lång resa med valp
Om ungefär en månad hämtar jag och sambon hem våran första sheltie valp. Det blir en resa på ca 45 mil enkelväg. Hur ofta skulle ni stanna för att låta valpen rastas? Andra tips att tänka på under valpens första långa bilresa?
När vi har hämtat valpar långt bort då har vi försökt att stanna en gång i timmen. Iof har vi Bearded Collies men det borde inte var så stor skillnad.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Vi åkte drygt 30 mil när vi hämtade hem vår valp och vi stannade ungefär en gång i timmen och då passade vi även på att erbjuda vatten. Vår valp hade precis ätit lunch så vi behövde inte ge henne någon mat under resans gång, men ifall er valp behöver äta kan det vara bra att komma ihåg att blöta upp fodret i förväg, ifall hunden inte är van att äta torr mat. En toarulle eller handduk kan också vara bra att ha tillhands ifall valpen blir åksjuk. Det är inte alldeles ovanligt att valpen blir åksjuk, speciellt när den är nyäten.
#3 OT, men det där var den sötaste trio jag sett!
Det kan vara bra att kunna sitta bredvid valpen eller ha valpen i knät när ni åker hem. Det är ju troligtvis en ganska läskig sak att åka från mamma och syskon. Vi hade vår kille i bilbälte i sambons knä hela vägen hem och det gick jätte bra!
#4 tack
Susanna
När jag hämtade min valp var han 14 veckor och han satt i bur med en kompis sheltievalp som är 3 månader äldre än min.ville inte sätta honom ihop med mina vuxna hanar
Vi hade endast 20 mil att köra så vi rastade bara 1 gång.
Om din valp sover så skulle jag inte väcka den utan köra vidare en bit.
Tips ta med våtservetter(sådana man har till småbarn) ifall valpen spyr eller bajsar.plastpåse att slänga det i.Handdukar ,vattenskål/vatten.Ja det var det som jag kom på för tillfället.
Lycka till med din valp!