Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 3903 ggr
Blackfall's kennel
2013-10-04 11:47
3

Vallning

Hej!

Tänkte försöka leta reda på något ställe som arrangerar kurs och även vallanlagsprov. Många shelties är ju väldigt duktiga! Är det några som är intresserade att vara med en helg i så fall?

Anna, Blackfall's kennel

Vänliga hälsningar

Anna Knutson, Blackfall's kennel och

Hundens daghem, Kalmar

_Wilma
2013-10-04 19:33
0

Verkar jättekul med vallning. Har inte testat det med mina shelties än.

I vilken del av Sverige blir det i så fall? :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2013-10-04 19:37
0

Vallning skulle vara jätteroligt att iaf testa på. Sen beror det ju vart i Sverige det är tänkt att kanske bli?

[Sofia Fiia Fridolfsson]
2013-10-05 11:32
0

Jag vill gärna testa vallning och göra ett anlagsprov! Men beror på lite vart!

drika
2013-10-05 21:42
0

Låter kul, min är ju bara 6 månader än så länge  hur gamla måste de vara? Sen beror de lite på hur långt vi behöver åka:)

Hälsningar

Fredrika

Beckibus
2013-10-08 17:48
0

Jag vill super gärna med min Fjant! 

Men det beror helt på var i landet det ligger…?

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

gizmozorro
2013-10-08 18:28
2

Testade vallning för ett par veckor sen med min yngsta. Det var jättekul. Skulle också tycka det var kul med kurs och anlagsprov men det måste vara i rätt del av landet.

Här ett filmklipp: http://www.youtube.com/watch?v=JF150ln_V-I

Susanna

_Wilma
2013-10-08 21:36
1

#6 Det verkar vara jättekul! :)

Blackfall's kennel
2013-10-09 13:08
0

Hej!

Kul att så många är intresserade! Man får nog vara beredd på att åka en bit, eftersom det inte finns så många vallanlagstestare för kroppsvallare i Sverige. Jag har hittat en i södra Sverige, som säger att vi är välkomna! Ska höra med honom om vi kan komma en helg i november. Maila mig gärna på: info@blackfalls.se om du/ni är intresserade. Vänliga hälsningar

Anna Knutson

Vänliga hälsningar

Hundens daghem, Kalmar

Tjalleman
2013-10-09 18:21
0

Hej Anna!

Jag är också sugen på anlagsprov med Levis .jag mailar dig// Helen

Blackfall's kennel
2013-10-22 18:20
0

Hej!

Efter att ha frågat runt lite och kontaktat en förening som heter Kroppsvallarna, har jag fått tag i en instruktör utanför Mariefred som vi kan komma och valla hos den 16 nov.

Den här gången blir det bara vallning.

Jag återkommer med vallanlagsprov längre fram, när jag fått tag i någon som hjälper oss med det. 

Vänliga hälsningar

Anna

Vänliga hälsningar

Hundens daghem, Kalmar

blandiscasper
2013-10-23 11:30
0

Vad menas med anlagsprov?

Kitten86
2013-11-15 18:40
0

Imorgon gäller det!! Ska bli roligt att få testa på!

Det är väl egentligen som det låter ett prov på om hunden har anlag för att valla. Hittade lite info hos SKK om vallhundsprov vilket borde vara något liknande.

Finns det någon som håller på med vallning som kan förklara detta bättre/närmare?

JellieLewis
2013-11-15 19:23
0

#12 Försökte hitta ett dokument jag hittade för ett tag sen. Om man tittar på bearded collies rassida finns det lite info. Finns lite info hos olika uppfödare också.

Anlagstest är som namnet säger - ser om intresset finns, hantering med mera. Länken nedan innehåller (längst ner på sidan) oönskade beteenden och vet att vissa av dem stod med på testpapperet.
http://www.boomtownbeardedcollie.se/herding/working_standard

http://www.sbc-beardedcollie.com/
http://www.aktivbeardis.com
http://www.kroppsvallarna.se/

Redigerat inlägg:
Hitta ett vallanlags-dokument:
http://clubbergerdespyrenees.se/aktiviteter/vallning/anlagstest.pdf

Hitta info om provet i reglerna http://aktivbeardis.com/vallning/va_regler.pdf (sid 5-7)

Kitten86
2013-11-15 21:40
0

Tack för mer info!

Kitten86
2013-11-16 19:08
4

Nu har vi landat hemma efter en dag med vallning. Såå roligt att få testa på och se det där ljuset tändas i hundens ögon när poletten for ner och han förstod vad han gjorde och var "ett" med sin vallningsinstinkt.

Nu har man fått lite blodad tand, och kött på benen, och vi kommer säkerligen att göra detta igen. Den instruktör som vi var hos bor inte alls långt från mig utan ca 2,5 mil bara! Så nu ska vi båda smälta dagens intryck så får vi se hur vi gör. Eftersom det gick så bra så skulle det vara roligt att försöka valla lite mer regelbundet 😉

En jättebra instruktör som var tydlig och som gick igenom skillnaden mellan hundars vallningstyp: kroppsvallare och "eyeing" och gav oss en hel del annan matnyttig information. Ett stort tack till "blackfall's kennel" som anordnade denna träff och självklart till instruktören Ankie som gav oss en heldag på hennes gård!

Kitten86
2013-11-16 19:18
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi var totalt 3 personer och det var 4 hundar som var med och testade valla. Alla hundar uppvisade vallningsinstinkt vilket var jätteroligt att se!! Sen är det ju som man säger: "övning ger färdighet". För även om hunden fattade vad den skulle göra rätt fort så kan jag säga att det är lättare sagt än gjort att som förare/ fåraherde att vara med på alla noter och hålla koll på att gå baklänges, hålla koll på hunden och styra den samtidigt som du håller ett öga på fårflocken (även om den som i detta fall endast består av 4 får!).

Varje ekipage gick två "rundor" för att låta hunden kolla in fåren och börja styra dem och få en känsla för vad den och du som förare skulle göra. Därefter tog vi lunch vilket gav hundarna en längre paus att smälta intrycken på och gav oss en chans att äta och värma oss inomhus. Därefter gick vi ut för ett par rundor till. Och till min stora glada förvåning så vallad River fåren mer eller mindre själv efter pausen. Då kunde jag tydligt se att han fattade vad han skulle göra (att poletten fallit hela vägen ner) och det formligen lyse om honom för att han tyckte att det var roligt! 

Sen är det som sagt svårt som förare att styra och hålla koll på allt! Men han fick mycket goda ord av instruktören om att han skulle kunna bli en riktigt bra vallhund och att han jobbade på jättebra, med bra avstånd och tryck.

Nåja, lite kort om dagen iaf. Bjuder på en bild på oss när vi vallar. Bilden är tagen vår andra gång i korallen med fåren.

Kitten86
2013-11-16 19:19
2

En till bild 😉

Kitten86
2013-11-16 19:20
2

"beckibus" med sin Fanta var också med och vallade!

Fruset blåbär
2013-11-16 20:03
1

Vad roligt det låter! Det vill vi också prova på någon gång! 🙂

Kitten86
2013-11-16 20:10
0

Hittat lite mer info om just vallanlagsprovet  på  bl.a svenska collie klubbens hemsida se utdrag nedan och hela infon här:

**VARFÖR ETT VALLANLAGSPROV? **Syftet med vallningsanlagsprovet är att under djurägarmässiga former bedöma deltagande hundars vallningsegenskaper till ledning för avelsarbetet. Man är alltså intresserad av att ”mäta” hundens anlag för vallning och inte hundens lydnad. Faktum är att det är nästan lättare för en hund som inte har tränats i lydnad, spår och sök eller annat att plocka fram sina anlag. Den tränade hunden kan lätt bli stående och undra vad matte/husse skall kommendera nu och blir då väldigt frustrerad när de inte kan hjälpa till.  

**HUR BEDÖMS HUNDEN? **INTRESSE: Det man tittat på är i första hand hundens fokusering och inte på dess teknik eller fart. En hund som aldrig släpper fåren med blicken skall bedömas med 5 medan en som trots uppmuntran inte visar något intresse alls bedöms med 0. 

NATURLIG FÖRMÅGA: Här är det hundens vilja att ”kontrollera” en flock som avses. Detta görs genom att testledaren/föraren positionerar sig för att vända hunden genom blockering, promenerar i åttor, vänder rakt igenom osv. för att se om hunden balanserar och reagerar på flockens rörelse och andra outtalade signaler. 

MENTAL KAPACITET: Precis som vid MT så bedömer man även hundens ”mentala ork”, dvs. klara den att jobba hela testet utan att lägga av eller visar den snabbt tecken på att tröttna. En hund som orkar jobba koncentrerat i 5 minuter värderas med minst 3 medan den som orkar hela 15 minuter betraktas som exceptionellt uthållig och bedöms med 5 poäng.  

SAMARBETE/STYRBARHET:. Detta moment skall inte räknas med i snittpoängen, eftersom skalan går från 0:extremt hård till 5:extremt förarvek. En 4.a gäller alltså en hund som är ganska förarvek, men inte så att det stör arbete och en 1:a hund som är hård, men styrbar. Vilken av dessa två som blir den bästa vallhunden är upp till föraren och dennes personliga preferenser. 

Vallanlag bedöms den hund besitta som har mellan 3 och 5 på alla punkter utom den sista – samarbets-vilja/styrbarhet, där poängen bara skall fungera som en vägledare åt föraren.

Det var jätteroligt att få testa på, och något jag rekommenderar den som vill testa med sin sheltie!!

Kan varmt rekommendera Ankie Hermansson på Fäboda Gård i Mariefred som vi var hos. Hon håller i bl.a träningar såg jag på kroppsvallarnas hemsida.

_Wilma
2013-11-16 21:04
0

Låter mycket kul med vallning! Ska testa om det finns möjlighet. :)

EC84
2013-11-17 09:10
1

Åh vad roligt! Och kul att få se lite bilder, tack för det! :)

Kitten86
2013-11-17 10:09
0

Rekommenderar det verkligen, det var så kul att se hur han började lysa i ögonen och se det fokus han höll när han förstod vad han gjorde och bara agerade enligt instinkt!

Verkar finnas ett par instruktörer på ett par platser i landet, i nuläget, som håller på med kroppsvallare. Denna var ju i Södermanland men det går ju alltid att kontakta någon av de andra om man har långt att åka.

Ingen orsak! Alltid roligt att se/visa bilder och ibland ser man mer på en bild än vad man kan förklarar med ord 😉

JellieLewis
2013-11-17 14:40
0

Ser mycket bra ut på bilderna :) lät som det var en bra instruktör :) lycka till också :)

Det är väldigt lockande att prova med den lille här hemma då han eyar och cirklar den andra hunden :) (matte får gå in och bryta ibland)

Tjalleman
2013-11-18 10:32
0

Visst är det så roligt att valla med sin hund även om det är lite svårt också.Hundarna tycker ju att det är så skoj.

Kunde tyvärr inte vara med ,lite för långt bort från mig.Jag hoppas att det kommer flera tillfällen 👍

Kitten86
2013-11-18 12:58
0

Ja, det var jätteroligt även om det är lite svårt också. Men precis som för hunden så ger ju övning färdighet även för oss förare 😉

Ja, det var synd att ni inte var med, det hade varit roligt att träffa er! Men det kommer sannorlikt fler gånger. Vi som var där pratades vid om att annordna något sånt här igen och då kanske till sommaren, men flera dagar eller så. Att liksom göra som ett läger av det med vallning och då även kanske möjlighet till vallanlagsprov.

gizmozorro
2013-11-18 13:08
0

Om ni kollar här http://www.distrikt.sssk.org/sodra_syd/index.htm och till höger under "Tidigare träffar" och scrollar ner lite så ser ni lite bilder som jag tog när vi testade på vallning.

Susanna

Kitten86
2013-11-18 14:31
0

Såg fint ut!

Tjalleman
2013-11-18 15:01
0

#26 låter toppen om det blir fler valltillfällen ev läger.Det hade varit roligt att få träffa dig och River 🙂

Kitten86
2014-03-03 19:51
1

Lite kort varsel, men Anna "Blackfall's kennel" har kontaktat mig för att informera om att hon pratat med samma instruktör som vi var hos i höstas och ordnat så att det nu kommer ett nytt tillfälle med att testa på att valla. Det blir den 16 mars mellan kl. 10-15. Hos samma instruktör i Mariefred som vi var hos i höstas! Anmälan och eventuella frågor kan tas enligt info i #8.

Ska själv kolla kalendern hur planeringen ser ut, för det vore roligt att göra detta igen. Kanske isåfall kolla upp möjligheten till ett vallningsläger eller något liknande framåt sommaren hos samma instruktör!

Tjalleman
2014-03-04 08:13
0

Tyvärr kan jag inte det datumet 😭 men så är det alla kan ju inte alla datum.

Men ni som har möjlighet att delta gör det,det är så kul att se hur ens sheltie är med får.

Fruset blåbär
2014-03-04 12:56
0

Kan tyvärr inte vi heller. Rackarns! 😕

Nåväl kanske blir någon annan gång!

Cassii
2014-03-13 20:13
0

Oh jag hade också velat, men kan inte heller! Hoppas det blir ett läger i sommar :)

Kitten86
2014-03-13 20:45
0

Tråkigt att ni inte kan, men jag förstår också…

Det blev ju lite kort varsel denna gången och det är ju en bit att åka för de flesta (jag har turen och bor nära för en gång skull!) Jag och River ska iaf dit igen. Ska bli roligt att se hur pass mycket han minns och se hur han, och jag, kan utvecklas i detta 😃

Blir förhoppningsvis fler gånger!