Kan man jogga med en sheltie?
Jag och min sambo går i tankarna på att skaffa vår första hund, (lite mer än tankarna kanske, men planering tar tid om det ska bli bra!) och valet har tillslut landat på sheltie. 
Jag tar mer än gärna en joggingrunda ute i skogen/staden, på sommaren kan det bli uppemot 4 rundor/vecka, och nu undrar jag om sheltien skulle kunna följa med på dessa rundor? De sträcker sig mellan 5-10 km långt. Är hunden för liten för detta eller är det utseendet som bedrar? Kan den följa med på någon runda? 
Har sett shelties in action på agility-banor och de verkar inte ha brist på energin åtminstone!
Har jobbat på en hunddagis i en månad en gång och där hade vi två shelties som gick med oss på de långa rundorna som var 10-15 km. Varje dag. De var alltid lika pigga. Vi var då ute 2-3 timmar om dagen och gick. Tror inte det blir några problem. Men det beror också på individen. 🙂
// Adam 
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! 
Det är ju olika individer men rent generellt skulle jag säga att det inte är något problem för en frisk sheltie att hänga med på dina joggingrundor
Alla individer är ju olika men generellt skulle jag säga absolut. En fullt frisk och pigg vuxen sheltie ska utan problem kunna följa med på dina joggingrundor. Precis som med alla aktiviteter etc så ska det tränas fram succesivt
Min sheltie är visserligen stor (ca 47 cm mnkh) och arbetsnarkoman men honom har jag haft med utan problem både när jag är ute och rider i skog och mark och även när jag kört häst och vagn långa rundor. Jag cyklar även med min hund springades bredvid.
Du har redan fått bra svar. 🙂
Tänkte bara föreslå att du väljer en sheltie som antingen är normalstor eller åt det större hållet. Sheltien varierar ju i storlek.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Absolut säger jag då! Har cyklat med min sheltie 8 km och de är mer påfrestande, givetvis hade jag vatten med mig till henne! :)
Tack för jättebra svar!
Verkar då inte vara ett hinder i vårt val av ras! 🙂
Läste Wilmas inlägg. Undrar: varför är det bättre att välja en sheltie i större storlek? Men det är kanske för den som vill ta långa cykelturer med vovven?
Tycker annars de små är söta och behändiga. Och lättare att bära och den skulle börja strejka på promenaden, som våran Lilleman gjorde ibland.
Lilleman vägde 9-10 kilo som vuxen och 36 cm mankhöjd. Är det väldigt lite för en sheltie? Vikten menar jag.
Läste Wilmas inlägg. Undrar: varför är det bättre att välja en sheltie i större storlek? Men det är kanske för den som vill ta långa cykelturer med vovven?
Tycker annars de små är söta och behändiga. Och lättare att bära och den skulle börja strejka på promenaden, som våran Lilleman gjorde ibland.
Lilleman vägde 9-10 kilo som vuxen och 36 cm mankhöjd. Är det väldigt lite för en sheltie? Vikten menar jag.
Tillägg: En fråga till.
När ni skriver om små, mediumstora och större shelties. Vad går man efter då? Gränser vad beträffar mankhöjd: liten upp till ?? cm manke, mellan från ?? cm till ?? manke, stor över ?? manke?
Vikt: lätt upp till ?? kg, medium upp till ?? kg, stor över ?? kg.
Det lär ju finnas shelties som är större än vissa collies.
#8 Enligt standarden ska en sheltietik vara 35,5 cm +/- 2,5 cm, hanar ska vara 37 cm +/- 2,5 cm, så det är väl då en "normalstor" sheltie. :)
Själv har jag 2 sheltietikar: Wilma 32 cm i mh och Milla som är ca 38 cm i mh. Wilma väger 5 kg och Milla 7 kg (är bara 9 månader så hon kommer bli tyngre).
Båda två hänger med jättebra vid långa promenader (ex 5 km). Men Milla gör det med större lätthet. Hon skulle lätt gå 5 km till. :)
Så om man ska springa 5 - 10 km så skulle jag helt klart välja den normalstora eller större sheltien.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
# 8 Min ena sheltiehane är 37 cm och väger 8.2 kg min andra sheltiehane är 42 cm och väger ca 11kg han räknar jag som stor.
Håller helt med # 9 angående mankhöjden
Jag joggar med mina shelties där den yngsta även får dra däck cirka 3 gånger per vecka. Dock kör vi inte så långt, men hon är än så länge inte ens andfådd när vi är klara :) de orkar mycket mer än man tror! Vi brukar gå 1,5 mil per dag och de springer runt i skogen i princip hela tiden men har efteråt mycket energi kvar för att träna annat :)
Sheltien är en ras som är gjord för att vara aktiv hela dagen så så länge du tränar upp hunden succesivt och hunden är färdigväxt och frisk så bör jogg varje dag inte vara något problem. Men du bör undvika asfalt både för din och hundens skull.
Med vänliga hälsningar My!
Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!