Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1196 ggr
BlueBäst
2014-03-08 14:23
0

Uppfödare

Jag har hört att det är viktigt med en bra uppfödare till shelties (fast det är det ju alltid när man köper hund) så jag skulle vilja ha tips! Själv bor jag i umeå och det skulle självklart vara ett plus om den låg iallafall i Norrland men inget måste. Är beredd att åka långt för att hämta min valpis!

Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.

Medarbetare på barnens ifokusRegnbåge

meerschweinchen
2014-03-08 14:31
2

Roligt med nån här uppifrån som funderar på skaffa sheltie ;) Min sheltie som jag har köpte jag från åsforsens kennel. Jag har för mig att de planerade att ta en till kull på den tik som är mamma åt min Jackie. Jag kan verkligen rekomendera dom för jag hade inte kunnat få en bättre sheltie.

Annars skulle du kunna ta en titt på uppfödarlistan här för att se om du hittar nån bra uppfödare http://www.sssk.org/uppf.htm.

Mvh Sabine

Kitten86
2014-03-08 14:40
4

Håller med tidigare skrivare. Kolla in uppfödarlistan inne på rasklubben. Men först…

Vad som definierar en bra kennel beror lite på vad du söker efter. Ett tips är att du sätter dig ner och skriver ner vad du letar efter hos en uppfödare och hur du vill att din framtida hund ska vara. Exempelvis vill du att föräldrarna ska vara röntgade för hd/ad, ska föräldrarna gärna vara BPH/MH testade, vilken färg vill du ha, vilket kön på din framtida hund, vill du se andra meriter än utställning hos föräldrarna? osv osv. 

När du hittat din "mall" för vad du letar efter så kan du besöka uppfödarlistan inne på sssk (Svenska Shetland Sheepdog Klubben) och börja kolla runt bland olika kennlar för att se om du hittar en kennel som motsvarar det du söker efter. Att besöka en kennel och träffa på flera hundar av rasen kan också rekommenderas.

Vill du kolla upp tävlingsmeriter, hälsostatus etc så rekommenderar jag att du kikar på hunddata och avelsdata inne på SKK's hemsida. Där kan du enkelt söka upp hundar och kolla flera led bakåt bara du vet hundens registrerade kennelnamn.

Mapel
2014-03-08 15:38
0

Nu är jag ju sämst på geografi men vet att tex Camatz kennel och Kråkslottets kennel ligger norrut. Kalix och Luleå ligger de i, vet dock inte om det är nära dig 🤔 Ett plus med dessa tycker jag är att de även hälsokollar sina avelsdjur! :) 

Men det som #2 sa är nog det viktigaste när man letar uppfödare! :)

BlueBäst
2014-03-09 09:44
0

Tack så mycket! Ska sätta mig och skriva ner vad jag vill ha senare och efter det besöka sssk.

Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.

Medarbetare på barnens ifokusRegnbåge

emma93
2014-03-09 12:10
1

Jättebra tips ovan, vill bara tillägga att även medlemslistan kan vara bra att kika på hos sssk.org då uppfödarlistan endast innehåller de som fått valpar de sista tre åren och jag tror att man själv måste be om att bli flyttad från medlemslistan till uppfödarlistan (man kan alltså haft kull inom tre år och ändå stå på medlemslistan). 

Lycka till med att hitta din valp! Det är en underbar ras!

wilmavecker
2014-03-12 11:38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag köpte min valp uppe i Umeå för att jag visste att jag ville ha en svartvit. Har bara gått att säga om Kenneltailsofpower.

mvh

steffie