Att ställa ut sin valp
Hej! Vi ska ställa ut vår 4 månader(då 5 månader) gamla valp i november på en inoff utställning. Men vi är dock lite oroliga för några saker. Först och främst öronen! Vi har häftmassa i och har haft sen han var 9 veckor men så fort häftmassan är ur så tar det bara ca 1 minut så har han ståndöron, och då är de verkligen spikraka :O Vi är väldigt oroliga över att öronen bara kommer ställa sig direkt på utställningen och så kommer vi åka ut :( Men sen så tappar han tänder och då kan det ju trilskas lite mer, men har ni någon erfarenhet av utställningar(detta är inte en sssk utställning) och hur "överseende" eller inte överseende de är över att öronen står på en valp?
Vårt nästa problem är att vår valp verkligen älskar människor och blir alldeles till sig och ska pussas och klänga på folk. Vi går nu varje vecka på ringträning som några i min klass anordnat så vi är några stycken som ses med våra hundar och går i "ringen" och känner igenom varandras hundar som domaren skulle göra och att gå går bra men att bli kollad av någon, vare sig han känner personen eller inte är näst intill omöjligt om jag inte håller i honom en hand under hakan och en hand under magen. Men får man göra så på utställning och hur överseende brukar domare vara med översociala valpar? Han är ju verkligen inte rädd, utan vill mer än gärna att personen ska ta i han men han är ju inte still och vill helst bara pussa ihjäl personen.
Så min fråga är helt enkelt, hur överseende brukar man vara med valpar och deras tokerier, får man hålla i hunden och åker man ut om valpen inte uppför sig tillräckligt snabbt?
Vill gärna ha er erfarenhet både på sssk utställningar(då vi funderar på att gå på den i vår och andra utställningar. (detta är pudelklubben som anordnar.)
Här är en bild på den lilla odågan när vi precis skulle byta ut kluddet, och givetvis så står de upp, suck… De är dock lite bättre sen dess då ena kluddet ramlat ut häromdagen och örat var åtminstone lite böjt då.
Jag är verkligen ingen expert på detta, men skriver ett inlägg tills experterna hittat frågan. ;-) Om öronen är så stående så duger det inte med att ha häftmassa i. Vissa säger till och med att tyngder i öronen bara gör öronen mer stående (för att örat liksom "kämpar emot" tyngden och bara blir starkare, ungefär). Men vilka tricks man ska ta till är jag dålig på. Massera med glycerin vet jag var populärt förut, men börja genast med att åtminstone massera tippen med fingertopparna i det veck den ska vara. Limma med textillim har jag också hört om. Och vad gäller själva utställningen så vet jag att inofficiella utställningar i allmänhet är lite mer förlåtande för ovana hundar. Eftersom hunden står på ett bord när domaren ska kolla igenom så tycker och tror jag absolut att man får hålla en hjälpande hand på sin hund, ingen vill ju att den ska snurra och råka trilla ner.
#1 tack för ditt svar! Jo man kan ju tejpa eller limma, även ha fett i vecket och massera men tror det är tillsammans med en andra metod då. Vi har försökt tejpa med läkartejp men det lossnade och tog med sig en massa päls. Vi gav oss även(dumt nog!!) på att försöka limma men det tvättade vi bort illa kvickt innan det hunnit torka då det inte alls blev bra och slutade med att vi fick klippa bort toppen på lite päls där vi inte fick bort allt. Vi är inte tillräckligt kunniga för att ge oss på någonting annat än tyngder trots att vi vet att det kan ha motsatt effekt. Vi har därför mer tipp än vad han ska ha i slutändan för att vi ska "ha lite utrymme" för att de kan ställa sig lite. Vi har även försökt att massera med fett flera gånger men det slutar med att han har fett i hela örat och pälsen runt om och häftmassan lossnar mkt lättare då. Vi känner att vi har fastnat lite, har kontaktat uppfödaren men inte fått svar än men hur som är det lite långt att åka för att bara fixa öronen.
Aha, då förstår jag precis er teknik med häftmassan. Massera ändå (också) vid alla tillfällen ni kommer åt tycker jag, om ni inte får nys om något dundersätt nu snart. Men jag förstår att du menar att de nog inte kommer att tippa när det är dags för utställningen. Att öronen kommer anmärkas på om de står är jag säker på, men hur kan nog vara lite olika när det handlar om en valp på en inofficiell utställning.
Vi ställde vår då 5 månader gamla tikvalp på en inofficiell SSSK utställning i september. Hennes öron är en aning för tunga istället och det anmärkte domaren på i kritiken, men han sa att eftersom hon inte växt klart kan det ändras med tiden.
Vår valp var den enda av valparna som inte var rädd uppe på bordet, tvärtom. Hon överföll domaren med pussar och till min förvåning pussade han tillbaka och i kritiken skrev han att hon "har ett ljuvligt temperament". Så jag skulle inte oroa mig om jag vore du. Var glad att du har en social valp! :)
Jag har ställt min ena tik Wilma flera gånger inofficiellt och en gång officiellt.
Att din 4-månaders valp älskar människor är inget problem - tvärtom. Det är jättebra att han inte är rädd. Han kommer lära sig att stå stilla på bordet framöver om ni tränar det. Det grundläggande temperamentet är svårare att ändra (ex för en skygg hund).
Ta inte utställningen för seriöst. Tänk istället att det är en kul grej, som ger erfarenhet inför framtiden. Då är chansen stor att även valpen ser det som en kul grej och visar upp sitt glada temperament! 🙂
Ta alla chanser att låta främmande personer känna igenom valpen, ungefär som man gör på utställning. Träna valpen på att stå stilla på golvet. Det är bra om den kan stå stilla en liten bit ifrån dig en stund. Ge mycket beröm då den är duktig.
På utställningen bedöms ju hundens exteriör. Ofta oroar man sig för öronen, men man får inte glömma att hundens hela exteriör bedöms. Intressant att höra en kunnig persons åsikt om hur hunden är byggd etc.
Man får inte heller glömma att olika domare ser och betonar olika saker hos samma hund.
Lycka till på utställningen! 🙂
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#4 Tack för svaret, känns väldigt lugnande! Ja vi tänker ju så med, att bättre att han är lite för översocial än att han är rädd och osäker. :)
#5 Ja absolut, det är jätte skönt att han är social! Vi är inte särskilt oroade över om det går bra eller dåligt på utställningen utan snarare om man ens får något utlåtande om det är så att valpen inte står still alls, haha. Det är ju ändå bara en inoff och domaren dömer ju en hel rasgrupp i princip så vi förväntar oss inget superresultat mer än en bedöming :) Vi går som sagt på träning tillsammans med flera klasskompisar, många av vilka han aldrig träffat och de får känna igenom honom. Än så länge alla med samma resultat, att han bli fullkomligt överlycklig och försöker pussa ihjäl dem :)
Han kan stå redan och gör det jätte bra både precis bredvid och över en meter ifrån mig det har vi tränat på och även att gå i ringen i lagom takt och bredvid mig. :)
#6 Ni verkar ha det mesta under kontroll! :)
Ser att det är ett lite äldre inlägg, men hur har det gått med öronen? :)
haha, jaa dessa öron alltså. Jag tror vi har fått nån slags mardrömshund när det gäller öronen, och han har ändå för stora öron så de borde ju tippa jätte lätt! Vi har försökt med allt och är just nu inne på vårt sista försök med att ha dem limmade. Hade de limmade en gång tidigare och de ställde sig igen. Så nu har vi dem limmade en sista gång och om de inte blir bra nu ja då har vi en hund med ståndöron helt enkelt. Det gör väl inte så jätte mycket kanske men det är ju tråkigt eftersom vi har tänkt att vi ska ställa honom lite i framtiden så jag hoppas ändå på att det ska funka nu denna gången :)
Ja, vissa kan få en himla massa problem med sheltiens öron. Ett sista försök är det ju definitivt värt men fungerar det inte så är det ju inte meningen heller…
Lycka till!
Han är ju så snygg ändå 😉 Nä men vi har samma problem, misstänker att Pussels öron aldrig kommer ge med sig.. Vi planerar också utställning så det är ju lite tråkigt att dom inte kan ligga som dom ska!
Hoppas att öronen "ger med sig", i och med att ni tänkt ställa ut. Men sheltien är en underbar hund, med eller utan vippöron. :)
Ja, absolut! Precis som med dess storlek så finns dem även med olika typer av öron 😃