Skottfast sheltie
Har fastnat rätt mycket för rasen men undrar hur det ser ut med rädslor? Går det att hitta en skottfast hund som är miljöfast och framåt? Eller Får jag ge upp och leta hos en annan ras?
Absolut kan du hitta en skottfast, miljöstark och framåt hund inom rasen. Jag har t.ex. en som stämmer in på alla kategorier 😉
Rasen ska enligt standard vara reserverad mot främlingar men aldrig rädd. Kort sagt en familjekär hund. Eftersom det är en vallhund så är de signalkänsliga och till viss del ljudkänsliga (ska reagera snabbt på ljud och signaler). Allt fler låter sina hundar genomgå BHP och/eller MH innan avel vilket ger en riktlinje över mentaliteten. BPH kan väljas att genomföras med eller utan skottprov.
Självklart kan en sheltie, precis som vilken annan hund/ras som helst bli "förstörd" genom felbehandling. En hund kan snabbt bli t.ex skotträdd exempelvis genom att om den får smällare eller dyl. kastat mot sig, och detta då oavsett ras eller hur bra genetisk bakgrund den än har.
Är du intresserad av rasen så sätt dig ner och skriv ner de kriterier du vill ha i din hund, vad du vill se för kriterier hos föräldrarna, vad vill du se hos en enligt dig bra uppfödare osv. Sen är det bara att börja kolla runt bland uppfödare för att hitta någon som stämmer in på det du söker efter, sedan ta kontakt med uppfödaren och kanske åka dit och hälsa på denne och dennes hundar osv. Sen kanske ställa sig i kö, beroende på hur den uppfödarens planer ser ut osv. Ett bra ställe att börja hitta uppfödare är via rasklubben www.sssk.org.
Lycka till i ditt letande efter din drömhund!
Tack för ditt svar!
Har ju schäfer sen innan och där är det ju mer regel att hundarna är oberörda av skott. Letar nu lite smått efter en enklare hund att tävla i framförallt bruks och lydnad med. Har fastnat lite för sheltien då den verkar vara väldigt enkel i vardagen till skillnad mot det jag har nu där man får styra upp väldigt mycket.
Låter lovande med andra ord! Ska genast kolla upp vilka uppfödare som avlar på mentalitet i första hand!
Varifrån kommer din hund? Tar gärna emot kenneltips och tips på linjer då jag är väldigt grön i rasen :)
Även jag har en hund som stämmer bra in på de kriterinerna!
Han är helt oberörd av skott, hans första nyår som var i år då han inte var mer än 6 månader så låg han och sov genom raketerna och trotts att vi gått ca 100 m från skott har han på sin höjd tittat upp nån sekund.
Han är inte det minst rädd för föremål eller liknande. Om det är något som ser misstänkt ut räcker det med att vi säger "gå och titta" så skuttar han fram och oftast även upp på det läskiga föremålet.
Och framåt, ja det kn man ju lugnt säga, han älskar allt och alla. Han blir alldeles till sig om det är någon som vill hälsa på honom.
Vi var dock väldigt noga med uppfödare och linjer då även vi planerar att köra lydnad och bruks, men även agility med vår kille. Vi letade främst efter friska hundar men även som har en bra mentalitet! Just mentaliteten är väldigt viktig för oss och vår killes föräldrar satt bokstavligt talat i knät på oss när vi hälsade på. Så även morfar, morbror och kusin. Det är ju alltid bra att kunna träffa så många som möjligt och framförallt, att alla individer ska vara hälsokollade. :)
Vilka uppfödare har ni? :)
Vår uppfödare är Shelteam. Hon inriktar sig inte speciellt mot aktiva shelties men shelties är ju väldigt anpassningsbara. Hon satsar mestadels på hälsa och mentalitet i sina hundar. Men vi kollar mestadels på kombinationer och inte lika mycket på uppfödare. Hon har tex en just nu med Memus professor higgins som är vår hunds halvbror och en kombination med Shelteam Chacharel som är vår hunds mamma. Båda de har bra mentalitet och hälsa anser vi :)
Din låter ungefär som min kille 😃
Min hund har varit med utomhus vid nyår och har inte "vett" att vara rädd då heller. Han sprang mest runt med blicken mot skyn och ville veta vart alla sakerna tog vägen!
Jag skulle aldrig ta med mina hundar ut på 12-slaget. Så lätt att dom blir rädda. Har haft en skotträdd hund och vill inte ha en igen. Båda mina nuvarande är ej skotträdda (ännu)
Ett tips är ju att höra med uppfödarna om hundarna är skottberörda/rädda. Mina hundars föräldrar har inga meriter som MH eller dylikt men dom är inte skotträdda så det finns bra hundar fast att föräldrarna inte är testade,många kennlar gör tyvärr inte MH eller BHP.
Tarzan liknar din hund. På nyårsafton var han 7 månader. Han skällde hela eftermiddagen när det small ute. Vid tolvsnåret när det brakade loss ordentligt blev han tyst och satte sig vid mina fötter. Så fort det lugnade ner sig och kom enstaka smällar började han skälla igen och gick runt och såg morsk ut.
Jag har inte sett honom vara rädd för något, bara nyfiken. Han vill hälsa på alla människor och de flesta hundar. När han ser barn blir han helt vild för han älskar barn.
Vira, som är sju år, låg och sov på nyårsafton när det smällde som värst. Hon tycker också om att träffa människor och de flesta hundar, men blir inte lika vild av glädje som Tarzan.
Jag vet inte om jag skulle säga att Ivan är 100% skottfast. Visst, han verkade inte bli särskilt skrämd av fyrverkerier på nyårsafton, men det är nog enda gången han har utsatts för det också. Nu håller han på att bli könsmogen så nu ser han lite spöken och läskiga människor överallt. Förhoppningsvis övergående, tror inte att det går att ge en hund mer miljöträning än han har fått ;). Med min ringa erfarenhet av shelties, så ja, det går helt säkert att hitta en sådan sheltie. Dock ska man heller inte förringa att det finns viss nervositet hos rasen, men det verkar du ju vara medveten om :). Lycka till, det är en pigg och glad och superhärlig liten hundras :)
Stämmer mycket bra in på min yngsta tik, Röja. Hon är framåt, oberörd av skott (om hon inte hört skott på länge så kan hon bara kontrollera) och är väldigt miljöfast. Hon har dessutom ett otroligt bra föremålsintresse och biter o kampar i allt som går att få tag på. Bär gärna pinnar på promenaderna. Hon är även otroligt "pratig" man kan gärna ha en liten konversation med henne ;) hon skäller inte i dessa sammanhang utan pratar. Hon är väldigt rolig att träna med och vi har testat på lydnad, agility, rallylydnad, freestyle, htm, viltspår, sök, spår, rapport och uppletande. O det har gått väldigt bra på träningar. Hon har suttit i sheltiemontern under mydog 2013, gy mässan 2013, stora sthlm 2013, orsa jakt och fiske mässa osv. Fått många kommentarer att om de någon gång ska ha en sheltie så vill de ha en som röja. Nu är tanken att hon ska paras under våren 2015, så jag hoppas jag får behålla en tik som är väldigt lik henne :) Hon kommer ifrån belger du nord. Du kan kolla in min blogg för att se mer videos osv: workingshelties.weebly.com