Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 867 ggr
Zenta52
0

Träna med två hundar

Nu har jag två hundar, snart åttaåriga Vira och åtta månader gamla Tarzan. Tidigare när jag bara hade Tarzan var det lätt att lära  honom nya saker. Men nu har det blivit mycket mer komplicerat. Jag vill helst träna dem tillsammans och inte stänga in en av dem.

När vi ska träna lite tricks blir de väldigt uppspelta och okoncentrerade. De vanliga kommandoorden som de redan kan som sitt, ligg, vacker tass mm fungerar, men att träna något nytt är svårt. Hur gör ni som har flera hundar?

Cahira
3

Jag lär in "Viras tur!" och "Tarzans tur!" så de lär sig vems tur det är och får belöning för att den andra ligger eller sitter passivt och väntar. :) Börjar lätt i början med saker de kan och växlar ofta sedan kan man öka tid. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cassii
1

Jag platsar ena hunden i sängen när vi är hemma och tränar (tränar nedanför) är vi o tränar agility eller liknande där det inte är trix, så är den andra i bur :)

Cahira
1

#1 Förtydligande: Jag säger ____s tur! High five! Braaa *godis till båda* ____s tur (andra hunden) snurra! Braa! *godis till båda*

Sedan kan man öka till två saker, tre saker osv. Så länge andra hunden får en godis ibland för att vänta så brukar det gå bra. Det lönar sig ju. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kitten86
2

Jag tränar, speciellt när det gäller nya tricks, bara med den hunden. Träningstillfället varieras med både redan etablerade tricks/komandon samt börja träna in det nya (om något nytt ska tränas in). Detta innebär att det blir 2 träningstillfällen, sen byta hund. På så sätt ser jag också till att varje hund får "egentid" med mig. Egen träning görs både inom- och utomhus för att träna under olika "svårighetsgrader".

När hunden sen kan trickset så ökar jag svårigheten ytterligare genom att köra även blandad träning, dvs med båda hundarna närvarande. Det blir då att säga den hunds namn som jag vill ska göra tricket (för att påkalla uppmärksamhet) och sen trick kommandot. På så sätt upplever iaf jag att jag får hundar som jag kan styra individuellt, där de inte trissar upp varandra på samma sätt. Jag blandar träningar med både tricks och lydnadsmoment och blandar även belöning i form av leksak ex boll och även något favvo godis.

Frida.S
0

Hemma platsar den ena och tränar den andra, sen byter jag. Om jag tränar ute och har tillgång till bil brukar jag ha en av dem i buren. 

När vi är iväg, framförallt på brukshundsklubben, så går min vuxna hund Mikko igång något enorm och skäller medan jag tränar Bonnie. Även om hon inte störs av skällandet så får han sitta i bilen för annars kan jag inte koncentrera mig.