Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 2735 ggr
j_ulie
0

Räcker det med bara häftmassa?

Jag vet att frågor om vippade öron tagits upp hundra gånger men måste ändå fråga :) Jag använder bars häftmassa i öronen på min valp. I början smorde vi även med vaselin men då blev han så irriterad och det var omöjligt att få häftmassan att stanna kvar med allt kladd. Utan vaselin så sitter häftmassan i flera veckor. Har försökt massera öron också men väldigt sällan för glömmer bort det hela tiden. Det jag undrar är om det funkar att få vipp med enbart häftmassa? Eller ger det bara motsatt effekt?

[FridaGenborg]
0

Jag har haft häftmassa på min valp sen jag fick hem honom, han är nu 6 månader. Så fort hans häftmassa ramlar ur så står öronen rakt upp så på honom har det då inte hjälpt men det kan ju vara olika på hundarna. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med min valps öron, kommer nog bara låta dom stå upp om dom inte ger med sig..

Det går ju att tejpa och limma dom också, men jag har själv ingen erfarenhet av det 🙂

Mapel
1

Vissa hundar fungerar det med bara häftmassa. Dock inte med våran… Han hade häftmassa från 8 veckor men precis som med #1s valp så stod öronen upp såfort häftmassan ramlade ut. Tillslut hade han gigantiska häftmassekluttar i öronen som ramlade ut säkert 5 ggr om dagen så då åkte vi till vår uppfödare som limmade hans öron åt oss :)  Det gick super bra och satt kvar ganska länge, vi limmade om ett par gånger själva då det lossnade, när vi visst hur man gjorde. Tyvärr gjorde vi misstaget att när vi tog ut dem satte vi i en liten liten bit häftmassa bara för att de inte skulle resa sig för mkt, då vi tog ut det lite tidigare än vad som var tänkt och nu har han typ ståndöron fast med en liten, liten vipp längst upp…. Men vi kommer nog låta det vara, eller ev testa på och limma nån gång igen senare. :) Så för oss gav häftmassa motsatt effekt. Limmade fungerade bäst :)

gizmozorro
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag körde med tuggummi när mina sheltiesar var små. Den ena hade i det från 4 mån-1 år (det ena örat endast 3-4 månader). Hon är nu 3 år och har väldigt fina öron (enligt mig, som absolut inte är någon expert).

Min yngsta sheltie hade besvärliga öron redan vid 8 veckors ålder och fick ha tuggummi direkt. Hade det väl upp till knappt ett års ålder. Hon är nu drygt 1½ år och har även hon väldigt fina öron.

Jag tycker tuggummi sitter mycket bättre. Deras satt i allt från en vecka upp till 12 veckor.

Ett tips är Juice Fruit-tuggummi (innehåller inte xylitol)

Nytaget foto på de små flickorna

Susanna

lilleman99
2

Å vilka fina. Och i det solljuset. Vill haaaa.

Men det är väl bara om man ska ställa ut som det är "viktigt" med vippöron. Det är sött, ok, men faktum är att i mina ögon är det helt ok med öron som inte vippar. När jag kom på detta slutade jag med tuggummit på Lilleman. Han var så söt ändå med sina spetsöron.

gizmozorro
0

Jo, det är bara på utställning det är viktigt. Mina små tjejer ska absolut inte ställas ut men de fick ha tuggummi för att jag tycker det är sötare med vippöron. Visst är det sött med ståndöron också men jag tycker ändå att vippöron är sötast.

Eftersom tuggummit satt i så länge så var det faktiskt inte så mycket jobb. I snitt satt nog ett tuggummi i 8 veckor så så mycket jobb var det inte för mig precis.

Susanna

Kitten86
0

Av nyfikenhet… Ni som använt häftmassa/ tugummi i öronen, hur sätter ni dit det? Göra en klutt som ni sen trycker fast i pälsen? Tänker att det måste fastna och/eller dra hunden i öronhåren…?

_Wilma
0

#3 Så söta de är dina flickor! ❤️

Sajtvärd på Sheltie IFokus

j_ulie
1

#1 När vi tar bort häftmassan på Billy så ställer sig hans öron upp rätt snabbt också. Men han verkar inte märka av massan och den sitter kvar länge så vi fortsätter nog ett tag till. Han är fem månader nu. #3 Häftmassan vi använder sitter också kvar väldigt bra. På dina shelties, var det först vid ett års ålder som öronen stannade nere? Alltså testade du att ta bort tuggummit med jämna mellanrum? #6 Jag rullar bara ihop en liten boll och trycker dit den men ser till att pälsen är hyfsat kort där så det inte trasslar in sig. Visst sitter det ganska hårt när jag ska ta bort det men min sheltie reagerar inte och verkar inte få ont.

[FridaGenborg]
2

#6 När jag trycker dit häftmassa så måste jag lägga lite päls över häftmassan också, annars skulle det inte sitta kvar. Men det är ingenting som han har reagerat över någon gång eller varit irriterad över så jag tror inte att det drar nåt i hans öronhår🙂

gizmozorro
0

#6 Jag tuggar tuggummit ordentligt och tar så liten bit som möjligt (så lite det går men ändå så att örat tippar). Sen särar jag på pälsen på örat och trycker på det så långt ut det går.

#7 Tack :)

#8 Sheltie nr 1 hade i det högra örat endast tuggummi under tandömsningen sen var örat bra igen. I det vänstra, som var bråkigare, hade jag i det från 4-9 mån, sen tog jag av det eftersom hon skulle vara med på en valputställning. Efter några veckor var jag inte riktigt nöjd med örat så då satte jag i ett tuggummi till. Det var nog det sista hon hade. Sheltie nr 2 hade tuggummi i bägge öronen från 8 veckors ålder. Efter tandömsningen lät jag tuggummina trilla av men öronen reste sig efter några dagar. I med nytt tuggummi. Varje gång ett tuggummi trillade av kollade jag av hur det gick. Och som sagt var vid ca ett år så var öronen fina.

Susanna

Kitten86
0

#8+9+10
Tack för info. Låter vettigt och vilken tur att "kladd" i öronpälsen inte stör hundarna…!

MaritaBo
2

Min erfarenhet och andras är att häftmassa och dylikt kan ge motsatt effekt. Då öronen arbetar mot tyngden.

Det finns många metoder att få öron att tippa och här beskriver jag  det som fungerade för mig och mina shelties som hade lite öronproblem.

Jag masserade in flytande glycerol (finns på apoteket) på själva tippen och därefter tog jag barnpuder och duttade på, borstade med en tandborste, tog mer barnpuder och borstade med tandborste tills jag såg att öronen tippade. Både på över och undersidan ska det vara. Detta fick jag upprepa då och då. Men med denna metod så blir det minimalt med tyngd.

Man bör inte heller trimma tippen då den behöver den naturliga tyngden och inte heller jobba för mycket med öronen. Låt dem vara så mycket som det går, men på med flytande glycerin och barnpuder så fort de vill börja stå igen.

Kitten86
0

Finns det någon som har erfarenhet av lim/tejp istället för tyngd som tugummi/häftmassa?

Mapel
0

Vi hade limm på vår och tycker det fungerade bra! Han märkte inte av det alls sålänge man inte råkade limma fast nått hårstrå någonstans. Man limmar ju alltid enbart päls mot päls och aldrig mot skinnet. Det ska även vara textillim som blir som gummi så att det är mjukt och inte blir hårt och statiskt. Vi tyckte faktiskt att han reagerade mindre på limning än häftmassa då det lätt blir så att häftmassan gungar upp och ner hela tiden och tynger i örat medan limmet mer sitter där det sitter. :)

Kitten86
0

Okej. Ja på så sätt känns det som att risken är mindre att öronen kämpar emot tyngden om man limmar/tejpar istället för att använda häftmassa eller dylikt.

[FridaGenborg]
0

Undra om jag ska fråga om uppfödaren kan limma min valps öron, ge det en "sista chans". För tydligen hjälper inte häftmassan, känns meningslöst.. 🤔

Kitten86
0

Kan ju vara värt en chans, iaf om du vill kunna ställa ut honom och så. Du kan ju iaf kolla vad din uppfödare tycker och om han/hon kan limma öron, sätta dit tyngd verkar ju vanligast…

[FridaGenborg]
1

#17 Precis, hon har sagt förut att hon kan hjälpa att limma om det skulle behövas och vi har ju lite planer på att ställa ut om han håller måtten så det vore skönt om han fick ett bra "vipp" 😉

Kitten86
0

Det förstår jag. Han är så himla söt. Att ställa ut någon gång och få ett omdöme kan ju alltid vara roligt om inte annat både för dig och för hans uppfödare.

[FridaGenborg]
0

Han tackar och bockar! 😉 Jo men precis, det vore en rolig grej att testa på.

Lavine
0

#18 Nu kommer jag in lite sent i matchen ;-) men ta absolut "proffshjälp" av uppfödaren när denne nu erbjudit sig också. Vänta inte! Även om man bara vill testa att ställa ut så är det så mycket roligare att göra det om öronen faktiskt tippar. Man kan tycka många olika saker om att hjälpa öronen att tippa, och min egen hund har ståöron, men när det kommer till utseendebedömning så spelar öronen stor roll. Inte bara för att de är en "punkt i protokollet", utan också för att det är en så stor del av sheltierasens uttryck. Lycka till!