Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 1132 ggr
[Linsenhejhej]
2014-02-25 15:56
0

Ta kull?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja ta en kull på min underbara blue merle-tik som föddes 1 oktober 2011. Men jag får inte göra det medan jag bor hemma hos mina föräldrar. Jag vet inte när jag flyttar hemifrån (fyller snart 18 år), men hur gammal kan hon vara när jag tar en kull på henne? Var ligger gränsen? 🙂

hund_katt
2014-02-25 17:48
1

tror det var efter 5 år måste man ha ett intyg av veterinär att hunden orkar ta en kull. kolla runt på skk.se och på uppfödning, ska stå där någonstans, inför parning kanske man ska trycka sen… kommer inte ihåg riktigt :/

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

_Wilma
2014-02-25 18:33
2

Man ska inte para en tik som är mer än 7 år utan veterinärbesiktning, om hon inte tidigare fått en kull. :)

Detta står i 3:4 i http://www.skk.se/Global/Dokument/Om-SKK/Grundregler-SKK-2014-S7.pdf

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[Linsenhejhej]
2014-02-25 19:50
0

Tack så mycket för era svar! 🙂

Beza
2014-02-26 08:36
5

Hej Linsenhejhej,

Att ta en kull innebär inte bara de 8 veckor då valparna är hos sin mamma. En riktig uppfödare tar ansvar för "sina" valpar under hela deras  liv. Även om du hittar bra familjer som just nu kan ta hand om dina valpar - vad händer om några år då deras livssituation ändras?

En seriös uppfödare finns med hela tiden - vid behov tar han/hon tillbaka hundar och placerar om dem - eller behäller dem.

Om han/hon inte gör det - finns det stor risk att hunden blir en "vandrande pokal" från ägare till ägare - det räcker att leta på blocket, det finns tusentals hundar till salu, även rashundar som säljes för några hundralappar.

Jag föreslår att du väntar med uppfödning tills du kan ge dig in i branchen som en seriös uppfödare - annars kommer du att fundera hur många av dina valpar har förstörts.

Mvh

Hanna Michnik

Tjalleman
2014-02-26 10:55
5

Nu vill inte jag vara dum eller elak på någotvis men fundera på vad just din tik kan tillföra rasen,vilka bra egenskaper och vilka dåliga egenskaper har hon,spalta upp dom och ta dig en funderare.

Självklart är våra älskade vovvar dom bästa,men alla är inte lämpade att gå i avel.