Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 2579 ggr
Frida.S
0

Rakad sheltie/islänning

Det här kanske låter jättekonstigt, men jag funderar på att raka ner bägge mina hundar den här sommaren. 

Hund nr 1 är en isländsk fårhund med massor av päls. 

Anledningen till att jag vill raka ner honom är för det första pga att han blir plågsamt varm under sommaren och knappt orkar göra något. Under vinterhalvåret är han en pigg, sprudlande hund med massor av energi men när värmen kommer blir han som förbytt och bara ligger och flåsar sig igenom maj-sep.  

Två andra, goda anledningar tycker jag, är att han får massor med fästingar (trots diverse preparat) samt att han även brukar få våtexem på sommaren. Det blir lättare att hålla efter både fästingar och exem med en kortar päls. 

Hund nr 2 är en sheltie, också med mycket päls. 

Här är största och främsta orsaken till att jag vill snagga ner henne att skydda henne från värmen, framförallt i samband med agilityträning och andra aktiviteter. 

Kan tillägga att jag är medveten om att de måste skyddas mot solen i början så de inte bränner sig. 

Finns det någon här som har snaggat ner sin hund eller har bra råd och synpunkter att komma med?

Cassii
8

Kan inte tala för islänningen, men tror det hjälper på den pga. hotspoten!

Däremot hade inte jag rakat min sheltie då pälsen skyddar mot värmen o inte tvärtom :) svalka henne genom att bada tassarna ist :)

hund_katt
2

underullen gör så hunden varken blir för varm eller kall.

vet inte om det stämmer, men har hört att pälsen kan bli dålig om man rakar den? vet inte om det är något som är sant dock.

skulle bada tassarna när det är varmt :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Frida.S
2

Ja, att blöta tassarna och även använda kyltäckte är ganska effektivt. 

Jag har hört både och angående pälsen. Någon som har raktat sin sheltie märkte ingen skillnad medan en annan sagt att den kan bli något sämre. 

Sheltien får nog behålla pälsen på men islänningen har så pass försämrad livskvalitet under sommarhalvåret att det iaf är värt ett försök och se om han mår bättre av att bli av med pälsen.

_Wilma
4

Det låter som ett bra beslut att inte raka ner din sheltie. :)

Pälsen skyddar mot både kyla, värme och vind precis som andra har påpekat. Shelties brukar klara av värme ganska bra, förutsatt att de är friska.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Beza
0

Jag rakar mina hundar varje år - de blir piggare, huden andas, de torkar mycket fortare efter badet. Dessutom behöver jag inte använda fästingmedel - fästingar får inte lika bra grepp, de som sätter sig på hunden syns direkt.

Pälsen växer  fort efter den första rakningen (jag brukar använda skär 10) - efter 2-3 veckor rakar jag hundarna igen, sen låter jag dem vara ett tag.

Sheltie-blandningen rakar jag första gången när jag ser att det blir jobbigt för henne - det blir någon gång i maj-juni.

Schäfer-blandningen likadant.

Jag har en tjockpälsad hund till - hon är mer tålig, jag snaggar henne lite senare.

Lämnar alltid huvudet och svansen orakade - det blir snyggare (min granne har en St bernard-hund, han gör likadant, hunden är rakad i princip året runt)

Det är mycket viktigt att sätta på hunden en varm ylletröja under de första dagarna, speciellt på natten - annars kan hunden få en chock (jag glömde detta en gång med min sheltie-blandning, hon började skaka i hela kroppen). Man kan ta en gammal ylletröja och anpassa den till hunden. Mina hundar sover alltid i "pyjamas" - ylletröjor som jag har stickat till dem.

drika
2

En sheltie har skydd av värme och kyla av sin päls och det är bättre att ha kyltäcke om ska kyla ner henne eftersom det enligt mig inte är att hjälpa hunden att ta bort skyddet (underullen). Hoppas du hittar nåt bra till vovven:)

Hälsningar

Fredrika

Frida.S
1

Jag använder kyltäckena från Hurtta, de fungerar ganska bra under förutsättningen att hundarna får på sig dem direkt innan promenaden. En redan varm hund är svår att kyla.

Cahira
2

En sak du får tänka på är att pälsen ger en luftficka mellan sol och hud, en kort päls så ligger solen direkt på huden och det kan överhetta väldigt mycket snabbare. Men tror att islänningen skulle må bra att snaggas iom fukteksemen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Förresten! Kolla in Espree Shedding Solution! Det kan hjälpa hunden att få lös underull som skulle släppt under sommartiden och låter pälsen andas bättre. Har testat det på mina fällmonster och det påskyndar fällningen enormt! Använd en bra hårfälla så du inte täpper avloppet bara.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[mxelin]
0

VAD DU ÄN GÖR! Raka inte hunden, aldrig en med underull osv.. förstör pälsen totalt plus att det gör så den kanske lider mer utav värmen. ☝️

Frida.S
1

Detta är så svårt att avgöra. Jag har som sagt pratat med flera som just har snaggat sina sheltisar och är jättenöjda, och upplever att hunden mår mycket bättre. Verkar som att det finns två läger här inne på forumet också. 

Det är inte ens säkert att det blir en varm sommar och då är det ju helt onödigt. Jag avvaktar ett tag. 

Tack för tipsen!

Mapel
0

Ja just det här med att raka hundar verkar det finnas delade meningar med. :) Känner en som har en pomeranian(som har liknande päls som sheltie med underull och täckhår) och hon rakar sin varje sommar. Gör hon det inte så flåsar han som en galning och orkar verkligen ingenting men så fort hon rakar blir han en helt annan hund! Super pigg, glad och inte det minsta flåsig, så där är det ju definitivt bäst att raka :)