Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 4212 ggr
hund_katt
2014-02-17 11:43
0

fästingmedel

hur var det nu… shelties tål inte fästingmedel? 

vad brukar ni använda för 'fästinggrejer' som då inte innehåller fästingmedel. sådant 'smycke' man hänger i halsbandet som utlöser små ljud som fästingar inte gillar. någon som testat? funkade den? kommer inte ihåg vad den heter så hoppas någon förstår vilken jag menar 😃

vad har ni mer testat och vad använder ni? motivera!

våran Golden är ganska känslig i huden också, därför jag frågar vad ni använder för giftfria metoder. om det nu var att shelties inte tål fästingmedel.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Tjalleman
2014-02-17 14:11
3

Jag har kört med scalibor halsbandet på den ena och på den andra droppar i nacken kommer inte ihåg märket men inköpt på apoteket i alla fall.iår ska jag prova det nyare halsbandet från apoteket som håller längre kommer inte ihåg namnet på det heller.

Har alltså inte testat något giftfritt medel men vad har ni andra för erfarenheter av olika fästingsmedel giftiga som ogiftiga skulle vara intressant att få höra om era vovvar

Fruset blåbär
2014-02-17 16:33
0

Jag har testat ett giftfritt medel som man droppar på 2-3 ställen på ryggen ca 2 droppar på varje ställe varannan dag. Det innehåller tjära och inte en fästing som satt fast på henne efter det. Någon som kröpni pälsen som jag fick ta bort. Den blir det i sommar igen. Just min heyer sommardeo hund, men vad jag förstått är det flera med dem med tjära i som funkar! Jag gillar inte gift preparaten, varken för mina hundar, mina barn eller naturen skull och är därför mycket nöjd med detta!

gizmozorro
2014-02-17 17:22
0

Har kört med scalibor men tyckte de fick fästingar ändå i somras. Tänkte prova det nya halsbandet Seresto i år.

Susanna

Kitten86
2014-02-17 19:43
1

Har testat Scalibor halsbandet man köper på apoteket men upplevde att båda mina hundar fick klåda av det, min dvärgpudel fick också håravfall runt halsen så halsbandet åkte av direkt! Därefter har jag testat giftfritt i form av Fixodida pulver i maten i kombination med bärnstenshalsband. Jag har även testat det nya fästinghalsbandet Seresto.

- Scalibor fick mina som sagt klåda av. Vet andra hundar som också haft problem med det halsbandet i form av håravfall osv.
- Seresto fungerade bra och gav skydd hela säsongen. Ska sitta tight mot huden och lite klurigt att få dit.
- Bärnstenshalsband fungerar hyggligt, även när det varit en säsong med mycket fästingar.
- Fixodida ger bra skydd, mina hundar var fästingfria med detta i kombination med bärnstenshalsband. Dock började min sheltie efter en period att matvägra när jag hade pulvret i maten (medlet finns i form av tabletter med).

Kan rekomendera antingen giftfritt som ex. bärnstenshalsband och/eller Fixodida. I annat fall kan jag rekommendera Seresto. Alla shelties är olika, precis som andra hundar, vissa får en massa fästingar trots skydd etc medans andra endast får ett par stycken oavsett om de har skydd eller inte 😉

Frida.S
2014-02-17 21:07
0

Jag har testat två giftfria varianter: ett spray och ett halsband - inget hade effekt på mina hundar. 

I somras var det jättemycket fästingar så jag kände mig tvingad att göra något och köpte scalibor som funkade bra. Jag klippte dock ner det i bitar, 1 cm/kg hund och fäste med ett gummiband. Kändes inte bra att sätta på dem ett "helt" halsband var eftersom jag har hört om flera hundar som har blivit jättedåliga av scalibor. Dessutom lät jag dem bara ha det på under promenaderna, aldrig inomhus - vilket ändå verkade ha effekt på fästingarna.

gizmozorro
2014-02-17 21:53
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag delade också scaliborhalsbanden. Tog drygt 1 cm/kg och cavalieren fick nog 2 cm/kg då han är rena fästingmagneten.

Susanna

ziggy 57
2014-02-21 11:23
2

Förra sommaren köpte jag ett bärnstenshalsband som en gjorde speciellt för hundar det funkade väldigt bra.

Sen har jag hört att i England så sätter dom Lavendeldroppar i pälsen och det skall tydligen vara kanon.

Man vill ju pröva så naturligt som möjligt

Man får nog prova sig fram

Med vänlig hälsning Anne

_Wilma
2014-02-21 19:05
1

#7 Var köper man bärnstenshalsband? Finns det i vanliga djuraffärer?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

hund_katt
2014-02-21 19:21
2

undrar jag med. och lavendeldroppar måste jag testa! får söka runt på google och se om jag hittar något.

hund_katt
2014-02-21 19:46
2

http://www.elvingsson.com/fastinghalsband här hittade jag bärnstenshalsband, m länken funkar. annars får ni kopiera :)

har dock hört att de hjälper bäst på korthåriga hundar :/

_Wilma
2014-02-21 19:58
0

#10 Tack! 🙂 Länken fungerar!

Såg att det fanns halsband som passar till långhåriga hundar. :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2014-02-21 20:47
0

Jag har ett bärnstenshalsband till River som jag köpt från Elvingsson 😉

hund_katt
2014-02-21 20:49
0

;)

Frida.S
2014-02-22 15:02
0

Jag kan rapportera att häromdagen såg jag årets första fästing krypa runt i pälsen på en av mina hundar (Malmö). Blä! Jag hoppas det kommer en köldknäpp som tar död på dem.

Kitten86
2014-02-23 11:56
0

😮 
Känns tidigt!! Visserligen bor du lååångt ner i landet, men ändå. Hoppas också för allas skull att denna säsong inte blir så fästingrik…

Frida.S
2014-02-23 17:25
0

Det har varit en väldigt mild vinter här nere så risken är att de små rackarna har klarat sig väldigt bra.

ziggy 57
2014-02-24 10:17
0

#8 och #9  Ursäkta för sent svar….Kollade denna sida just nu

Jo jag köpte mitt bärnstenshalsband hos en som har en sida som heter

Cutie Pie polly. Goggla på den så kommer ni rätt.

Hon gör efter hundens halsmått och dom är äkta och inte plagiat.

Lavenderdroppar kan man nog hitta i hälsokost tror jag

Men Cutie Pie polly har mycket bra råd mm

Lycka till