Tarzan skäller
När jag köpte Tarzan bodde vi i lägenhet. Han skällde nästan aldrig inomhus, bara gick omkring och voffade lite när han hörde något utomhus. När vi var ute skällde han också väldigt sällan, bara när han blev upphetsad och ville hälsa på någon människa.
När Tarzan var 6,5 månad flyttade vi till en villa med inhägnad tomt. Här skäller han väldigt mycket. Så fort han hör något ute springer han till dörren och skäller. På tomten skäller han också när han hör ljud från grannar eller ser någon röra sig på granntomterna, men inte lika mycket nu som i början.
Nu gör det inte mig något att han blivit skällig, men jag undrar vad det beror på. Var det inte lika viktigt att vakta lägenheten som det är att vakta huset och tomten? Eller beror det på att han blivit äldre?
våran pudel är likadan, typ. pudeln bor med mamma på landet, och där skäller han bara någon cyklar förbi. men när pappa i stan passade honom skällde han inte alls mot de som passerade.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Kan det vara så att intrycken blir så många fler i ett flerfamiljshus att de inte kan/hinner reagera på allt. När det sedan blir lite mer kontrollerat så kan de faktiskt reagera mot "störningarna" 🙂
Skönt att veta att du har en duktig vakthund 😃, här har jag två finfina "larmklockor"
Vår sheltiekille skällde ingenting när han var liten men ganska exakt när han fyllde 6 månader så började han skälla lite mer. Vi har bott i samma lägenhet och ingenting har förändrats så jag tror helt enkelt att det har med hormoner att göra. Man märker ganska tydligt på vår kille att han liksom inte riktigt kan hålla sig ibland och det slinker ut ett skall. Han är även inne i någon sorts andra spökålder nu där han vissa dagar kan börja skälla på minsta ljud, andra dagar bryr han sig inte.
Så kanske är det både pga hans ålder men även för att det blev en stor omställning precis i det skedet som gjort att din kille skäller extra mycket? :)