jag. Tack :-) har tittar och hittat typ ingen som har kollat mer än ögonen. :-P

Linnsan91
0

Det är som tidigare skrivits inte många som HD-röntgar sina hundar. Men det kan man titta bakåt i ledet om många i stamtavlan har haft höftproblem, då kan det ju vara en indikation på att något inte står rätt till. :)

Princesseen
0

Okej ska kolla :-)

[Murvel]
3

Jag har lyckats hitta tre kullar i Skåne som säljs till sommaren, där både tik och hane är höftledsröntgade ua, har fått excellent eller bättre på utställning, samt har ögon ua. Eller nej, en hade distichiasis (ögonfrans som växer in mot ögat), men resten ögon ua. Några hade gjort BPH också, eller hade släktingar som har det. Så visst finns det om man bara letar ordentligt. Men det tar ju sin lilla tid också.. 

Det kan även vara bra att maila/ringa uppfödare och fråga om de har någon höftledsröntgad hund med mera om man inte orkar kolla upp allt själv. Eller om de planerar att para med någon som är det. På det sättet för man vidare att vi köpare bryr oss om sådant. Nu tycker jag dock inte röntgen är det viktigaste då sheltiens höfter generellt är bra. Desto vanligare med magproblem/foderkänslighet, distichiasis, blyga hundar eller sheltiehäl då. Så tänk efter vad som är viktigt för just DIG. Lycka till!

Princesseen
0

Okej ska tänka på det men vart kan man se vad titlarna betyder. En del har titlar jag inte förstår som tex. EE, FI, NORD, INT, SE, NO, V-00, C.I.B, GB m.m.

_Wilma
0

På SKK finns regler för utställning och championat. Där hittar du lite om vad titlarna står för.

http://www.skk.se/utstallning/regler/utstallnings-championatregler/

Frida.S
3

Om du vill köra hundsporter som t ex. sök och rapport är det viktigt att hunden dels tycker om människor och dels att den är så pass självständig att den kan springa en längre sträcka på egen hand Här har du nytta av MH/BPH-tester på föräldrarna som dokumenterar bl a. hundens inställning till främmande människor, initiativförmåga m.m. Dessa sporter är dessutom fysiskt krävande för hunden så jag skulle gärna se att föräldrarna var HD/ED-röntgade. 

Många shelties är väldigt bundna till sin förare och kan ha svårt att kasta sig ut i en rapportsträcka (iaf om man kommer lite högre upp i klasserna). Det är även något som jag i så fall skulle träna på redan när hunden är valp, för den typen av självständighet kan ta lång tid att bygga. 

Sök är väldigt roligt men jag tror för egen del inte att det skulle passa min shelite som är rättså reserverad. Möjligtvis att jag då skulle lära henne att markera figuranten med skall. 

Lycka till!

Princesseen
0

Okej tack. Ser man MH/BPH OCH HD/ED resultat i hunddata under veterinär?

[Murvel]
1

hd/ed är under veterinär. MH/BPH står på tävling (eller vad det heter)

Vill du tyda MH/BPH-resultat skulle jag dock hellre gå in på avelsdata. Det är gratis att skapa ett användarnamn där. Så kan man se sammanfattning, spindeldiagram med mera på hundarnas bph. Samt göra teoretiska provparningar om man är intresserad av avel i framtiden.

emma93
0

Hej! 

Vad spännande att du letar valp och kul att du intresserar dig för många olika discipliner! Jag tycker att du fått många bra svar, och spännande att du intresserar dig för räddningshundsverksamheten. För att bli godkänd räddningshund krävs fri höftledsstatus  och för internationell certifiering krävs HD A, B eller C samt ED 0 eller 1, om jag minns rätt. Någon som kan detta får gärna skriva om det inte stämmer, jag är som sagt inte säker. 

Så även om man får förutsätta att alla avelsdjur är friska, så kan det ju vara idé att söka lite extra efter kombinationer där det finns så mycket information kring detta som möjligt, på redan tidigare avkommor och i släkten bakåt och i sidled. Det är inte ett lätt jobb att hitta all information, och det är som någon skrev inte så jättemånga som röngtar i Sverige, och inte heller är det en garanti för att man får en HD/ED-fri hund efter röntgade föräldrar heller, men med det specialintresse som du har med tjänstehundsmål så är det nog idé att ha söka efter denna typ av information, för att i alla fall ha gjort så gott du kunnat inför köpet. Ett annat tips är att ta kontakt med någon som har brukstävlande Shelties, eller som har en Sheltie som är tjänstehund och fråga om de kan rekommendera uppfödare. Jag tror t.ex att kennel Tribusas har själva har utbildat Sheltie/s till tjänsthund/ar. 

På SSSK's hemsida finns det en länk till en resultatsida, som är under uppbyggnad. Där kan man också kika efter vilka hundar som tävlat i olika discipliner och gjort BPH/MH mm http://www.resultat.sssk.org/. Kanske kan det ge dig tips om uppfödare eller vilka du kan fråga mer om kring dina intressen. Stort lycka till i valpletande och med framtida valp!

/emma93

Princesseen
0

Det här är ju en djungel. Men tack så mycket. Hoppas jag hittar nån så jag kan få en i juni/juli. Är ledig från nu till typ 1 september. Så skulle passa jätte bra.

Princesseen
0

Jag hittar inga som passar in i tiden. Har kollar alla uppfödare hemsidor. Och mailet med många. Så får nog ta en som inte har röntgade föräldrar eller vänta tills nästa sommar.

[Murvel]
1

Ja där får du kanske tänka efter vad som känns bäst. Vill du ha längre tid att hitta en valp med "perfekta" förutsättningar, eller nöjer du dig med en valp - som sedan kanske visar sig bli perfekt ändå? Och om det inte blir som du tänkt dig, så har du en god vän i vilket fall, även om ni kanske inte kan hålla på med alla de aktiviteter du tänkt dig :)

Kitten86
0

Ett tips är också att skaffa inlogg till avelsdata på skk. Där kan man kolla upp enstaka individer, se en samling av t.ex. en tiks tidigare valpar och deras hälsostatus/tester etc. Man kan göra "provparningar" på pappret för att se hur valpens stamtavla skulle se ut, och hur inavelskoff. skulle bli. Inne på avelsdata kan man se egentligen samma som inne på hunddata men mer samlat och koncentrerat, en tydlig översikt!

Princesseen
0

Har efter MÅNGA timmar i telefon och letande på internet hittat några intressanta. Hoppas extra mycket på att det finns kvar en hane i en av kullarna. :D hoppas verkligen nu. Blir nån månad tidigare än jag bestämt men det gör inget :-) . Tack allihopa för all hjälp. Tittade lite utomlands men verkar lite krångligt att importera. Sen förstod jag inte dom finsk och danska sidorna. :-P

Tjalleman
0

#21 När du har tingat eller köpt din valp kan du väl berätta och gärna sätta in ett kort,så vi får se den lille (om det blir en hane)Det hade varit jättekul att få se din ev blivande valp.

Lycka till!👍

_Wilma
0

Hoppas att du hittar den hane som du söker. Ska bli kul att se honom här på forumet. :)

Princesseen
0

Det ska jag göra. Jag har valt vilken kull jag vill ha valpar från. Nu är det upp till uppfödaren om hon tycker nån av valparna passar mig. :-) hoppas verkligen.

[Malin3033]
0

#24 vilken kennel är det? :) kanske för tidigt att avslöja så tidigt i skedet men man blir ju nyfiken!

Princesseen
0

Kavinya om hon tycker nån valp passar mig. Hoppas verkligen. Otroligt underbara föräldrar. Skulle gärna tagit med mig mamman istället. Alla hennes hundar va jätte goa.

emma93
0

Vad spännande! Lycka till!

Princesseen
0

Tack så mycket. Dom är snart 5veckor. Helt bedårande.

[Murvel]
0

#26 Hm, det framkom i en annan tråd som att alla de valparna var tingade redan..

Kavinya hade en valp/unghund med fina föräldrar som skulle ut på foder, och kanske kunde vara något? Om den inte redan är såld?

Princesseen
0

29# Jag kan inte säga mer än att inte vad hon har sagt till mig. Var där igår och Då är ingenting bestämt. Vilken tråd? :-(

[Murvel]
0

#30. Äsch om uppfödaren sagt något till dig så är det så klart det som gäller :) Lycka till !

Lina Strindlund
0

Kennel kavinya ? är det en ny? :)

ok varför en hane? Vill nog ockås ta en hane nästa gång, och kastrera honom, då slipper jag och hunden det jobbiga med tikdofter och löp.

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Princesseen
0

Ska köpa en annan. Vill av en anledning inte ha någon av dom valparna. Hon har helt underbara hundar så det har ingenting med att det är fel på valparna. Det vill jag inte att ni ska tro. Skulle inte vara rättvist mot kenneln att få er att tro någonting dumt om hundarna. Dom va helt underbara. Jag vill ha en hane för att slippa löpen. Sen har vi en hane nu, dock är han inte så hanig. Han kissar en gång när kommer utanför dörren och en gång innan vi går in efter promenaden och han går bredvid mig hela tiden och luktar knappt. När han är i samma rum som löptikar bryr han sig inte.

selma5
0

Jag funderar också på att skaffa en sheltie. Men det finns så många olicka kennlar att fundera på.

_Wilma
1

#34 Kul att du funderar på att skaffa en sheltie! 🙂

www.sssk.org hittar du en uppfödarlista. Kanske hittar du någon kennel i närheten? Maila eller ring och hör om de har valpar på gång.

Annars har du har redan bra fått tips i denna tråd. :)