hur gammal innan agility?
hur gammal ska sheltien minst vara innan man börjar träna agility(eller andra lite 'större' träningar också då. och vet att man inte ska gå så långt med valpen, bara ut och kissa/bajsa). så.. jag vill ha lite mer 'exakt' ålder den minst ska vara för att minska risken för att förstöra lederna osv. vet som sagt att den ska vara ganska stor, men när jag tänker efter skulle jag nog inte kunna hålla mig om jag inte visste helt hur gammal den bör vara. hehe. okej. vet jag inte hur gammal den bör vara så börjar jag nog bara med t.ex. tunnel osv. där den inte behöver hoppa. men… ja… vill ju börja så tidigt så möjligt ;D annars blir jag understimulerad (vilket jag märker på mig själv i skolan :o )
hehe… så.. vilken ålder bör sheltien vara för att börja på lite fysiskt 'hårdare' nivå?
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
På agility ska de vara 1 år innan man börjar träna :)
okej :) då hade jag börjat träna rätt även om jag inte hade vetat åldern ;)
På dom flesta brukshundklubbar brukar det vara 12 månader för att gå agilitykurs MEN det finns valpagilitykurser numera,inget jag har provat på
Men det finns ju mycket man kan göra med valpar/unghundar olika kurser tex valpkurs.allmänlydnad,rallylydnad.lydnadskurs mm
Men just agility ska man inte börja träna under ett års ålder (tunnel är ett undantag) just för att det är så krävande & tar på kroppen & de är inte färdigväxta. Man kan även lära dom att ta ett hinderstöd & lägga själva "bommen" på marken för att lära dom att "hoppa" men annars ska man inte träna varken kontaktfältshinder, hoppa & slalom. :) Lydnad osv kan du ju börja lätt med redan när du får hem hunden. Även spår & grejer. Men man får ju ta det lätt i början :)
;)
men kan ju passa på att fråga, hur långt är max att gå med valpen? vi har ju bara haft golden och labbe tidigare, och de är ju större, tyngre, och lättare att få dåliga leder. med Rocky gick vi bara så han fick kissa och bajsa max 20 m utanför dörren, för att spara lederna. sheltie är ju ny ras, och mindre och lättare. hur långt kan man gå med dom, för att inte utsätta lederna för mycket?
Min fick följa med ut på promenader relativt tidigt. Dock inte super långa. Men vid 4 månaders ålder trippade hon med så långt hon orkade sen lyfte jag upp henne i famnen när hon inte orkade :) känner även många andra som låtit sina valpar gå med så långt de orkat, inte bara shelties :)
Man får ju inte börja på en kurs förrän de är 1 år men man kan ju absolut träna en massa saker som förberedning för agilityn :) Vi har såklart kört någon tunnel då och då, även tränat med hinderstöd och en bom på marken. Men sen har vi även lärt honom gå runt saker, höger, vänster och att springa rakt fram. Vi har även lärt honom slalomingångar, alltså att bara gå in från vänster genom två pinnar och även lärt honom kontaktfält :)
Så finns massor att göra innan!
Sen tycker jag att det är bra att röntga sin hund när den är runt ett för att veta att allt står rätt till i höfter och knän innan man kör igång på riktigt så man inte förstör hunden :)
Ang promenader fick vår lilla följa med ganska tidigt, men i hans takt. Så vi strosade runt och omväxlande fick han gå och omväxlande bar vi honom. Vi gick så lite som möjligt på asfalt och mest i skogen där han kunde traska på som han ville. Vi brukade bara gå ut och kissa och bajsa på gården och sen tog vi 1 längre runda där han fick gå som han ville. Vid ca 4 månader så gick vi lite längre promenader. I skogen kanske nån timme i hans takt men på asfalt kanske max 20-30 min :) Men när de är så små så räcker det nästan som aktivering att gå och sätta sig i stan en stund, gå till en djuraffär eller åka till någon brukshundsklubb och sitta där så blir de helt slut :) Så de behöver ju absolut inte promenera varje dag.
Det finns förberedande kurser för unghundar. Jag kan varmt rekommendera boken "Agility right from the start" av Eva Bertilsson och Emelie Johnsson Veigh.
Då kan de bland annat få lära sig att:
- gå över/under saker (stol med filt på t ex)
- runt saker (koner, trädstammar mm)
- vippa på en liten planka
- vänja sig vid ljud (typ när vippen slår ner)
- Starter (med signal)
- Springa till belöning/skål
- Targetövningar inför kontaktfälten.
- Belöningsutveckling/lekträning
Ovanstående kan ta nog så lång tid innan de verkligen sitter, och vipps är hunden ett år och man kan börja med lite mer avancerade saker.
#8 Finns boken på svenska nu?
tack för svaren :) ja, då blir det roligare att promenera med en sheltie än med vår golden :P haha, var jobbigt att bära en så tung och sprattlig valp till skogen ;P
#9 Tveksamt, jag tror faktiskt inte det. Som tur är är det är ingen krånglig engelska och den är väldigt pedagogiskt upplagd med mycket bilder och illustrationer.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har börjat med båda mina vid cirka 4 mån så får de följa med o bara springa i tunnel som en vanlig miljöträning och bara för att valpen ska tycka det är skoj! :)
Sen utökat efter som, och vid 7 mån bara träna raksträckor och fart. Längre kombinationer osv inte förrän 1 år och inte heller slalom :)
#12 åh, tack :D nu fick jag tränings tips också ;)