Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 754 ggr
Gahich
2014-02-23 22:55
2

Att kolla efter

Har tidigare bara haft en "familjehund" tillsammans med familjen, som vi skaffade när jag var 10 år, och nu har jag äntligen börjat planera för min framtida hund som vuxen.

Är total nybörjare när det gäller vad man ska kolla efter hos hundar, vad som är bra osv. jag var ju bara barnet när vi skaffade våran och därför inte läst på kring det.

Jag vill ha en aktiv shelite som jag vill tävla i agility men även gå på utställningar.

det jag undrar är:

- Vad ska jag titta efter hos "föräldradjuren"?
- är det något speciellt jag ska fråga uppfödaren?
- något speciellt man ska tänka på när man letar efter en "utställningshund"?
- något speciellt man ska tänka på när man letar efter en hund att tävla i agility?
- några sjukdomar jag måste fråga om/ hålla koll på?

drika
2014-02-24 10:07
1

Viktigt att kolla så dem har friska ögon och gärna om dem är röntgade i stamtavlan. Träffa gärna föräldradjuren så du får se hur dem är innan.

Hälsningar

Fredrika

Mapel
2014-02-24 11:05
3

Hur mycket detektiv man vill vara när man skaffar hund är ju individuellt. Men när jag skaffade sheltie så var vi väldigt noga då vi ville ha en frisk hund. Jag kan ju redogöra för vad vi tittar på när vi skaffar hund. :) 

- Vad ska jag titta efter hos "föräldradjuren"?

Hälsa! Är de hd (och ev ed) röntgade? Har de några ögonsjukdomar? Då tittar vi även på alla släktingar vi kan hitta. Detta gör man lättast på Hunddata, där kan man söka på alla registrerade hundar i sverige och titta på veterinärdata. 

Sen tittar vi även på mentalitet vilket också är viktigt! Tyvärr finns det en hel del osäkra shelties och det beror mycket på avel. Gärna mentalitet hos andra släktningar också. 

- är det något speciellt jag ska fråga uppfödaren?

Fråga hur hundarna är. Är de arbetsglada, reserverade mm. Försök få en bild av hur deras mentalitet är utifrån vad uppfödaren säger.  
- något speciellt man ska tänka på när man letar efter en "utställningshund"?

Att titta på mentalitet! Tyvärr finns det en tendens(inom alla raser) att man inte tittar på mentalitet på utställningshundar utan enbart avlar på utseende. 
- något speciellt man ska tänka på när man letar efter en hund att tävla i agility?

Vet inte om detta stämmer helt men har hört att det kan vara lite vanskligt att avla på två super agilityshelties för att det då finns en risk att hundarna är väldigt stressade och har lite för mycket energi. Att man då får stress istället för prestation, men vet dock inte om det stämmer, men kan tänka mig att lagom är bäst :P 
- några sjukdomar jag måste fråga om/ hålla koll på?

Ögonsjukdomar är tyvärr ganska vanligt så det är väl det man ska kolla mest på. Då finns det CEA, CRD och PRA som är vanligaste betäckningarna man hittar på hundar. Men bara för att hunden har en ögonsjukdom behöver det inte vara kört för det, vissa defekter kan man avla på utan att det blir problem. Det är bäst att du läser på lite om de olika så du vet vad de innebär.

Gahich
2014-02-24 18:13
0

tack för svar!

Får kika på hunddata och försöka lära mig att hitta där, så jag lätt kan leta efter info om jag hittat en intressant kull.

Jag vill vara väldigt noga med val av hund eftersom jag har stora förhoppningar på min framtida vän.

Tänkte på en sak, är det något speciellt jag ska tänka på rent utseende-mässigt när det gäller att ställa ut sin hund? typ om den ska ha så lite skuggningar som möjligt eller liknande. kanske finns en artikel om det här på sheltie iFokus? Vet att man inte bara ska tänka på utseende men kan ju inte utesluta den delen helt eftersom jag vill ställa ut 🙂

_Wilma
2014-02-24 20:10
2

Kul att du funderar på att skaffa en sheltie, och att du är noga med att få en bra hund. 🙂

Det kan vara bra att se i Hunddata hur föräldrarna klarat sig på officiella utställningar. Men detta är ändå ingen garanti för att valpen ska passa till utställning. Det som kan vara svårt är bland annat storleken. Det är vanligt att sheltien blir för stor eller för liten. Många menar att en valp som är 8 veckor bör vara ca 19 - 22 cm i mankhöjd. 

Det kan också vara svårt att få riktiga vippöron, men det ser man inte vid 8 veckors ålder.

Sheltien finns i flera olika färgvarianter. Om ex en sobel sheltie är skuggad eller ej spelar inte någon roll för utställningsbedömningen. Svåraste färgen att få fram är nog en fin blue merle.

På SSSK:s hemsida finns lite av varje som kan vara intressant att känna till, bl a standarden och RAS för shetland sheepdog.

Hoppas du hittar den sheltie du söker! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Tjalleman
2014-02-25 14:18
2

Du har fått bra svar.

Kan tillägga om du vill ha en duktig agilityhund underlättar det om den är kampglad alltså gillar att dra i tex leksaker.För då kan man belöna med leksaker och ev godis (tror att dem flesta sheltiesar är godisgalna)

Skotträdslor hos föräldrarna kan du ju också fråga om.

Om du vill ha en utställningshund så kolla hur höga föräldrarna är, för mankhöjden varierar stort i rasen tyvärr.

Lycka till med din ev blivande sheltie.det är en helt underbar ras,snäll glad,samarbetsvillig och väldigt söt 😃